موزه‌های تاریخ طبیعی کشور، برای بچه‌های ایران رایگان می‌شود

به مناسبت هفته‌ی ملی کودک، بازدید تمامی کودکان و نوجوانان از موزه‌های تاریخ طبیعی استان‌های کشور رایگان اعلام شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی کانون پرورش فکری، در پی نشست‌های برنامه‌ریزی برای برپایی هفته‌ی ملی کودک، معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در نامه‌ای به مدیران کل این نهاد در استان‌ها، بر فراهم آوردن امکان بازدید رایگان کودکان و دانش‌آموزان از موزه‌ی تاریخ طبیعی استان‌ها تاکید کرده است.
موزه‌های تاریخ طبیعی این سازمان، محلی برای شناسایی و معرفی گونه‌های جانوری، گیاهی، زیست بوم و تنوع زیستی هر منطقه هستند. در همین حال، این موزه‌ها محل مناسبی برای فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و تحقیقاتی در سطح استان‌ها فراهم می‌آورند.
بر این اساس، امسال از 15 تا 21 مهر و همزمان با هفته‌ی ملی کودک، بیش از 30 نهاد دولتی و ده‌ها موسسه و سازمان مردم‌نهاد با برگزاری جلسه‌های برنامه‌ریزی، برنامه‌های کشوری سراسری را طراحی و اجرا می‌کنند که سازمان محیط زیست نیز به عنوان عضو این شورا، بازدید رایگان از موزه‌های منابع طبیعی و جشنواره‌ی کودک و محیط را در دستور کار خود دارد.
بر اساس نامه‌ی مهناز مظاهری، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست به اداره‌کل‌های این سازمان در استان‌ها، امسال جشنواره‌ی کودک و محیط زیست نیز در قالب‌های هنری و ادبی در سطح استان‌ها و با همکاری مستقیم مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.
در همین حال بر اساس تصمیم شورای برنامه‌ریزی هفته‌ی ملی کودک، روزهای این هفته با موضوعات هفت‌گانه نام‌گذاری شده که روز یک‌شنبه 19 مهرماه به عنوان روز «کودک، محیط زیست و منابع طبیعی» نام گرفته است. در این روز، تمامی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با کودکان، برنامه‌های خود را بر محور توجه به مسایل زیست محیطی طراحی و اجرا می‌کنند.
بر اساس ابلاغ معاون وزیر کشور به استانداری‌ها، امسال برنامه‌های این هفته‌ی ملی، با همکاری نهادهای استانی و تحت محوریت کانون پرورش فکری، هم‌زمان با تهران در تمامی مراکز استانی و شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.
هفته‌ی ملی کودک با شعار محوری «دنیا با لبخند کودکان زیباست» در هفت روز، به ترتیب چهارشنبه 15 مهر با موضوع «کودک سلامت و ایمنی»، پنج‌شنبه 16 مهر با موضوع «کودک، هنر و میراث فرهنگی»، جمعه 17 مهر با موضوع «کودک، خانواده و رسانه»، شنبه 18 مهر با موضوع «کودک، کتاب و کتاب‌خوانی»، یک‌شنبه 19 مهر با موضوع «کودک، محیط زیست و منابع طبیعی»، دوشنبه 20 مهر با موضوع «کودکان دنیا، صلح و دوستی» و سه‌شنبه 21 مهر با موضوع «کودک، آموزش و تربیت اسلامی» برگزار خواهد شد.