استانداردهای اسباب‌بازی تدوین می‌شود

مدیرعامل کانون از تهیه‌ی طرحی برای ارایه به شورای فرهنگ عمومی کشور خبر داد که بر اساس آن، استاندارد‌های کیفی اسباب‌بازی‌ها از جمله مسایل مربوط به ایمنی، بهداشتی، فرهنگی، زیبایی‌شناختی و روان‌شناسی تدوین خواهد شد.

به گزارش اداره‌‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی‌رضا حاجیان‌زاده، در مراسم پایانی اولین نمایشگاه و جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با اعلام این خبر گفت: این طرح در مسیر هدایت طراحی و تولید اسباب‌بازی شکل می‌گیرد.
مدیرعامل کانون گفت: ما دوره‌های آموزشی برای طراحان برگزار خواهیم کرد و به آن‌ها مشاوره خواهیم داد. همچنین به دنبال نظارت همراه با ضمانت اجرایی خواهیم بود.
او از حمایت‌های معنوی و مادی از طراحان و تولیدکنندگان و ایجاد ارتباط بین این دو قشر خبر داد و افزود: ضمن ایجاد شبکه‌ی مناسب‌تر داخلی و بین‌المللی برای توزیع اسباب‌بازی‌های مناسب، برای مصرف‌کنندگان در زمینه‌ی استفاده از اسباب‌بازی‌های مناسب و پرهیز از گسترش فرهنگ بیگانه فرهنگ‌سازی تلاش خواهیم کرد.
وی با اشاره به تجربه‌ی موفق اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی در کانون، تاکید کرد که با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها این فرآیند را تقویت و نمونه‌های برتر طراحی و تولید را معرفی خواهیم کرد.
حاجیان‌زاده از برگزاری دومین دوره‌ی این جشنواره در سال آینده خبر داد و گفت: ان‌شاءالله دومین جشنواره در تابستان سال آینده برگزار خواهد شد و امیدوارم بتوانیم با هم‌اندیشی‌ها و همکاری همه‌ی دست‌اندرکاران این صنعت بزرگ و تاثیرگذار، شاهد ایجاد تحولی در حوزه‌ی اسباب‌بازی کشور در یک فرآیند زمانی تعریف شده باشیم.
وی ضمن تقدیر از تمام دست‌اندرکاران این جشنواره، فعالان حوزه‌ی اسباب‌بازی، و سایر دستگاه‌هایی که با کانون همکاری کردند، در اهمیت این حوزه از سرگرمی و بازی توضیح داد: بازی و سرگرمی از ویژگی‌های ذاتی دوران کودکی است؛ درواقع بازی بخشی از زندگی بچه‌ها است.
او بازی و اسباب‌بازی را فرصتی برای بالندگی کودک و وسیله‌ای برای انتقال آموزه‌های غیرمستقیم و فرهنگ‌سازی دانست و گفت: می‌توانیم از اسباب‌بازی‌ها به عنوان وسایل زندگی کودکان نام ببریم. چراکه کودکان با استفاده از اسباب‌بازی می‌توانند تمرینی برای زندگی بزرگ‌سالی خودشان داشته باشند.
حاجیان‌زاده با ذکر مثال‌هایی از اسبا‌ب‌بازی به عنوان وسیله‌ای برای رشد ذهنی و عاطفی و راهی برای ارضای نیازهای فطری، افزایش توانایی‌های جسمی، و شکل‌گیری شخصیت کودکان نام برد، ولی در ادامه ‌گفت:‌ متقابلا بازی می‌تواند مخرب افکار و ضد تربیت باشد.
او از ترویج خشونت، ترویج مفاسد اخلاقی، و ترویج سبک زندگی غربی به عنوان مصادیق تهاجم فرهنگی در زمینه‌ی اسباب‌بازی‌ها نام برد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان گفت: در مورد اسباب‌بازی‌ها باید توجه کنیم که چه نوعی از آن‌ها را ترویج کنیم؟ ما نباید سرگرمی‌های و بازی‌های سنتی ایرانی را فراموش کنیم. تحرک و تلاش جسمی، روابط اجتماعی و گروهی، تقسیم کار، مسوولیت‌پذیری، همکاری و همیاری برای رسیدن به هدف، شور و نشاط، درک رقابت سالم، مهارت پذیرش شکست، دوستی و ایجاد محبت، و بسیاری از آموزه‌های اخلاقی و اجتماعی ما در بازی‌های سنتی وجود دارد.
رییس جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی از سادگی و کم‌هزینگی و حفظ تاریخ و سنت به عنوان دو ویژگی دیگر این بازی‌های سنتی نام برد، و با اشاره به وجود فن‌آوری‌های نوین در قالب انواع بازی‌های دیجیتال گفت: نمی‌توانیم این‌ها را نادیده بگیریم، اما مهم است که این بازی‌ها را به گونه‌ای مدیریت و طراحی کنیم و در اختیار کودکان قرار بدهیم که با ذائقه‌های متفاوت کودکان متناسب باشد.
وی تصریح کرد که باید به تغییر ذائقه‌های کاذب هم در این حوزه فکر کنیم.
مدیرعامل کانون در ادامه به سابقه‌ و تاریخچه‌ی اسباب‌بازی در کانون نیز اشاره کرد و توضیح داد که کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان از سال 1361 با ورود به عرصه‌ی تولید اسباب‌بازی و سرگرمی‌های سازنده، دریچه‌ی جدیدی گشود و سابقه‌ی بسیار خوبی از خودش به جای گذاشته است.
او توضیح داد که از سال 1378 هم با مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی کانون وظیفه‌ی گسترده‌ی نظارت بر تولید داخلی و واردات اسباب‌بازی‌ به عهده گرفت. دبیرخانه‌ی شورای نظارت بر اسباب‌بازی که با حضور نمایندگان وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه تشکیل شد، در کانون پرورش فکری استقرار پیدا کرده است.
این مقام فرهنگی کشور با تقدیر از خدمات شایسته‌ی این شورا گفت: تولید اسباب‌بازی در کانون و شورای نظارت بر اسباب‌بازی امروز این زمینه را ایجاد کرد که در عرصه‌ی سامان‌بخشی و تقویت صنعت اسباب‌بازی شتاب بگیریم.
 حاجیان‌زاده این شتاب را باعث ایجاد سازوکار وسیعی در سه حیطه‌ی هدایت، نظارت و حمایت دانست که از وظایف ذاتی شورای نظارت بر اسباب‌بازی است.
او گفت: برگزاری این جشنواره باعث شد تا به عرصه‌ی جدیدی وارد شویم و وظایفی را که در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کانون مقرر شده، با عمق بیشتر و سازوکار کامل‌تر دنبال کنیم.
در آیین اختتامیه‌ی اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی، علاوه بر حاجیان‌زاده، لاله افتخاری نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی نیز سخنرانی کرد.
محمدحسین فرجو، دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی و رییس گروه داوران جشنواره، بیانیه‌ی این گروه را قرائت کرد و پس از آن، برترین‌های این حوزه در پنج بخش اصلی و بخش‌های جنبی جوایز و لوح خود را دریافت کردند.