سبک فرهنگ پروری صنعت‌گران تبریز را احیا کنید

سرمایه‌داران و صنعت‌گران تبریزی در طول تاریخ و با افتخار در خدمت فرهنگ و هنر ایران بوده‌اند این سبک فرهنگ‌پروری را دوباره باید احیا کرد.

این بخشی از سخنان مصطفی رحماندوست شاعر نام آشنای کودک و نوجوان است که در جمع برخی از صنعت‌گران و مسوولان علمی صنعتی استان آذربایجان‌شرقی در ساختمان سازمان منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز بیان کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نشست چند نویسنده، شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات و هنر کودک با این مسوولان صنعتی در نوع خود قابل توجه بود و آن‌ها در سخنان خود بارها بر اهمیت ارتباط بیشتر این حوزه‌ها با یک‌دیگر تاکید کردند.
50 نویسنده کودک و نوجوان برای حضور در مدارس و مراکز کانون پرورش فکری تبریز در قالب همایش «کودک، کتاب، جامعه» و هجدهمین جشنواره کتاب کودک ونوجوان در این شهر به‌سر می‌برند.
بر همین اساس صبح روز اول دی 1395 مصطفی رحماندوست در سخنانش به پیشرو بودن صنعت‌گران تبریزی در عرصه چاپ سنگی و راه‌اندازی چاپخانه اشاره کرد و گفت: تبریز را همیشه شهری پر از نشاط تجاری و ارتباطات صمیمی خانوادگی دیده‌ایم. به اعتقاد ما جامعه‌ای که فرهنگش رشد کند صنعتش هم با رشد روبرو می‌شود و از شما می‌خواهیم یک بخش از فعالیت‌هایتان را به ترویج فرهنگ اختصاص دهید.
مهدی حجوانی نویسنده و پژوهش‌گر ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به ارتباط نزدیک فرهنگ و صنعت در کشورهای غربی و سابقه طولانی آن در ایران، عرصه فرهنگ را در حال حاضر، به پسر تنبل و بی‌عار خانواده‌ای تشبیه کرد که پدر و مادر باید دایم پای او پول بریزند.
او گفت صاحبان صنایع می‌توانند با سرمایه‌گذاری مناسب به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه کمک کنند و البته در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های خوبی در عرصه کتاب کودک صورت گرفته است.
عزت‌الله الوندی شاعر کودک و نوجوان و دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اظهار امیدواری کرد تبریز و برپایی همایش «کودک، کتاب، جامعه» از سوی این انجمن، سرآغاز بلوغ این سازمان مردم‌نهاد باشد و درهای صنعت به روی ادبیات کودک گشوده شود.
هدیه شریفی استاد دانشگاه و پژوهش‌گر ادبیات کودک نیز تصریح کرد همان طور که در سمت و سوی صنعت، امکانات و سرمایه‌های فراوانی وجود دارد این طرف نیز در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با سرمایه‌های ارزشمندی روبرو هستیم هریک از این نویسنده‌ها سرمایه بزرگی برای کشور هستند و ما می‌توانیم مانند کشورهای دیگر در کنار هم باشیم و فرهنگ و اقتصاد پابه‌پای هم قدم بردارند.
طاهره ایبد نویسنده داستان‌ها و رمان‌های کودک و نوجوان که آثارش به ویژه در گونه‌ی علمی و تخلیل بسیار مورد توجه مخاطبان است، با بیان این که حوزه صنعت به ضرورت توجه به فرهنگ به ویژه ادبیات کودک پی‌برده است، خطاب به مسوولان این حوزه گفت: وقتی به سراغ فرهنگ می‌آیید نباید انتظار بازده سریع داشته باشید ما در جامعه خود به مرور زمان بسیاری از ارزش‌هایمان را از دست داده‌ایم باید به بحث فرهنگ‌سازی و ادبیات کودک به معنی واقعی‌اش بازگردیم.

از صنعت نشر غافل نمانیم
مناف یحیی‌پور معاون تولید کانون نیز در این نشست تاکید کرد اتفاقی که در عرصه‌های فرهنگی روی می‌دهد و برخی از آن غافل هستند این است که عرصه فرهنگ خود به یک صنعت در جهان تبدیل شده است به عنوان مثال صنعت نشر بخش زیادی از درآمدها را در کشورهای صنعتی به خود اختصاص داده است اما ما در ایران از این بخش غافل مانده‌ایم.
وی این نشست را سنگ بنای همکاری و مشارکت جمعی دو حوزه عنوان کرد و افزود: باید دنبال راه‌کارهایی برای ایجاد فضای هم‌پیوندی باشیم و از این راه بحث کتاب کودک را ترویج کنیم.
هادی یوسف‌زاده مدیر کل کانون استان آذربایجان شرقی با اظهار خوشحالی از میزبانی تبریز برای این همایش تصریح کرد: بچه‌ها را می‌توان از زمان تحصیل با صنعت آشنا کرد و ما باید با استفاده از سرمایه‌هایمان با یکدیگر هم‌افزایی کنیم.

هم‌افزایی حوزه علم و فرهنگ ضروری است
سوی دیگر این نشست علیرضا مهرآسا جانشین مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی به عنوان میزبان در سخنانی تاکید کرد: زبان علم و هنر همواره توام با احساس است و خاطرات و اثرات فیلم‌ها و کتاب‌های دوران کودکی همواره در ذهن ما باقی مانده است.
او گفت هم‌افزایی دو طرف باعث می‌شود تا تولیدات علمی به صورت طرح‌های اجرایی ارایه شود.
مهدی یوسف‌زاده دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و کامپوزیت منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز به برخی مشکلات فرهنگی حوزه صنعت اشاره کرد و به عنوان مثال گفت: نگرشی در کودکان و خانواده‌ها شکل گرفته است که واردات و دلالی از صنعت و تولید بهتر است و این نگرش باید با فرهنگ‌سازی در بین کودکان اصلاح شود.
در ادامه معاونت دانش بنیان اداره کل صنعت و معدن استان، معاون منطقه آزاد ربع رشیدی، جانشین ستاد زیست‌فن‌آوری استان، رییس مرکز تحقیقات غذا و دارو و چند نفر از دبیران و مسوولان ستادهای فن‌آوری انرژی‌های تجدید‌پذیر، توسعه فن‌آوری اطلاعات، ستاد فن‌آوری‌های نساجی و پوشاک و توسعه فن‌آوری‌های پزشکی این منطقه آزاد بر اهمیت فرهنگ‌سازی برای کودکان در حوزه‌های مسوولیت خود تاکید کردند.
در پایان این نشست مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای برای افزایش همکاری‌ها بین کانون و منطقه آزاد ربع رشیدی به زودی امضا برسد.