اسباب‌بازی، رسانه‌‌ی اول دنیای کودکی است

جامعه‌شناس و محقق در حوزه‌ی کودکان، معتقد است که دیگر «کتاب» رسانه‌ی اول دنیای کودکی نیست و جای خود را به اسباب‌بازی داده است.

مترجم «جامعه‌شناسی کودکی» می‌گوید که غفلت از حوزه‌ی اسباب‌بازی در مراکزی مثل کانون، در آینده می‌تواند به بحران بدل شود.
دکتر علیرضا کرمانی، در حاشیه‌ی اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی در سخنانی گفت که اگر به تصویر بیرونی کانون نگاه کنیم، از بین انواع رسانه‌های مختلف، به نظر کانون، یک سازمان صرفا کتاب‌محور است؛ یعنی انتشارات و کتاب‌هایش خیلی مهم‌تر هستند، و این نشان می‌دهد که تا حدی دچار غفلت از اسباب‌بازی بوده‌ایم.
او تاکید می‌کند که این اتفاقا در شرایطی رخ می‌دهد که دنیا بسیار تغییر کرده، و مهم‌ترین تغییر این است که دیگر «کتاب» رسانه‌ی اول دنیای کودکی نیست، بلکه اسباب‌بازی این نقش را به عهده دارد.
مدیرکل پژوهش و آموزش کانون توضیح می‌دهد که کانون در مقام دستگاهی که می‌تواند هدایت‌کننده و نظارت‌کننده باشد، سهم خود را به عنوان جایی که می‌تواند نظریه و بینش در حوزه‌ی اسباب‌بازی تولید کند، و حاصلش را به کارگزاران این حوزه منتقل کند، انجام نداده و هنوز جای کار جدی دارد.
وی در بخش دیگر سخنانش با ذکر مثالی از نشریه‌‌ی نظری کانون «روشنان پژوهش»، می‌گوید: «روشنان» یکی از مهم‌ترین نشریاتی است که در کار تولید بینش و نظریه فعال است، ولی همین نشریه هم صرفا در حوزه‌ی ادبیات فعالیت می‌کند، درحالی‌که می‌تواند و باید وارد حوزه‌های مهمی مثل اسباب‌بازی بشود.
او بار دیگر تاکید دارد که غفلت از دنیای اسباب‌بازی می‌تواند در آینده به بحران تبدیل شود.
کرمانی تصریح می‌کند که گردش مالی این حوزه هم بسیار قابل توجه است و با سایر رسانه‌های دنیای کودکی قابل مقایسه نیست. او معتقد است که در این زمینه سود اقتصادی باید مورد توجه باشد، اما می‌گوید: به لحاظ فرهنگی اسباب‌بازی‌ها بسیار اهمیت دارند. فرهنگ برای کودکان مهم بوده و کانون هم درگیر همین مساله است؛ از طرفی امروزه به‌صورت عمده هم فرهنگ‌ کودکی از طریق اسباب‌بازی‌ها ساخته می‌شود و اگر کانون در این بخش وارد نشود، خصوصا به عنوان طراح و الگودهنده، ضرر خواهیم کرد.
این مدیریت که بخش آموزش‌های کاربردی مربیان کانون و پژوهش‌ها را زیرنظر دارد، می‌گوید: پژوهش کانون سعی دارد فعالیت‌ خودش را بازتعریف کند و جایگاه واقعی اسباب‌بازی را در بخش پژوهش برگرداند. هم‌اینک در این بخش داریم مسایل این حوزه را استخراج می‌کنیم.

به دنبال آموزش بازی‌سازی
در بخش آموزش نیز این مدیرکل بیان این‌که این دانش تا حدی در کشور وجود دارد، تاکید می‌کند دانش این حوزه را باید به مربیان انتقال داده و آموزش‌ها را بازتعریف کنیم: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، تغییر و تحولاتی است که در دنیای اسباب‌بازی رخ داده و به سمت رباتیک و الکترونیکی رفته است، اما در حال حاضر در کانون قدری از این بخش عقب هستیم و باید به سمت تکنولوژی‌های جدیدتر هم برویم.
کرمانی خبر می‌دهد که اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون به دنبال طراحی و اجرای دوره‌های بازی‌سازی برای مربیان است، در همین حال که برنامه‌ای طراحی شود که بچه‌های عضو هم بتوانند بازی‌های رایانه‌ای بسازند.
او این کار را مقدمه‌ای می‌داند برای این‌که کانون سهمی در این صنعت در آینده داشته باشد، از طرف دیگر، جذابیت دوچندان را به مراکز کانون برگرداند.
در سال‌های اخیر، فعالیت رباتیک و کارگاه‌های علمی، یکی از دوره‌هایی است که در مراکز استانی انجام می‌شود، و به زودی نیز کتاب کار این رشته تدوین خواهد شد.
در همین حال، کانون با برگزاری جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی، و کارگاه‌های آموزشی عروسک‌سازی امسال در این حوزه میزبان طراحان و تولیدکنندگان داخلی بود.
عصر جمعه از ساعت 6 تا 8 در مراسمی ویژه برترین طرح‌های ملی اسباب‌بازی معرفی و تقدیر خواهد شد.