گزارشی از هفته کتاب در مراکز فرهنگی هنری استان خراسان جنوبی

بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 20 تا 27 آبان ماه سال جاری برگزار شد و همچون سال‌های گذشته مراکز فرهنگی هنری کانون برای اساسی ترین رسالت خود یعنی توجه به امر کتاب و کتابخوانی برنامه ریزی کردند.<BR> آنچه در این گزارش آمده بخشی از تلاش های مربیان و اعضا کانون خراسان جنوبی در راستای برگزاری برنامه هایی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه است.

اعلام برنامه های هفته کتاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی هفته کتاب را فرصتی برای بهبود شرایط کتاب‌خوانی و افزایش تعداد کتابخوا ن‌های کودک و نوجوان دانست.
عبدالرضا صمدی با اشاره به هجوم فرهنگ بیگانه برای تخریب افکار پاک کودکان و نوجوانان گفت: امروزه دنیای دیجیتال کتاب، لذت مطالعه مستقیم و ارتباط خواننده با کتاب را کمرنگ ساخته و خواننده دراین دنیای مجازی دچار سرگردانی شده است .
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌های فرهنگی هنری کانون با کتاب و کتاب‌خوانی ارتباط مستقیم دارد خاطر نشان کرد: مراکز فرهنگی هنری استان خراسان جنوبی در هفته کتاب با برنامه ریزی تلاش می‌کنند تا کودکان شیوه های مطالعه صحیح را همراه با درک عمیق بیاموزند و مطالعه کتاب را به عنوان یکی از برنامه های مستمر روزمره به دیگران توصیه کنند.
صمدی برگزاری نشست تخصصی بررسی‌ دیدگاه‌های مقام معظم رهبری را در زمینه کتابخوانی، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب‌های رمان نوجوان امروز، معرفی اعضای کتابخوان مراکز فرهنگی هنری استان را در روزنامه های محلی استان و اهدای کتاب توسط کودکان به فرمانداران و شهرداران را درسطح استان از جمله برنامه‌های هفته کتاب عنوان کرد.
وی اظهار داشت: در این ایام صد کتاب با توجه به گروه های سنی کودکان و نوجوانان توسط مربیان در 10 مدرسه معرفی خواهد شد و 100 کتاب دیگر توسط 10 عضو کتابخوان برتر در مدارس برای معرفی پیش بینی شده است.
 مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه به تشویق و معرفی اعضای کتابخوان فصل بهار و ارسال کارنامه دانایی برای والدینِ کتابخوان ترین اعضا در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: در هفته کتاب امسال یک مدرسه فعال در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه نیز شناسایی و تشویق خواهد شد، همچنین 10 دانش آموز کتابخوان در یکی از مدارس نیز به عنوان کتابخوان ترین دانش آموزان معرفی می شوند.
صمدی برپایی ایستگاه کتاب‌خوانی در شهر، نمایشگاه کتاب در مدارس و فعال سازی وبلاگ ثابت مراکز فرهنگی هنری استان را با موضوع کتاب از دیگر برنامه های هفته کتاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد.
 
مرکز فرهنگی هنری قاین:
مربیان مرکز فرهنگی هنری قاین " یکی بود " را به مدرسه بردند
مربیان مرکز فرهنگی هنری قاین در نخستین روز از هفته کتاب به میهمانی دانش آموزان دبستان دخترانه مصباح رفتند تا کتاب داستان "یکی بود" را به بچه های خوبِ دبستان مصباح معرفی کنند.
کتاب "یکی بود" نوشته سوسن طاقدیس با استفاده از روش قصه گویی با ابزار برای دانش آموزان توسط مربی فرهنگی مرکز فرهنگی هنری قاین معرفی شدو مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.
ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاخص ترین هدف برگزاری این ایستگاه بود.
 در این برنامه که بیش از 100 نفر از دانش آموزان دبستان مصباح حضور داشتند، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی به ویژه فعالیت های کتابخوانی را به طور کامل برای معلمان و دانش آموزان تشریح کردند.
کتاب " یکی بود" نوشته سوسن طاقدیس با تصویرگری ندا عظیمی، داستان مورچه‌های سیاه کوچکی را روایت می‌کند که صدایعبور و بازی‌ها و شیطنت‌های جانوران مختلف اطرافشان آنها را به ترس می‌اندازد. آنهاتصور می‌کنند که مورچه‌های سرخ بدجنس، دشمن اصلی آنها، به لانه حمله کرده‌اند و پیدر پی از خود سؤال می‌کنند که آیا کسی هست که صدای ما را بشنود؟
 همچنین مرکز فرهنگی هنری قاین در راستای طرح توسعه کتاب‌خوانی هم‌زمان با پنجمین روز از هفته کتاب که با عنوان اهدای کتاب نام گذاری شده بود با مشارکت کتابخانه عمومی، دبستان امام خمینی (ره) و مهدهای کودک هادی و هدی در مراسم  اهدای کتاب حضور یافتند.
مراسم اهدای کتاب با حضور فرماندار، شهردار، شورای شهر و جمعی از مسوولین برگزار شد و اعضای مرکز فرهنگی هنری قاین با بخشیدن کتاب‌های شخصی خود به  پایگاه اهدای کتاب، لذت خواندن را به دوستان خود اهدا کردند.
هم‌خوانی سرود من یار مهربانم از جمله بخش های این مراسم بودکه به صورت گروهی توسط دانش آموزان اجرا شد.
تشویق دانش آموزان کتاب‌خوان دبستان امام خمینی (ره) یکی دیگر از برنامه هایی بود که با هدف تشویق دانش آموزان به مطالعه کتاب از سوی مرکز فرهنگی هنری قاین صورت گرفت.
 با معرفی 15 نفر از دانش آموزان دبستان امام خمینی(ره)  از سوی مدیریت مدرسه مرکز فرهنگی هنری قاین با اهدای کتاب دانش آموزان کتابخوان را تشویق کرد.
سید میثم اصفهانی، علیرضاآشوری، الیا سبزکار، سجاد نسائی، محمد مهدی لعل نوغاب، مهدی عظیم نژاد، ابوالفضل ژاله نژاد، محمد جواد زارعکار، محمود صبوساز، مهدی پور حسینی، فرشیدکاردان ،حمید رضا گندمی، علی آبیاری، سید محسن شفیعی، سعید زمردیان دانش آموزان کتاب‌خوان در پایه های مختلف دبستان امام خمینی (ره) بودند که به عنوان کتاب‌خوان ترین دانش آموزان تقدیر شدند.

در همین حال به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و تقویت توانمندی‌های ادبی و هنری کودکان ایستگاه " کتاب سازی چند تصویر یک کتاب "، در کانون قاین برگزار شد.
زهرا صیفی مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری قاین درباره این برنامه توضیح داد: دانش آموزان پایه چهارم، پنجم و ششم مدارس سطح شهر با حضور در کانون با مراحل تهیه و تدوین کتاب آشنا می‌شوند.
وی افزود: در ابتدای این برنامه تصاویری از مجلات در اختیاربچه ها قرار می گیرد و از آنها خواسته می شود با استفاده از این تصاویر به صورت گروهی یک داستان کوتاه بنویسند. سپس مربی با ارایه توضیحات مراحل تهیه کتاب را تشریح وآنها ساخت کتاب را آغاز می کنند.
 صیفی با اشاره به اینکه برنامه کتاب‌سازی در طول هفته کتاب همه روزه در مرکز فرهنگی هنری قاین برگزار خواهد شد گفت: در پایان هفته کتاب، این آثار داوری شده و برترین کتاب های دست ساز ضمن معرفی از سوی کتابخانه عمومی شهرستان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقدیر خواهند شد. 
 
مرکز فرهنگی هنری فردوس :
در نخستین روز از هفته کتاب و کتاب‌خوانی اعضای مرکز فرهنگی هنری فردوس با برگزاری سه کارگاه " یک قصه و یک تصویر"، کارگاه ادبی "با تو سخنی دارم" و " نقد کتاب" نخستین روز از هفته کتاب را گذراندند.
در کارگاه نقد کتاب اعضای نوجوان به از مجموعه رمان نوجوان امروز " رمان هستی" نوشته فرهاد حسن زاده را به نقد نشستند و نظرات و دیدگاه‌های خود درباره این کتاب بر روی فرم های از پیش تعیین شده ثبت کردند.
گروهی دیگر از اعضای علاقه‌مند به هنر نوشتن . در قالب برنامه‌ای با عنوان " با تو سخنی دارم " با کتاب، همان یادگار ماندگار سخن گفتند

 

در کارگاه یک قصه، یک تصویر ابتدا قصه " آسیاب، بچرخ" نوشته سرور کتبی روخوانی شد و اعضا به نقد تصاویر کتاب پرداختند و پس از آن خودشان دست به کاغذ و رنگ بردند تا تصاویر ذهنی و دلخواهشان را برای کتاب آسیاب، بچرخ تصویر‌‌‌گری کنند.
ایجاد وبلاگ "من یار مهربانم " به آدرس book-91.blogfa.com    با هدف انعکاس اخبار هفته کتاب ، یکی اقدامات اولیه ی اعضای مرکز فرهنگی هنری فردوس بود که توسط اعضا صورت گرفت .
برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی هنری و تولیدات کانون، تقدیر از اعضای کتاب‌خوان از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در مرکز فرهنگی هنری فردوس می باشد.
مادران اعضای مرکز فرهنگی هنری فردوس در جشن کتاب به انتخاب فرزندانشان خواندند
هم‌زمان با برگزاری جشن من یار مهربانم طرح مادران کتاب‌خوان با دعوت مادران به مرکز فرهنگی هنری فردوس اجرا شدو مادران با انتخاب فرزندانشان به مطالعه کتاب پرداختند.
به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب، مرکز فرهنگی هنری فردوس جشن من یار مهربانم را متفاوت از سال‌های گذشته برگزار کرد.
در ابتدای جشن بیش ازپنجاه نفر از مادران در مرکز فرهنگی هنری فردوس گردهم آمدند تا کتاب‌هایی را بخوانند که فرزندان آنها دوست دارند مادرانشان مطالعه کنند.
اجرای طرح مادران کتاب‌خوان با استقبال اعضا و مادران روبرو شد و اشتیاق مادران و اعضا برای مطالعه کامل کتاب بسیار دیدنی بود.
در ادامه جشن کتاب آغاز شد وپس از خیر مقدم مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری فردوس یکی از مادران اعضای کتاب‌خوان به بیان سخنانی در ارتباط با کتاب پرداخت و مسابقه معرفی کتاب توسط مادران و اعضا و بهترین سخنرانی با موضوع کتاب توسط اعضای پسر از جمله برنامه‌های شاخص جشن من یار مهربانم بود.
در پایان این جشن که بیش از 100 نفر از مادران و اعضا برگزار شد، از اعضای کتاب خوان تقدیر شد و جوایزی به این عزیزان اهدا شد.
بر اساس خبر دیگری از مرکز فرهنگی هنری فردوس، به همت مربیان طی دو روز طرح کتاب‌های خوب برای بچه های خوب در مرکز فرهنگی هنری فردوس به اجرا درآمد و دانش آموزان مدارس شهید هادی جوادی و محمد جوادی شاهد حضور مربیان در کلاس های درس بودند.
در این طرح مربیان با حضور در کلاس برای دانش آموزان ضمن معرفی کانون بر اساس گروه سنی و با استفاده از روش‌های خلاق کتاب‌های داستان را معرفی کردند.
در ادامه برنامه‌هایی نظیر قصه گویی، نمایش خلاق، روخوانی کتاب و مسابقه به اجرا در آمد که مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفت.
 
مرکز فرهنگی هنری بشرویه:
سفر ایستگاه مطالعه کتاب از کانون به شهر و مدارس در بشرویه
همزمان با روزهای آغازین هفته کتاب، مربیان مرکز فرهنگی هنری بشرویه با هدف ترویج فرهنگ مطالعه با بسته‌های فرهنگی کتاب به دیدار خانواده‌ها و دانش آموزان در مناطق محروم شهر رفتند.
مربیان مرکز فرهنگی هنری بشرویه میهمان پارک کشاورز شدند تا از خانواده ها برای مطالعه کتاب دعوت کنند.
میزان استقبال خانوادها بی‌نظیر بود و حضور پرشور مادران و استقبال از مطالعه کتاب طراوت خاصی به این برنامه بخشیده بود.
در این برنامه برخی از کتاب‌های کانون معرفی شد و بچه ها، پدر ها و مادرها و حتی پدربزرگ‌ها در کنار یکدیگر ساعتی را به مطالعه کتاب پرداختند .
 در ادامه شرکت کنندگان در ایستگاه کتابخوانی در شهر با فعالیت‌های کانون و برنامه های خاص هفته کتاب در مرکز فرهنگی هنری بشرویه آشنا شدند و در پایان کتاب‌های اهدایی از سوی کتابخانه عمومی شهر بشرویه به این عزیزان اهدا شد.
ویژه برنامه ایستگاه مطالعه کتاب در شهر با حضور بیش از 90 نفر از مادران در پارک کشاورز که فاصله زیادی با کانون دارد، برگزار شد.
در دومین روز از هفته کتاب و کتاب‌خوانی مربیان فرهنگی و ادبی، ایستگاه مطالعه را به مدارس مناطق محروم بردند و در کنار دانش آموزان مدرسه دخترانه هاجر و پسرانه دکتر حسابی از یار مهربانی گفتند که بهترین دوست و همراه برای بچه ها در مسیر زندگی است.
مشارکت خوب مدیران مدارس سبب شد تا برنامه‌هایی نظیر معرفی کتاب های کانون در کلاس درس توسط مربیان کانون، نمایش خلاق ، مسابقه با کتاب و شعر خوانی سبب شادی کودکان شود و آنها با لبخند به مطالعه کتاب بپردازند. 
در این برنامه 250 دانش‌آموز بسته های فرهنگی شامل کتاب و مجلات فرهنگی را از سوی کتابخانه عمومی شهر دریافت کردند و در پایان فرم های نظر سنجی را با موضوع هفته کتاب پاسخ دادند.
 
نمایشگاه گنج‌های پنهان:
 فرا رسیدن هفته کتاب سبب شد تا مربیان مرکز فرهنگی هنری بشرویه با دقت بیشتری به سراغ قفسه‌های کتاب بروند و با کمک نرم افزار کتابداری این کتاب‌ها را در قالب نمایشگاهی با عنوان " گنج های پنهان " معرفی کنند.
نمایشگاه کتاب " گنج های پنهان " با هدف معرفی کتاب هایی انجام شد که در لابه لای قفسه‌های کتاب از چشم اعضا دور مانده بود و اعضا کمتر برای مطالعه آنها را انتخاب کرده بودند.
برگزاری این نمایشگاه سبب شد تا اعضا نقطه مقابل کتاب‌های پرخواننده کتاب‌های کم خواننده را ببینند و خوشبختانه با استقبال خوبی روبه روشد.
در نمایشگاه گنج‌های پنهان بیش از 150عنوان کتاب با موضوعات داستانی، علمی، مذهبی و ادبیات به نمایش درآمد.
در همین حال تعدادی از پانل‌های مرکز فرهنگی هنری بشرویه به عناوین و تصاویرکتاب‌های پرخواننده اختصاص داده شده بود که قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب نوشته مهدی آذر یزدی و مجموعه کتاب‌های کاغذ و تا  یکی از شاخص ترین کتاب‌ها در بخش کودکان و نوجوانان بود.
 
مادران و اعضای مرکز فرهنگی هنری بشرویه برای نقد کتاب گردان قاطرچی ها روبه روی هم نشستند
مرکز فرهنگی هنری بشرویه درهفته کتاب و کتاب‌خوانی جلسه دیدنی و جذاب نقد رمان "گردان قاطرچی ها" را در حالی برگزار کرد که مادران نیز به همراه فرزندانشان این رمان را مطالعه کرده بودند و با نشستن در مقابل یکدیگر حرف های جالبی برای گفتن داشتند.
گردان قاطرچی‌ها داستان یک مجروح جنگی به نام یوسف را روایت می‌کند که پس از مصدومیت، دوباره به جبهه اعزام می‌گردد واین بار بنا به صلاح‌دید فرمانده‌ی گردان قرار می‌شود که مسولیت نگهداری وآموزش چند قاطر جهت حمل آذوقه  و مهمات به مناطق صعب العبور برای رزمندگان به او سپرده شود.یوسف گردان جدید را که متشکل از چند نوجوان جسور وبازیگوش است تشکیل می‌دهد و اتفاقاتی که در ادامه رخ می‌دهد منجر به تغییرات زیادی در اخلاق ، روحیه  وبرخورد بچه ها می‌گردد.
نقد رمان "گردان قاطرچی ها " با سخن اولین مادر آغاز شد و به گفته ی این مادر این رمان روایت‌گرداستان زندگی آدم‌های اطراف ماست . آدم‌هایی که عادی هستندنه اسطوره هایی که دور از ذهن به نظر می رسند. آدم هایی که عشق سینما و فیلم هستند، مانند اکبر خراسانی که در مأموریتی به شهر بدون اینکه به کسی بگوید جیم می‌زند و به سینما می رود تا یک دل سیر فیلم نگاه کند.
یکی دیگر از مادران اظهار داشت: در ابتدای معرفی این کتاب با خود گفتم این کتاب مناسب گروه بزرگسال نیست، اما با مطالعه چند صفحه اول آن چنان جذب این کتاب شدم که سه ساعت بعد مطالعه کتاب پایان گرفت در حالی که خنده های من برای آن جملات طنز و زیبا پایان نیافته بود.
مادر دیگری نیز به زندگی مش برزو در داستان اشاره کرد و گفت : مش برزو به جبهه آمده بود تا بجنگد اما در آشپزخانه با سیب‌زمینی‌ها و پیازها گرفتار شده بود ولی هم چنان از عشق جنگیدن مقابل دشمن سخن می گفت تا اینکه موفق شد به گردان ذوالجناح بپیوندد.
به اعتقاد مادران کتاب رمان "گردان قاطرچی ها " صحنه های بسار جالبی دارد از جمله فصل هشتم کتاب که مربوط به انتقال قاطرها ها از اندیمشک به وسیله قطار است یا صحنه هایی از فصل شانزدهم که مش برزو می‌خواهد برای جبهه کمک جمع کند.
اغراق در برخی از قسمت‌های داستان نیز از نکاتی بود که یکی از مادران به‌آن اشاره داشت، مانند فرار بچه خرس ها به دست دانیال و سیاوش و یا صحنه ای که در آن دو سرباز عراقی توسط قاطرها کشته می شوند و به طور معجزه آسا دانیال و سیاوش نجات پیدا می کنند.
در مجموع مادران حاضر در این نشست رمان "گردان قاطرچی ها " را یکی از جذاب ترین کتاب‌های داستانی دفاع مقدس دانستند و ‌گفتند: این کتاب به زندگی مردم کوچه و بازار نزدیک است و به خوبی توانسته است با زبان طنز با مخاطب ارتباط برقرار کند و خواننده را تا پایان داستان همراه داشته باشد.
در همین حال اعضا در مقابل مادرانشان لب به سخن گشودند و به بیان نظرات خود پرداختند.
یکی از اعضا بر این باور بود که نویسنده نگاه جدیدی به مقوله جنگ دارد و صحنه‌های قابل تجسمی را در داستان بیان کرده است.
اعضای مرکز فرهنگی هنری بشرویه معتقدند: اگرچه جنگ موضوعی است که اشک آدم را در می آورد ولی این داستان طنزگونه صحنه های جنگ را آنگونه به تصویر می کشد که خواننده با لذت این کتاب را مطالعه می کند.
بیان نظرات مشترک اعضا و مادران از بخش های جالب نشست نقد " گردان قاطرچی ها" بود.
اعضا و مادران به طور مشترک بر این باور بودندکه برخی از اصطلاحات به کار رفته در کتاب در زمان جنگ کاربردی نداشته است اما امروزه از اصلاحات رایج در بین مردم است مانند کلمه فراخوان، نشر اکاذیب، کمیسیون پزشکی، و 120 درصد جانبازی که آن زمان درصد جانبازی مشخص نمی کردند.
عبدالرضا صمدی  نیز با حضور در این نشست خرد و اندیشه را یکی از بهترین نعمت‌های خداوند دانست و گفت: کسی که اهل خرد باشد فارغ از نعمت‌های مادی ، خرد و اندیشه را که یکی از نعمت‌های معنوی است، به خوبی می شناسد و برای شکر گزاری تلاش می‌کند.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: زبان نقش مهمی در انتقال تفکر و احساسات انسانی دارد و داشتن زبان هنرمندانه یکی وظایفی است که ما برعهده داریم و باید با خواندن داستان و شعر، اندیشه و زبان فارسی را حفظ کنیم.
صمدی تصریح کرد: وقتی مادران و فرزندان در یک مکان فرهنگی برای نقد یک داستان روبه‌روی هم می نشینند، یک حرکت فرهنگی زیبا شکل می گیرد که بسیار با ارزش است.
اجرای سرود با موضوع کتاب، برگزاری مسابقه تستی از رمان " گردان قاطرچی ها " و اهدای جوایز به 4 نفر از برگزیدگان جشنواره یک تصویر از یک حدیث رضوی و گروه نمایشنامه خوانی رضوی با عنوان طوطی طلا که در مرحله نخست داوری جشنواره نمایش نامه خوانی رضوی به عنوان برگزیده معرفی شده بودند از بخش‌های دیگر این نشست نقد بود.
نشست نقد و بررسی رمان "گردان قاطرچی ها" با حضورعبدالرضا صمدی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، کارشناسان ادبی و هنری، نرگس رضوانی مسوول کمیته امور بانوان، مریم کیانی مسوول کتابخانه عمومی بشرویه، جمعی از مادران و اعضا برگزار شد.
رمان "گردان قاطرچی ها" نوشته داوود امیریان از مجموعه رمان های نوجوان امروز می باشد که ویژه گروه سنی "د و ه" منتشر شده است.
 
 
بچه های بشرویه آخرین داستان یا رمانی که خوانده بودند به تصویر کشیدند
یکصد و پانزده کودک و نوجوان بشرویه با شرکت در مسابقه بزرگ تصویرگری در کتاب‌خانه عمومی شهرشان، 115 کتاب داستان یا رمانی که به تازگی خوانده بودند و از خواندن آن لذت برده بودند به تصویر کشیدند.
در این مسابقه 115 کودک و نوجوان شرکت کردند و بر روی تابلوی بیست‌متری که به 115 قسمت تقسیم شده بود شخصیت‌های بهترین رمان یا داستانی را که تاکنون خوانده بودند و از خواندن آن لذت برده بودند به تصویر کشیدندو برخی از آنها را برای حاضرین معرفی کردند.
شرکت‌کنندگان در این مسابقه دانش‌آموزان سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان بودند که قریب به اتفاق آن‌ها عضو مرکز فرهنگی هنری بشرویه بودند.
تصاویرخلق شده برروی دیوار کتاب‌خانه عمومی شهرستان بشرویه نصب شد و تحسین بزرگترها را برانگیخت.
بر همین اساس مقرر شد در آینده‌ای نزدیک این مسابقه برای بزرگ‌ترها نیز اجرا شود.
در پایان تعدادی از اعضای شرکت کننده داستانی را که تصویرگری کرده بوند معرفی کردند و صاحبان دوازده اثر برتر از سوی کتاب‌خانه عمومی جوایزی دریافت کردند.
دیگر خبرهای مرکز فرهنگی هنری بشرویه حاکی از برگزاری آخرین ایستگاه مطالعه در پارک شهروند بود که در این ایستگاه 120 بسته فرهنگی شامل کتاب به خانواده‌ها اهدا شد.
استقبال پدران در این برنامه و مطالعه آن‌ها در کنار فرزندان دیدنی بود.
 
مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند:
طرح سفر کتاب
در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی 15 عضو فعال و کتاب‌خوان مرکز شماره 2 بیرجند با اجرای طرح سفر کتاب ، 15 کتاب را در 9 مدرسه بیرجند برای دانش‌آموزان معرفی کردند.
مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند با همکاری اعضای فعال و کتاب‌خوان توانست طرح سفر کتاب را به مدارس بیرجند همزمان با روز کتاب و کتاب‌خوانی به اجرا درآورد.
اعضای کانون کتاب‌های قصه های خوب برای بچه های خوب، هدیه خوبان، قصه‌های کوتی کوتی، یک تپه یک گودال، رمان هستی و.... را برای دانش آموزان در مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان معرفی کردند و از آنها خواستند برای مطالعه دقیق این کتاب‌ها میهمان کانون شوند و سری به قفسه‌های کتاب بزنند.
 
برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی
مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند با برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی داستان‌های مولوی را برای نوجوانان گروه سنی "د" معرفی کرد.
در راستای تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب، مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجندتعدای از مجموعه کتاب‌های مولانا را شامل : راز، پیرجنگی، نقاشان چینی و رومی را برای مسابقه کتاب‌خوانی انتخاب کردند.
فراخوان این مسابقه از ابتدای آبان‌ماه به مدارس ریحانه و ام‌کلثوم (س) ارسال شد و اعضایی که هم‌زمان با هفته کتاب‌خوانی به این مدارس با هدف معرفی کتاب رفتند همین کتاب‌ها را برای برای دوستان خود معرفی کردند.
کتاب آتش و دریا نیز برای گروه سنی (ج) انتخاب شد و پس از مطالعه این کتاب‌ها دانش آموزان میهمان کانون شدند و این مسابقه اجرا شد.
80 نفر از دانش‌آموزان در این مسابقه کتاب‌خوانی که به صورت کتبی در مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند برگزار شد، حضور یافته و در پایان به 6 نفر از شرکت کنندگان که بهترین پاسخ‌ها را به سوالات داده بودند، جوایزی به رسم یاد بود اهدا شد.
 
معرفی کتاب های بریل کانون به کودکان نابینای سربیشه
مربیان و اعضای مرکز فرهنگی هنری سربیشه با اجرای برنامه های متنوعی هفته کتاب را گرامی داشتند.
کتاب های بریل موجود در مرکز فرهنگی هنری سربیشه به کودکان و نوجوانان نابینای این شهرستان معرفی شد.
مربیان کانون سربیشه، دانش‌آموزان نابینای شهرستان سربیشه را به کانون دعوت کردندتا کتاب‌های موجود در کانون را که با خط بریل ویژه نابینایان منتشر شده است، معرفی کنند.
 معرفی کانون همراه با شرایط عضویت، قصه گویی و روخوانی کتاب‌های بریل از دیگر برنامه‌هایی بود که با حضور دانش آموزان نابینا درمرکز فرهنگی هنری سربیشه اجرا شد.
تهیه تمبر" یادبود هفته کتاب"
مرکز فرهنگی هنری سربیشه با همکاری اداره پست این شهرستان از20 عضو کودک و نوجوان دعوت کرد تا با هم‌فکری و مشارکت یکدیگر تمبر یادبود هفته کتاب و کتاب‌خوانی را طراحی کنند.
بر همین اساس اداره پست کلکسیونی از تمبرهای مختلف با موضوعات متفاوت را در اختیار کانون سربیشه قرار داد.
اعضا ضمن مشاهده تمبرهای متفاوت با توضیحات ارایه شده با فلسفه نام‌گذاری تمبرها آشنا شدند سپس با مشورت و هم‌‌فکری یکدیگر تمبر ویژه هفته کتاب را تهیه کردند.
برگزاری کارگاه نقد از دیگر فعالیت‌های مرکز فرهنگی هنری سربیشه در این هفته بود و اعضا طی دو جلسه کتاب‌های دختری که می‌خواست پرنده باشد و هستی را نقد کرده و در ادامه به کتاب‌سازی آنها پرداختند و این دو کتاب را مصورسازی کردند.
هفته کتاب و کتاب‌خوانی برای اعضای مرکز فرهنگی هنری سربیشه یادآور خاطره خوش روز افتتاح کانون می باشد و امسال اعضا با همکاری یکدیگر برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سربیشه با پختن کیک جشن تولد سه سالگی گرفتند و به یاد آن‌روز کام خود و مربیانشان را شیرین کردند.
قرائت دکلمه، سرود، اجرای نمایش طنز خلاق، ماهیگیری از حوض کتاب از جمله برنامه‌های این جشن تولد بود.
پایان بخش این جشن تقدیر از اعضای کتاب‌خوان بود که یک‌بار دیگر خاطره این روز را در ذهن اعضا ماندگار کرد.
همچنین 90 نفر از دانش‌آموزان پیش دبستانی مهدقرآن نیز با هدف معرفی فعالیت‌های کانون و حضور درکارگاه سفال و نقاشی میهمان کانون شدند و با صحبت‌های مربی پیرامون قرآن معجزه پیامبر مکرم اسلام(ص) در مسابقه‌ای با همین مضمون شرکت کردند.
هم‌خوانی سرود کتاب توسط کودکان آخرین بخش بازدید از مرکز فرهنگی هنری سربیشه بود.
 بازدید از کتابخانه عمومی شهر و آشنایی 30 نفر از اعضا از بخش‌های مختلف کتابخانه عمومی استاد فرزین سربیشه از جمله برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری سربیشه در هفته کتاب به شمار می رود.
در همین حال با مشارکت ادره فرهنگ و ارشاد اسلامی سربیشه، فیلم پندار از مجموعه 80 فیلم کانون در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی استاد فرزین برای 250 نفر از کودکان و خانواده ها پخش شد .
اطلاع رسانی ویژه برنامه پخش فیلم پندار از طریق ارسال پیامک صورت گرفت .
فیلم پندارقصه معلم مهربانی را روایت می‌کند که برای تدریس به روستا می رود و با مهربانی به بچه ها درس می‌دهد. با آمدن نامه‌ای از اداره مبنی بر بازنشسته شدن خانم پندار بچه ها غمگین می شوند و تصمیم می گیرند دیگر مدرسه نروند، امّا با آمدن معلم جدید دانش آموزان باز هم درس خواندن را آغاز می‌کنند.
 
اعضای مرکز فرهنگی هنری درمیان از‌ کتاب‌خانه عمومی شهرشان بازدید کردند
همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی اعضای مرکز فرهنگی هنری‌ درمیان با هدف آشنایی با کتاب‌خانه عمومی شهرشان و مقایسه آن با کتاب‌خانه کانون از کتاب‌خانه علامه احمدی بازدید کردند.
در ابتدای این بازدید اعضا با توضیحات رمضانی مسوول کتاب‌خانه علامه احمدی با بخش‌های مختلف کتاب‌خانه آشنا شدند.
 در ادامه اعضا به بررسی کتاب های بخش کودک پرداختند و دیدن برخی از کتاب‌ها مثل چهارده قصه آسمانی و بوی جوی مولیان که در کتاب‌خانه کانون نیز وجود دارد برایشان لذت بخش بود.
نکته جالب توجه در این بازدید سخنان اعضا بود که به اتفاق می گفتند فقط کتاب‌خانه کانون به طور ویژه و اختصاصی برای ما کودکان کتاب دارد و ما باید قدردان کتاب‌خانه مرکز فرهنگی هنری درمیان باشیم.
در پایان اعضا با شرکت در مسابقه نقاشی با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی نقاشی کشیدند و صاحبان آثار برتر از سوی کتاب‌خانه عمومی علامه احمدی هدیه گرفتند.
 
اعضای مراکز فرهنگی هنری استان خراسان جنوبی برای اهدای کتاب به دیدار مسوولان رفتند
، همزمان با گرامیداشت هفته کتاب اعضای کتاب‌خوان مراکز فرهنگی هنری فردوس، سرایان، قاین، سربیشه و درمیان در حالی که کتاب را برای هدیه به مسوولان انتخاب کرده بودند به دیدارآنها رفتند.
 
دیدار اعضای مرکز فرهنگی هنری فردوس با فرماندار
محمدرضا رجبی مقدم فرماندار فردوس در دیدار با برترین اعضای کتاب‌خوان مرکز فرهنگی هنری فردوس آنها را به مطالعه کتاب تشویق کرد و از آنها خواست کتاب‌خوانی را درزندگی سرلوحه کارشان قرار دهند.
فرماندار فردوس افزود: شما که از علاقه مندان به مطالعه کتاب هستید در نقش مروجان کتاب می‌توانید مطالعه کتاب را به دیگران توصیه کنید.
در ادامه این دیدار مرضیه غزالی مربی مسوول کانون فردوس پیرامون فعالیت‌های کانون توضیح داد و اعضا ضمن معرفی خود سابقه ای از میزان مطالعه کتاب و خاطراتی که از کتابخوانی در کانون داشتند، بیان کردند .
در پایان این دیدار اعضا از فرماندار برای حضور در کانون دعوت کردند .
 
دیدار اعضای مرکز فرهنگی هنری سرایان با فرماندار
فرماندار سرایان در دیدار با اعضای کتاب‌خوان مرکز فرهنگی هنری سرایان از جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی سخن گفت و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب بهترین الگو برای ما در زمینه کتاب‌خوانی هستند و اگر شما که آینده سازان این مرزو بوم هستید کتاب‌خوان باشید بدون شک آینده درخشانی در انتظار شما خواهد بود.
 اعظم نجف زاده مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری سرایان در این دیدار یاد آور شد: اعضای مرکز فرهنگی هنری سرایان علاقه زیادی به مطالعه کتاب دارند و با وجود اینکه فقط 9 ماه از افتتاح مرکز گذشته است 6800 جلد کتاب به امانت گرفته‌اند.
 وی تعداد اعضای مرکز فرهنگی هنری سرایان را 200 نفر اعلام کرد.
 در این دیدار اعضای منتخب کتاب خوانی فصل بهار هدایای خود را از دست فرماندار شهرشان دریافت کردند و کارنامه دانایی نیز به اعضای کتاب‌خوان اهدا شد.
 
دیدار اعضای مرکز فرهنگی هنری قاین با امام جمعه شهرستان
 مربیان مرکز فرهنگی هنری قاین با همراهی کتابداران کتاب‌خانه عمومی امام رضا (ع) به دیدارحجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اصفهانی امام جمعه شهرستان قاینات رفتند.
امام جمعه قاین باقدردانی از اقدامات انجام گرفته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابراز خرسندی کرده و خاطر نشان کرد: اکنون به حول و قوه الهی توجه مردم و مسوولین به مقوله کتاب و کتاب خوانی بیشتر شده است و توجه به کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان از ضروریات اجتناب ناپذیر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اصفهانی توجه مسوولین را در تهیه کتاب به عنوان هدیه فرهنگی و حمایت از نویسندگان بومی را از عوامل موفقیت جامعه در زمینه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دانست.
در این دیدار مسوولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتاب‌خانه عمومی گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی بیان کردند.
 
دیدار اعضای مرکز فرهنگی هنری سربیشه با امام جمعه
حجت الاسلام والمسلمین محسن محمدی طی دیدار با مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابداران کتابخانه عمومی این شهرستان بر ترویج فرهنگ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان تأکید کرد.
در ادامه امام جمعه سربیشه هئایای اعضای کتابخوان را اهدا کرد.
 
دیدار اعضای مرکز فرهنگی هنری درمیان با شهردار
در آخرین روز از هفته کتاب و کتاب‌خوانی اعضای مرکز فرهنگی هنری درمیان به دیدار شهردار اسدیه رفتند .
رضا آدینه در این دیدار با اشاره به سخن امام علی (ع) گفت: کتاب غذای روح بشر است و آرامش بهترین هدیه کتاب برای انسان است .
وی افزود: کتاب نقش مؤثری در رشد اجتماعی و فرهنگی مردم دارد و جامعه ای موفق است که مردمانی کتاب‌خوان داشته باشد.
شهردار اسدیه از تلاش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اجرای برنامه های فرهنگی و توجه به کتاب‌خوانی بین کودکان و نوجوانان تقدیر کرد و گفت: توجه کودکان به مطالعه کتاب به آنها کمک می کند تا با داشتن اندیشه های والا برای آینده ای بهتر برنامه ریزی کنندو انسان های متفکری باشند.
در پایان این دیدار کتاب‌هایی در زمینه اصول شهروندی به اعضای کانون اهدا شد.
 
جشن کتاب در مراکز فرهنگی هنری سطح استان خراسان جنوبی
مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری استان خراسان جنوبی با برگزاری جشن کتاب، هفته کتاب و کتاب‌خوانی را گرامی داشتند.
مرکز فرهنگی هنری شماره 2 و 3 بیرجند:
مراکز فرهنگی هنری شماره 2 و سه بیرجند جشن کتاب در حالی برگزار کردند که تصمیم گرفته بودند از35 نفر از اعضای کتاب خوانی فصل بهار در مرکز شماره 2 بیرجند به نمایندگی از 452 نفر از شرکت کنندگان در این طرح تقدیر کنند.
عبدالرضا صمدی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور در این جشن سخنانش را با یک آرزو آغاز کرد و گفت: آرزو دارم تمامی کودکان و نوجوانان در سلامت کامل باشند و همواره اهل مطالعه باشند.
صمدی خاطر نشان کرد: اعضای کانون باید کتاب‌هایی را که مطالعه می‌کنند به دیگران معرفی کنند و آنها را در مطالعه کتابهای کانون سهیم کنند.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طرح کتاب‌خوانی فصل اشاره کرد و گفت : طرح کتاب‌خوانی فصل بهار به همت مرکز فرهنگی هنری شماره 3 بیرجند و طرح کتاب‌خوانی تابستان توسط مرکز فرهنگی هنری نهبندان برگزار شده است .
وی اضافه کرد: این در حالی است که هم اکنون طرح کتاب خوانی فصل پاییز با مسوولیت مرکز فرهنگی هنری سربیشه در حال اجراست.
صمدی از حضور پر رنگ اعضا در این طرح و همت مربیان قدردانی کرد و گفت: هفته کتاب و کتاب‌خوانی برای ما فرصتی ایجاد کرد تا ما بتوانیم از اعضایی که در طرح کتاب‌خوانی فصل بهار شرکت کرده بودند در فصل پاییز تقدیر کنیم. 
وی افزود: در طرح کتابخوانی فصل بهار 452 نفر با 527 اثر در سطح استان شرکت کردند که از این مجموع 142 نفر به عنوان نفرات برگزیده معرفی و تقدیر خواهند شد.
در ادامه برنامه‌هایی از قبیل سرود و نمایش زنده با عنوان" قلب من کتاب" به اجرا در آمد و 35 نفر از اعضای برگزیده طرح کتاب‌خوانی فصل بهار با اهدای لوح و هدیه تقدیر شدند. در همین حال از برترین اعضای کتاب‌خوان با اهدای کارنامه دانایی قدردانی شد.
این جشن در مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند با حضور120 نفر از اعضا پنج شنبه 25 آبان ماه سال جاری برگزار شد.
 
 مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند:
به همت اعضای کتاب‌خوان مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند جشن کتاب در این مرکز با حضور بیش از 80 نفر از والدین و اعضا برگزار شد و 8 نفر ازاعضا ی کتابخوان‌در حضور والدین 8 کتاب را معرفی کردند و خلاصه ای از محتوای کتاب را برای والدین و دوستان خود تعریف کردند .
کتاب های سفر دانه ها، مرد جوان و خیاط حیله گر، لالایی برای دختر مرده، جزیره بی‌تربیت‌ها ، رمان هستی از جمله کتاب‌هایی بودند که در این برنامه توسط اعضا معرفی شدند.
در همین حال یکی از مادران کتاب‌خوان که سه فرزندش عضو کانون هستند برای حاضرین از عوامل موفقیت خود و فرزندانش در امر کتاب‌خوانی سخن گفت.
در پایان از25 نفر از اعضای کتاب‌خوانی که در طرح نربان دانایی موفق بودند، 11 عضو برتر کتاب‌خوانی فصل بهار، 5 نفر از اعضایی که کارنامه دانایی دریافت کرده بودندو 5 عضو برتر در زمینه اخلاق و عفاف و حجاب هدایای خود را دریافت کردند.
پذیرایی پایانی این جشن متفاوت بود و میهمانان با اهدای کتاب پذیرایی شدند.
در همین حال مربی فرهنگی مرکز از حضور 500 نفری دانش آموزان در هفته کتاب خبر داد و گفت: نمایش فیلم، نقد کتاب پیش از بستن چمدان و رمان هستی، نمایشگاه کتاب با محوریت حضرت محمد (ص) و رمان نوجوان، امام حسین و عاشورا و صحافی کتاب های اوراقی از برنامه های اجرایی مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند در هفته کتاب بود.
 
  مرکز فرهنگی هنری درمیان:
به مناسبت گرامی داشت هفته کتاب، 150 نفر از دانش آموزان 8 مدرسه راهنمایی و ابتدایی شهرستان اسدیه میهمان مرکز فرهنگی هنری درمیان شدند تا جشن کتاب را برگزار کنند.
دیدن مرکز فرهنگی هنری درمیان که از زمان افتتاح آن فقط 14 ماه می گذرد برای بعضی از دانش آموزان بسار جذاب بود و این اشتیاق به خوبی در چهره آنها نمایان بود.
محمد رضا سجادی پور معاون آموزش و نوآوری مدیریت آموزش و پرورش درمیان با حضور در این جشن با استناد به حدیثی از حضرت علی (ع) مطالعه کتاب را غذای روح بشر دانست و گفت: کودکان و نوجوانان با داشتن امکاناتی هم‌چون کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید از تمامی لحظات و فرصت هایی که برای مطالعه فراهم می شود استفاده کرده و روح و ذهن خود را پرورش دهند.
رقیه امانی مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری درمیان نیز ضمن خیر مقدم به حاضرین گفت: کتاب همنشین مهربان و بی آزاری است که دوستی خود را همواره در طول تاریخ به اثبات رسانده است و ترنم زیبای آن گنجینه علم و آگاهی خواننده‌ی کتاب را صفا بخشیده است.
امانی خاطر نشان کرد: احترام به عالم، معلم و نگارنده کتاب وظیفه خوانندگان کتابهاست و از والدین خواست تا بخشی از هزینه های مستمر زندگی را به خرید کتاب اختصاص دهند و با مراجعه به کتابخانه فرزندان خود را به خواندن کتاب تشویق کنند.
در این مراسم مسوولین ادره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حراست آموزش و پرورش و مشاور فرماندار در امور بانوان و مدیران مدارس حضور داشتند.
بازدید از نمایشگاه محصولات فرهنگی هنری و اهدای هدایا به کتاب‌خوان های برتر بخش پایانی جشن کتاب در مرکز فرهنگی هنری درمیان بود.
 
جشن والدین و کتاب و معرفی کتابخوان های برتر در بشرویه:
در آخرین روزهای هفته کتاب مرکز فرهنگی هنری بشرویه مادران و اعضا را در کنار یکدیگر دعوت کرد تا شرکت کنندگان این جشن خاطره ماندگاری از جشن هفته کتاب در ذهن ثبت کنند.
قریب به 100 نفر از والدین و اعضا در این جشن حضور یافتند و با اجرای برنامه های متنوع و شاد برای کتاب جشن گرفتند.
اجرای نمایش خلاق 10 عضو 10 کتاب با همکاری مربی سیار روستایی بشرویه با حضور 10 دانش آموز از 10 مدرسه، نمایش عروسکی یک گربه و پنج موش به شیوه انگشتی و مسابقه ادبی یک گلدان نام کتاب ویژه والدین با هدف نوشتن خلاق از جمله برنامه های اجرایی این جشن بود.در پایان کارنامه دانایی به اعضای کتاب خوان اهدا شد.
 
بازدید مدیر کانون خراسان جنوبی از برنامه های هفته کتاب در سرایان
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی طی بازدید از مرکز فرهنگی هنری سرایان از نزدیک در جریان روند برنامه‌های اجرایی هفته کتاب قرار گرفت.
عبدالرضا صمدی با سفر به شهرستان سرایان ضمن بازدید از مرکز فرهنگی هنری سرایان طی گفتگو با اعظم نجف زاده در جریان برنامه‌های هفته کتاب این شهرستان قرار گرفت.
بچه‌های سرایان امسال هفته کتاب را، در خانه مهربانی به نام کانون که از دهه فجر سال گذشته صاحب آن شده‌اند برای نخستین بار تجربه و برنامه‌های متنوعی را به منظور گرامی‌داشت هفته کتاب اجرا می کنند.
 معرفی کتاب‌های پرخواننده و کتاب‌ها کم خواننده، جمع آوری و خوشنویسی جملات زیبا پیرامون کتاب، معرفی کتاب چهارده قصه آسمانی و جوهای عاقل توسط اعضای کتاب‌خوان در دبستان دانش، برگزاری نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، دیدار با فرماندارو اهدای جوایز به 16 نفر از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی فصل بهار و اعضای کتاب‌خوان توسط فرماندار شهرستان سرایان از جمله برنامه‌های هفته کتاب می باشد.
کافه کتاب یکی از برنامه هایی بود که با استقبال 65 نفراز اعضا روبرو شد و اعضا در کافه کتاب ساعتی را فقط به مطالعه کتاب اختصاص دادند و در پایان خلاصه‌ای از کتاب را برای اعضا بیان کرده و در مسابقه نامه ی من به کتابم شرکت کردند. آنها ضمن نوشتن نامه خاطرات خود را از خرید کتاب قرائت کردند.
عبدالرضا صمدی در این بازدید بر اجرای برنامه‌های با محتوای عمیق برای کودکان و نوجوانان تأکید کرد.
در این بازدید که با حضور کارشناس ادبی و هنری انجام شد ویدا بزّی کارشناس آفرینش های ادبی و محدثه تقدیری کارشناس هنری استان وضعیت برگزاری این کلاس‌ها را بررسی و به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
 
   روزنامه آوای خراسان جنوبی برترین اعضای کتابخوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را معرفی کرد
همزمان با چهارمین روز از هفته کتاب و کتاب‌خوانی روزنامه محلی آوای خراسان جنوبی بخشی از صفحات روزنامه 23 آبان را به معرفی 12 عضو کتاب‌خوان مراکز فرهنگی هنری استان اختصاص داد.
تعداد امانت کتاب، مطالعه عمیق، حضور فعال در جلسات نقد و بررسی از جمله ملاک‌های انتخاب اعضای کتاب‌خوان طی یک سال گذشته است.
زهرا سپاهی عضو مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند، 16 ساله با 5 سال عضویت و فاطمه خلیرانی عضو مرکز فرهنگی هنری شماره سه بیرجند 13 ساله با 3 سال عضویت و فاطمه عزیزی عضو کتابخانه سیار شهری 11 ساله با مدت عضویت 1 سال ، فاطمه سادات مهدی پور عضو مرکز فرهنگی هنری سرایان 11 ساله با یک سال عضویت، فاطمه خسروپناه عضو مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند 9 ساله با 3 سال عضویت، بیتا احسانی عضو مرکز فرهنگی هنری بشرویه 12 ساله با 2 سال عضویت، فاطمه کیانی عضو مرکز فرهنگی هنری قاین 10 ساله با 2 سال عضویت از جمله اعضایی هستند که عکس آنها در رونامه آوا به چاپ رسیده است.
در همین حال بهناز بصیر عضو10 ساله مرکز فرهنگی هنری فردوس با 3 سال عضویت، مطهره شاهدی عضو 11 ساله مرکز فرهنگی هنری نهبندان با 3 سال عضویت ، فهیمه حسینی عضو ده ساله کتابخانه سیار روستایی زیرکوه قاین با 1 سال عضویت و مصطفی نهتانی عضو 10 ساله مرکز فرهنگی هنری درمیان با یک سال عضویت از دیگر اعضایی هستند که نام آنها در ردیف کتاب‌خوان ترین اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روزنامه آوای خراسان جنوبی قرار گرفته است.
 
بچه های کتاب‌خانه سیار شهری بیرجند در امانت کتاب پیش‌تاز بچه های استان شدند
با نگاهی به آمار نرم افزار کتابداری، اعضای کتابخانه سیار شهری بیرجند کتاب‌خوان‌ترین اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی آبان سال 90 تا آبان 91 معرفی شدند.
این در حالی است که آبان سال گذشته اعضای مرکز فرهنگی هنری بشرویه با امانت هشت هزار و 753 جلد کتاب صدرنشین جدول امانت کتاب در بین مراکز فرهنگی هنری ثابت و سیار استان خراسان جنوبی بودند.
کتابخانه سیار شهری بیرجند در حال حاضر 383 عضو کودک و نوجوان دارد و در 5 نقطه شهر بیرجند با استفاده از یک دستگاه مینی‌بوس مجهز به کتاب به دیدار بچه‌هایی می‌رود که در منطقه زندگی خود از داشتن کتاب‌خانه و امکانات فرهنگی هنری محروم هستند.
اعضای این کتاب‌خانه از آغاز سال 91 تا کنون قریب به 7500 جلد کتاب را به امانت گرفته و نشان دادند برای مطالعه کتاب اشتیاق فراوانی دارند.
کتابخانه سیار شهری بیرجند هم اکنون در 5 محله شامل: معصومیه روبروی مسجد الغدیر، سجاد شهر جنب پارک لاله، معصومیه خیابان نیستان4، مهر شهر ابتدای خیابان امام حسین (ع) و جوادیه انتهای خیابان وحدت در خدمت کودکان و نوجوانان می باشد.
 
اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته کتابخوان‌تر شده اند
اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی یک سال گذشته 26 هزار جلد کتاب بیشتر از سال قبل مطالعه کرده‌اند.
سیزده هزار و 330 عضو کودک و نوجوان مراکز فرهنگی هنری استان خراسان جنوبی از آبان 1390 الی آبان 1391 قریب به 85 هزار جلد کتاب مطالعه کردند.
این در حالی است که در فاصله زمانی مشابه سال 1389 الی 1390 قریب به 59 هزار جلد کتاب توسط اعضای مراکز فرهنگی هنری استان برای مطالعه به امانت گرفته شد.
این آمار از همت کودکان و نوجوانان استان در پیش‌برد اهداف کتاب و کتاب‌خوانی خبر می‌دهد و بیانگر عزمی راسخ در وجود اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با تلاش خود می‌خواهند گام‌های نهضت مطالعه مفید را هم‌چنان استوار و با اراده بردارند.
در حال حاضر کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی صاحبان مراکز فرهنگی هنری ثابت 2 کتاب‌خانه سیار روستایی و یک کتاب‌خانه سیار شهری و پستی می‌باشند.
تعدادکتاب‌های موجود و ثبت شده در مراکز فرهنگی هنری استان 116 هزار و سیصد جلد کتاب است و این کتاب‌ها میهمان قفسه‌های تنها کتاب‌خانه تخصصی کودک و نوجوان یعنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که چشم به راه حضور کودکان و نوجوانان هستند.
 
گوسفند عصبانی بازهم پر خواننده‌ترین شد و بر سکوی نخست ایستاد
گوسفندی که عصبانی بود، خیلی عصبانی اثرژوزف تئوبالد و ترجمه معصومه انصاریان طی یک سال گذشته توانست یک‌بار دیگر رتبه اول کتاب‌های پرخواننده را همانند سال گذشته در سطح مراکز فرهنگی هنری استان خراسان جنوبی از آن خود کند.
اعضای گروه سنی الف و ب در مراکز فرهنگی هنری استان خراسان جنوبی برای دومین سال متوالی ثابت کردند برای مطالعه کتاب گوسفندی که عصبانی بودخیلی عصبانی اشتیاق فراوان دارند و در نرم افزار کتابداری رقم 777 را برای امانت این کتاب به ثبت رساندند.
نگاهی به جدول کتاب‌های پرخواننده بیانگر این واقعیت است که این کتاب هم‌چنان در صدر جدول کتاب‌های پرخواننده ایستاده است.
این کتاب در فاصله زمانی آبان 89 الی 90 نیز پرخواننده ترین کتاب معرفی شد.
قطع بزرگ کتاب با تصاویر جذاب و رنگ‌های شاد، متن کوتاه و مختصر از دلایل توجه بیشتر کودکان خراسان جنوبی به این کتاب به شمار می رود.
کتاب هفت برادر با 528 بار امانت و جزیره بی تربیت‌ها با 511 بار امانت در جایگاه دوم و سوم پرخواننده ترین کتاب در سطح مراکز فرهنگی هنری استان خراسان جنوبی قرار دارند
هم‌چنین قصه عمو نوروز و خاله بهار، خشم قلمبه، کاش خانه‌های شکلاتی وجود داشتند، گروفالو ، دعای موش کوچولو، ترانه‌های خواب و خیال و هستی از جمله کتاب‌هایی هستند که رتبه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.
گوسفند خیلی عصبانی داستان دو گوسفند به نام‌های پشمی وبرفی است که در چمنزاری سرسبز درخت سیب قرمزی را پیدا می کنند .برفی گوسفندی است که سیب های روی زمین را نمی خواهد .چشمش به سیب سرخ روی درخت است آنقدر انتظار افتادنش را می کشد تا خوابش می برد. وقتی از خواب بیدار می‌شود می بیند که پشمی بی خبر از همه جا سیب قرمزدرشت آبدار را  که از درخت افتاده است خورده است. برفی عصبانی می شود و ...