جلسات هم اندیشی کانون خراسان جنوبی و آموزش و پرورش در حال برگزاری است

کانون خراسان جنوبی با برگزاری جلسات مشترک، ویژه گرامی‌داشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با مسوولان فرهنگی برنامه‌ریزی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، با نزدیک شدن به هفته کتاب و کتاب‌خوانی جلسات هم‌اندیشی ویژه هفته کتاب و کتاب‌خوانی از سوی کانون خراسان جنوبی با حضور مسوولان آموزش و پرورش و مربیان کانون در حال برگزاری است.
 
توجه به رهنمودهای رهبری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی
ترویج فرهنگ کتاب وکتاب‌خوانی  و توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در ارتباط با کتاب، وظیفه همه‌ی مسوولان و مربیانی است که با کودکان ارتباط دارند.
عبدالرضا صمدی مدیر کل کانون خراسان جنوبی در این جلسات با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب- وظیفه همه افراد فرهیخته و همه نهادهای فرهنگی کشور است که دراشاعه، گسترش و تقویت هرچه بیشتر مسأله کتاب و کتابخوانی ‏اهتمام ورزند- گفت: کتاب، محور بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و مربیان باید برای ارتباط بیشتر خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان با کتاب برنامه‌ریزی کنند.  
مدیر کل کانون اضافه کرد: انتظار جامعه و خانواده‌ها از کانون، آن است که برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌ریزی منسجم و دقیقی داشته باشیم.
صمدی با اشاره به این‌که جامعه‌ی کتاب‌خوان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی همواره در حال رشد است گفت: کتاب را باید به شیوه‌های مختلف به خانواده‌ها معرفی کرد، مربیان کانون خود می‌توانند مشاوری باشند که والدین را در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی راهنمایی کنند.
صمدی در ادامه‌ی سخنانش گفت: با توجه به تقارن آغاز هفته کتاب و کتاب‌خوانی با ایام شهادت سرور و سالار شهیدان آقا امام حسین(ع)، بخشی از برنامه‌های هفته کتاب رنگ و بوی عاشورایی خواهد گرفت.
وی در همین حال از مربیان خواست نسبت به بازبینی منابع موجود در مراکز فرهنگی هنری استان به ویژه دایره المعارف‌ها اقدام و برای تقدیر از اعضای کتاب‌خوان و خانواده‌هایی که به کتاب اهمیت می‌‌‌‌‌‌‌‌دهند برنامه‌ریزی کنند.
 
پیشنهادات اداره کل کانون خراسان جنوبی به آموزش و پرورش در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی
 با برگزاری نشست مشترکی با حضور اسماعیل ربیعی رئیس گروه‌های آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی و محمد رضا افراخته کارشناس فرهنگی هنری آموزش و پرورش بیرجند عبدالرضا صمدی، پیشنهادات کانون را در هفته کتاب به مسوولان آموزش و پرورش ارایه کرد.
اعطای کتاب‌های بریل به مدارس استثنایی استان، گردآوری طرح‌های کتاب‌خوانی معلمین در مدارس، اجرای مسابقه کتاب‌خوانی در سطح مدارس، تقدیر از کتاب‌خانه‌های برتر مدارس، برگزاری نمایشگاه کتاب و محصولات کانون ، بازدید معلمین و دانش‌آموزان از مراکز فرهنگی هنری کانون از جمله پیشنهاداتی بود که توسط مدیر کل کانون خراسان جنوبی در این نشست مطرح شد.
در همین حال رییس گروه‌های آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی ضمن قدردانی از فعالیت‌های مؤثر کانون در حوزه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی گفت:  توجه والدین به کتاب از نخستین سال تولد کودک، می‌تواند ارزش و جایگاه کتاب را در ذهن کودک ماندگار و او را علاقه‌مند به مطالعه  کند.
ربیعی خاطر نشان کرد: متأسفانه امروز والدین خرید خوراکی‌های غیر ضروری را در اولویت خرید روزمره قرار داده‌اند و اولیای تربیتی و مربیان وظیفه دارند با برگزاری نشست‌های تخصصی به ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین والدین کمک کنند.
 در همین حال رئیس گروه‌های آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش با تأکید بر خلاقیت‌ها و مشارکت خانواده‌ها در کنار ارایه بسته‌های غیر درسی و توزیع 31 عنوان مجله رشد، تلاش می‌کند تا گرایش کودکان را به سمت و سوی خواندن و نوشتن سوق دهد.
محمد رضا افراخته کارشناس فرهنگی هنری آموزش و پرورش بیرجند نیز در این جلسه گفت: طی سال‌های اخیر توجه خاصی به تجهیز و به روز رسانی کتاب‌خانه‌های  سطح مدارس داشتیم که طرح وجین در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان از جمله برنامه های شاخص اجرا شده است.
افراخته یادآور شد: در سال جاری که به نام تجهیز کتابخانه های کلاسی نام گرفته است، از معلمین مدارس خواسته شده است نگاه نویی به ترویج کتاب‌خوانی داشته باشند و یک حرکت جهادگونه را در زمینه‌ی کتاب آغاز کنند.
 
استفاده از ظرفیت‌های کانون در اجرای طرح‌های کتاب‌خوانی
طی دیدار مدیر کل کانون خراسان جنوبی و کارشناسان کانون با محمد رضا برآغوش مدیر آموزش و پرورش نهبندان مقرر شد از امکانات و توانایی‌های کانون در شهرستان نهبندان در برنامه ریزی‌های هفته کتاب استفاده شود.
 در این دیدار عبدالرضا صمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بخشی از آموزش و پرورش دانست که با استفاده از شیوه‌ها و سبک‌های متفاوت برای رسیدن به اهداف مشترکی هم‌چون پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان در کنار آموزش و پرورش تلاش می‌کند.
مدیر کل کانون با قدردانی از همراهی و مشارکت آموزش و پرورش نهبندان در برگزاری هرچه بهتر هفته ملی کودک گفت: با توجه به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی هنری در سند بنیادین آموزش و پرورش انتظار ما این است که مشارکت و هم‌دلی مسوولان فرهنگی آموزش و پرورش و کانون ادامه داشته باشد و از ظرفیت‌ها و امکانات کانون در جهت توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی استفاده شود.
صمدی  اضافه کرد: تعامل خوب آموزش و پرورش با مراکز فرهنگی با کانون باعث حذف فاصله‌هایی می شود که به نفع دانش‌آموزان است.
در همین حال مریم فرخ فال مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری نهبندان نسبت به اجرای طرح‌های مشترک کانون و آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرد و از کارشناسان آموزش و پرورش خواست برای حضور دانش آموزان در کانون برنامه‌ریزی کنند.
در ادامه‌ی این دیدار مدیر کل کانون خراسان جنوبی با اهدای لوح تقدیر و اهدای هدایای فرهنگی از همکاری آموزش و پرورش با کانون در هفته ملی کودک قدردانی کرد.
عبدالرضا صمدی در بخش دیگر سفر خود به نهبندان با همکاری کارشناسان فرهنگی، هنری و ادبی از مرکز فرهنگی هنری نهبندان بازدید و پیرامون برنامه های کانون نهبندان به بحث و تبادل نظر پرداختند.