معرفی بهترین نقدهای مربیان کانون بر کتاب‌های کودک و نوجوان

اسامی برگزیدگان گزارمان‌نویسی(گزارش‌های ماهانه نقد کتاب) مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مربیان کانون هر ماه با خواندن کتاب‌هایی که در قفسه‌های کتاب‌خانه‌های کانون قرار گرفته است علاوه بر بالابردن سطح مطالعه خود، دیدگاه‌ها و نقدهای خود را بر روی این آثار به نویسندگان و ناشران و تصویرگران کتاب‌های کودک و نوجوان بازتاب می‌دهند.
در این میان مدیر‌کل آفرینش‌های فرهنگی کانون با اعلام خبر برگزیده شدن 56 اثر مربیان کانون توضیح داد که در سال‌های 94- 93 در مجموع 886 مربی کانون در سراسر کشور درباره‌ی 60 عنوان کتاب منتخب از 47 نویسنده تعداد پنج‌هزار و 847 برگه گزارمان نوشتند که داوران استانی در مرحله نخست تعداد دوهزار و 667 نسخه گزارمان را به قلم 381 مربی در سطح «بسیار خوب» شناختند و در نهایت داوران مرحله نهایی از بین این تعداد، 56 اثر از 48 نفر را به عنوان برگزیده‌ی کشوری انتخاب کردند.
محسن حموله به بهانه‌ی آغاز بیست و سومین دوره هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی جمهوری اسلامی ایران گفت: فعالیت‌های کانون برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در بین مربیان مراکزش، نتایج بسیار درخشانی در افزایش میزان سطح مطالعه‌ی اعضای کودک و نوجوان به همراه داشته است.
وی خاطرنشان کرد: کتاب‌خوانی یکی از فعالیت‌های بنیادین و اثربخش مراکز فرهنگی‌هنری کانون است که به افزایش دانش و اندوخته‌های علمی مربیان می‌انجامد و در عین حال گزارمان‌نویسی نیز موثرترین ابزار برای انعکاس دیدگاه‌های مربیان به دست‌اندرکاران و فعالان عرصه‌ی فرهنگ، ادبیات و هنر کودک و نوجوان به شمار می‌رود.
مدیر‌کل آفرینش‌های فرهنگی کانون با اشاره به گرامی‌داشت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی افزود: نوشتن گزارمان، مشق مربی‌گری است؛ این که کودکان، جان متن را چگونه دریابند و در جهان کتاب چگونه زندگی کنند، به هنر مربی بستگی دارد.
حموله ادامه داد: در طول بیست دوره گذشته برنامه‌ی گزارمان‌نویسی، همواره هدف این بوده که مربیان به عنوان مهم‌ترین واسطه‌های تربیتی کودکان و نوجوانان، بیشتر با کتاب مانوس شوند و در این مسیر، تحلیل و نگاه انتقادی‌شان را با نوشتار مرور کنند و دریافت خود را با نویسنده و ناشر در میان بگذارند.
بر اساس این گزارش، اسامی کامل برگزیدگان کشوری گزارمان‌نویسی در پایگاه خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی اینترنتی www.kanoonnews.ir  منتشر شده است.

برگزیدگان کشوری گزارمان کتاب 1392- 1393 اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی