مربیانِ مروج کتاب‌خوانی کانون تجلیل شدند

شش مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از شهرهای مختلف در آیین دومین دوره‌ی تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده ترویج کتاب‌خوانی در تهران تجلیل شدند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این آیین که با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیرعامل بنیاد ملت وابسته به بانک ملت ایران برگزار شد، از 30 برگزیده ترویج کتاب و کتاب‌خوانی تجلیل شد.
برهمین اساس ساغر لطفی‌نژاد مربی مرکز شماره 40 کانون تهران، محمدعلی مجیدی مربی کتاب‌خانه‌ی سیار مرزی از استان خراسان شمالی، سارا نوشیر مربی مرکز کانون چالوس در استان مازندران، مهرناز قربانعلی و پروانه سادات‌سلیانی مربیان مرکز شماره 10 کانون تهران و سمیه قادری از کانون همدان به عنوان برگزیده معرفی و جایزه جشنواره شامل: لوح تقدیر، هدیه‌ای از سوی کانون و معادل 10 میلیون ریال کتاب از سوی برگزارکنندگان جشنواره را دریافت کردند.
در همین حال هیات داوران این دوره با اشاره به حضور و مشارکت بالای مربیان کانون در این رویداد فرهنگی اعلام کرد با توجه به این‌که کتاب‌داران و مربیان کانون در این جشنواره حضور و مشارکت بالایی داشتند تصمیم گرفته شد تا این گروه را به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار دهیم و از میان آن‌ها شش نفر را به خاطر توجه به ایده‌های نو و ابتکار خلاقانه در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان به عنوان برگزیده معرفی کنیم.
 در این آیین سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: بحث کتاب‌خوانی با تمام دغدغه‌هایی که در این حوزه مطرح است و در دنیایی که بسیاری از ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل شده کتاب هنوز مانند صداقت یک ارزش مورد قبول است.
صالحی افزود: به اعتقاد من باید تلاش کنیم کتاب‌خوانی را از ارزش مقبول به ارزش مشهود تبدیل کنیم و این مهم نیازمند اتفاقاتی است که اصلی‌ترین‌آن می‌تواند اطلاع‌رسانی صریح، جذاب و مناسب، تبلیغ  به عنوان یک کالای فرهنگی‌اقتصادی باشد و ترویج کتاب‌ و این‌که جریان‌های اجتماعی بتوانند با نگاه ترویج کتاب‌خوانی به این فرهنگ بپردازند، مهم‌ترین اصل است.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به توجه بیشتر به جریان‌های مردم نهاد در حوزه ترویج کتاب‌خوانی یادآور شد: اساس و پایه ترویج کتاب‌خوانی با جریان‌های مردمی و داوطلبانه - که از انگیزه‌های درونی افراد برخواسته و به اقتضاء‌های منطقه‌ای و بومی توجه دارد - موجب جلب مشارکت‌های مردمی می‌شود و به جریانی پایدار با ضریب نفوذ بیشتر می‌انجامد.
صالحی در پایان خاطرنشان کرد انتظار داریم فضای رسانه‌ها به جریان ترویج کتاب‌خوانی بیشتر کمک کند و نیز ایده‌های بکر در این حوزه منتقل شود و از آن ترکیب‌های جدیدی ابداع شود که در افق آینده ،شاهد شکل‌گیری شبکه‌های گسترده در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باشیم.
در ابتدای این آیین هم‌چنین علی‌اصغر سیدآبادی دبیر جشنواره تجلیل از افراد و گروه‌های برگزیده ترویج کتاب‌خوانی نیز ضمن ارایه گزارشی از روند اجرایی دوره اول و دوم این رویداد فرهنگی گفت: وضعیت کتاب‌خوانی در کشور با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد و در باره علل و تاثیر فن‌آوری‌های نوین بحث‌های زیادی انجام گرفته اما همواره این سوال مطرح است که چرا در کشورهایی که زادگاه  این فن‌آوری‌هاست، تاثیر آن به اندازه کشور ما نبوده است.
وی اضافه کرد: در کشور ما میان تولید و مصرف کتاب فاصله زیادی وجود دارد که با تبلیغ و ترویج باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و به اعتقاد من خرید کتاب هم به اندازه خواندنش اهمیت دارد چرا که اقتصاد نشر به آن وابسته است.
مراسم تجلیل از افراد و گروه‌های برگزیده فعال در حوزه ترویچ کتاب‌خوانی روز سه‌شنبه 26 آبان‌ماه در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار شد.
این در حالی است که اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون در همکاری با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراخوان این جشنواره را به تمامی مراکز کانون سراسر کشور ارسال کرده و از کارشناسان، مربیان مسوول فرهنگی، مربیان و مسوولان فروش فعال کانون برای مشارکت در این جشنواره دعوت کرده بود.