فعالیت مجدد انجمن عصر یک کتاب مرکز شماره 1 کانون  زنجان

انجمن عصر یک کتاب مرکز فرهنگی‌هنری شماره 1 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنجان، بعد از یک وقفه دوساله با نقد و بررسی کتاب«عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» نوشته جمشید خانیان فعالیت دوباره خود را از سر گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این انجمن اولین جلسه نقد خود را با حضور اعضای نوجوان و نویسندگان جوان استان زنجان با رویکردی تازه و جدی؛ به مربی‌گری «مریم بیات تبار» برگزار کرد.
در این جلسه، سه نفر از داستان‌نویسان جوان و فعال استان در جمع اعضای نوجوان کانون پرورش فکری استان حضور پیدا کرده و به نقد کتاب عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی پرداختند.
«امیرمحمدصمدی» که مطالعات گسترده‌ای در زمینه داستان دارد و از نویسندگان آینده‌دار این استان به شمار می‌رود، این کتاب را یکی از بهترین آثاری دانست که تاکنون خوانده و با گذشت چند سال، هنوز بیشتر صحنه‌های آن را خوب به خاطر دارد.
صمدی گفت: این داستان به خوبی توانسته عشق و عرفان را با زندگی روزمره تلفیق کند. جنگ را به ظاهر در حاشیه قرار داده اما تمام دگرگونی‌ها و اتفاق‌های داستان از تبعات آن است و نشان می دهد که چطور در کنار مرگ، داشته‌های زندگی ارزشمند می‌شود، دلبستگی‌ها تغییر می‌کند و دل‌ها بزرگ می‌شود. در نهایت شخصیت‌هایی مثل یونس، خودشان را نشان می‌دهند و نگاه ما را به زندگی عوض می کنند.
فاطمه کرمی از اعضای قدیمی کارگاه‌های ادبی کانون نیز که فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی است، درباره این کتاب گفت: با این‌که گفت‌وگوهای کتاب با روایت آن برابری می‌کند و بیشتر از حد انتظار است، اما به خوبی توانسته لحن هر شخصیت را نشان دهد. دیالوگ‌ها سنجیده و کوتاه است که نشان می‌دهد، نویسنده کتاب، نمایشنامه‌نویس توانمندی نیز هست.
«عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» اتفاقی نو در عرصه رمان نوجوان ایرانی به‌شمار می‌رود. کتاب خانیان بدون گذر از خط قرمزها، داستانی عاشقانه را در فضایی پاک برای خواننده بازگو می‌کند.
بخش اصلی داستان در فضای شهر خرمشهر و در روزهای نخستین آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق در خانواده‌ای اهل موسیقی و نسبتا متمول می‌گذرد. سارا، قهرمان داستان، دختر نوجوانی است که در آغاز، ویژگی‌های همه دختران هم‌سن و سال و هم‌طبقه‌اش را دارد. دختری باهوش و عاشق موسیقی که در دنیا پس از خانواده‌اش، پیانویش را از هر چیز دیگری بیشتر دوست دارد. دختری با خودخواهی‌های خاص خودش که در مسیر داستان به تدریج تغییر می‌کند و بالغ می‌شود.
این رمان را می‌توان داستانی نمادگرا دانست. به کارگیری نمادهای دینی و عاشقانه، چون یونس و سلما در رمان نوجوان انتخابی جسورانه بوده است. یونس پسری که نامش پیامبر اسیر در شکم ماهی را تداعی می‌کند، انسان خاصی است و حتی به نظر می‌رسد مرگی منحصربه فرد و خود خواسته داشته باشد و هم چون یونس از شکم ماهی رها شده باشد. استفاده از چنین نمادی در عین فعال کردن تخیل نوجوان، خطر ساده‌سازی اسطوره‌های دینی را همراه دارد.
کتاب "عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی" نوشته «جمشید خانیان» از مجموعه رمان های نوجوان امروز است که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که برای گروههای سنی «د» و «هـ » منتشر شده است.
در ادامه این برنامه، اعضای حاضر در جلسه، به نقاط قوت و ضعف کتاب اشاره کردند و در کنار نویسنده¬های جوان، تجربه خوبی را در خصوص نقد کتاب به دست آوردند.
رمان قلب های نارنجی، هستی، توران تور، آرزوی سوم، لالو، فصل پنجم سکوت، حتی یک دقیقه کافیست، مجموعه داستان کسی که موهایم را شانه زد و داستان نزدیکتر بیا احمد و... نمونه کتابهایی است که سالهای گذشته در این انجمن نقد و بررسی شده است.
این انجمن در سال های گذشته، 17 جلسه نقد موفق و پربار برای نوجوانان برگزار کرده است.