کد خبر: 226887
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۰
بازدید 4752
نخستین جشنواره علمی کودک و نوجوان برگزار شد

نخستین جشنواره علمی کودک و نوجوان با هدف معرفی فعالیت های علمی و شیوه های آموزش علوم در مراکزکانون از سوی اداره کل کانون پرورش فکری استان گیلان در تاریخ 20/11/92 در سالن سینمای مجتمع کانون پرورش فکری رشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، مدیر کل کانون ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر، این جشنواره را مقدمه ای برای راه اندازی مرکز علوم تخصصی کودک و نوجوان در استان اعلام کرد.
علیزاده در سخنان خود یادآور شد: هر انقلابی برای حفظ و بقای خود نیاز به حرکت و تلاش دارد و کشور ایران علاوه براین که برای پیروزی انقلاب اسلامی شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کرده، برای دستاوردهای علمی نیز شهدای هسته ای را به انقلاب اسلامی هدیه کرده است.
وی افزود: در دوران قبل از انقلاب اسلامی هر دستاورد علمی سرکوب یا به کشورهای خارجی هدایت می شد اما با پیروزی انقلاب اسلامی همه ی ایرانیان تلاش می کنند تا با دستاوردهای علمی استقلال کشور خود را حفظ و به دیگر کشورها متکی نباشند.
مدیر کل کانون خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری در این راستا تلاش می کند با فعالیت های علمی همچون نجوم، زیست شناسی، رباتیک، مسابقات علمی و کارگاه های تفکر خلاق و منطقی، استعدادهای کودکان و نوجوانان را شکوفا و تقویت کند.
علیزاده اظهارامیدواری کرد تا با همکاری مسوولان استان و کشور، مرکز تخصصی علوم ویژه کودکان و نوجوانان در استان گیلان راه اندازی شود. وی از کودکان و نوجوانان خواست تا با تحصیل علم و دانش و الگو قراردادن دانشمندان گیلانی همچون پروفسور رضا و پروفسور سمیعی در جهان بدرخشند و از افتخارآفرینان میهن اسلامی خود باشند.
علیزاده در ادامه از همکاری اداره کل آموزش و پرورش، صدا و سیمای مرکز گیلان، سازمان محیط زیست، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت، کانون پرورش فکری استان تهران و مرکز علوم کانون، سازمان استاندارد و شرکت آب و فاضلاب شهری در برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.
ضیائی معاون فرهنگی کانون استان گیلان گزارشی از فرایند اجرایی سه ساله فعالیت های علمی در مراکزکانون ارایه داد. وی ضمن معرفی فعالیت های علمی کانون در شاخه های نجوم، رباتیک، زیست شناسی، شیمی کاربردی از رشد این فعالیت ها در سال 92 خبر داد.
وی افزود: کانون پرورش فکری در فعالیت های علمی به پرورش حس دینی کودکان و نوجوانان نیز می پردازد و با بکارگیری اساتید مجرب در این بخش فعالیت می کند.
سپس حسین تولایی مسوول مرکز علوم کانون تهران با معرفی فعالیت های علمی ویژه کودکان و نوجوانان در مرکز علوم با استفاده از اسلاید به ضرورت آموزش علوم به کودکان و نوجوانان پرداخت.
حسین تولایی در کودکی عضو فعال مرکز فرهنگی هنری شماره یک رشت بود و با بیان خاطرات خود از عضویت در کانون، به اهداف فعالیت های کانون شامل کتابخوانی و مطالعه، با دقت به دنیای پیرامون نگاه کردن و تفکر اشاره کرد.
نسیم بیرانوند کارشناس ارشد اختر فیزیک و مدرس مرکز علوم نیز با کمک اسلایدهایی از شگفتی های علم نجوم برای حاضران توضیحاتی بیان داشت.
در ادامه پس از اجرای سرود توسط گروه سرود دبستان شاهد، سه عضو مراکز کانون شماره یک رشت، منجیل و شماره سه رشت به ارایه پروژه های علمی خود در خصوص ماهی رنگ، منظومه شمسی و ربات" دستِ نوازنده " پرداختند.
گفتنی است نخستین نمایشگاه دستاوردهای علمی کودک و نوجوان کانون از 13 تا 30 بهمن با فعالیت های کارگاهی نجوم، رباتیک، زیست شناسی، نمایش فیلم های علمی و عرضه کتاب های علمی در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون واقع در پارک قدس رشت آماده بازدید علاقمندان است.