با نقد کتاب سایه هیولا، پنجره ای دیگر به روی اعضای کانون پرورش فکری گلستان گشوده شد

با حضور عباس جهانگیریان و کارشناسان محیط زیست و آموزش و پرورش و تنی چند از محیط بانان، کتاب سایه هیولا مورد نقد و بررسی اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری استان گلستان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، با حضور عباس جهانگیریان نویسنده کتاب های حوزه نوجوان، رئیس اداره آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست استان، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، مدیرمحیط زیست شهرستان، محیط بانان و اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری کتاب سایه هیولا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این مراسم که  به میزبانی مرکز فرهنگی هنری شماره دو گنبد کاووس برگزار گردید، پس از رونمایی از کتاب سایه هیولا، عبدالرحیم سیفی طی سخنانی از این کتاب به عنوان رمانی بومی و ایرانی نام برده و از تلاش های نویسنده کتاب به واسطه پرداختن به ببر باشکوه ایرانی و پارک ملی گلستان به منزله زیباترین منطقه حفاظت شده ایران در قالب رمان قدردانی نمود. مدیرکل کانون پرورش فکری گلستان دعوت از نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان را در قالب هر فصل یک اثر و یک نویسنده از جمله برنامه های کانون گلستان برشمرده و اظهار داشت: برگزاری برنامه دوپنجره و دیدار اعضا با پدیدآورندگان آثار ، علاوه بر آشنایی نویسندگان با نیازهای اساسی مخاطبان، بستر مناسب را برای تقویت نگاه اعضا نسبت به تولید یک اثر ادبی و تعامل و هم اندیشی تخصصی آنها فراهم می سازد.
ایشان بهره گیری از زبان داستان و قصه را در انتقال پیام های فرهنگی و اجتماعی بسیار تاثیرگذار دانسته و اظهار امیدواری کرد تا با خواندن کتاب سایه هیولا، جایگاه محیط بانان پرتلاش بیش از پیش شناخته شده و تمامی کودکان و نوجوانان به عنوان سفیران محیط زیست، حافظ طبیعت سرسبز و گونه های جانوری آن باشند.
در ادامه این مراسم عباس جهانگیریان ضمن قدردانی از رونمایی کتاب سایه هیولا و حضور د رجمع کودکان و نوجوانان، هدف از تالیف این کتاب را توجه دادن آحاد جامعه به حفظ محیط زیست و کار پرزحمت محیط بانان ذکر نموده و تصریح کرد: باید تلاش شود تا قدر و قیمت انسان ها قبل از اینکه برایشان حادثه ای اتفاق بیافتد شناخته شود و محیط بانان نیز همانند همان آتش نشانان فداکاری هستند که برای حفظ و حراست از سرمایه های ملی از جان خود مایه می گذارند.
ایشان در پاسخ به این سوال که چرا نام کتاب را سایه هیولا گذاشتید؟ توضیح داد: هیولا در واقع تمامی شکارچیان غیرمجازی هستند که بی رحمانه حیوانات را شکار می کنند و سایه آنها بر سر جنگل و طبیعت افتاده است. عباس جهانگیریان در جواب برخی از اعضای نوجوان که از بیان نوعی رابطه عاشقانه در کتاب سایه هیولا پرسیده بودند بیان داشت: متاسفانه به مفهوم عشق در کتاب های نوجوان کمتر پرداخته شده و من هم تلاش کردم تا در این کتاب عشق مقدس و درست و پاک را به گونه ای نشان دهم که خواننده از آن لذت ببرد.
نویسنده کتاب توران تور از عشق به عنوان رمز پایداری زندگی نام برده و تصریح کرد: در این کتاب کوشیدم تا انواع عشق ورزی به حیوانات، درختان، محیط زیست، محیط بانان و اعضای خانواده را به تصویر بکشم. پرداختن به شغل مقدس محیط بانی و بیان مشکلات محیط بانان، استفاده از روش داستان در داستان، پرداختن به قوم ترکمن و بیان اصلاحات و اشعار ترکمنی و معرفی پارک ملی گلستان از جمله ویژگی های ممتاز این کتاب بود که توسط اعضای مراکز فرهنگی و هنری و مربیان به آن پرداخته شد.
در این مراسم هم چنین محمدی رئیس اداره آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست استان از تلاش کانون پرورش فکری و عباس جهانگیریان به عنوان مولف کتاب به واسطه پرداختن به موضوع مهم محیط زیست قدردانی نموده و پیشنهاد کرد تا برنامه یک ساعت با محیط بانان در دستور کار کانون پرورش فکری استان قرار گیرد. اهدای لوح تقدیر به عباس جهانگیریان مولف کتاب سایه هیولا، تجلیل از محیط بانان نمونه، اهدای هدایا به شاعران نوجوان، اجرای نقالی توسط عضو کودک مرکز فرهنگی هنری گنبد کاووس از دیگر برنامه های این مراسم بود.