معرفی شخصیت میرسیدعلی همدانی در کارگاه تخصصی سفال

هم‌زمان با برگزاری کنگره بزرگ‌داشت میرسیدعلی همدانی کودکان و نوجوانان با شرکت در کارگاه‌های تخصصی سفال با شخصیت این عارف بزرگ آشنا شدند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امیر سیدعلی‎بن‎ شهاب معروف به میرسیدعلی همدانی عارف، عالم و شاعر ایرانی قرن هشتم و از مبلغان بزرگ اسلام در کشمیر هند و از بزرگان سلسله کبرویه بود و از او به عنوان فردی نام می‌برند که در رواج و گسترش دین مبین اسلام و زبان و ادبیات فارسی در میان مردم «کشمیر»، نقش مهمی برعهده داشته است.
در همین زمینه کانون استان همدان هم‌زمان با برپایی کنگره بزرگداشت این عارف بزرگ به معرفی شخصیت این ادیب توان‌مند به کودکان و نوجوانان پرداخته است تا از این راه موجب آگاهی بیشتر بچه‌ها و آشنایی آن‌ها با مفاخر و چره‌های مطرح کشور ‌شود.
سیدمحمدرضا جوادی مدیر کل کانون استان همدان  در این باره توضیح داد: در این برنامه کودکان و نوجوانان همدانی با حضور در کارگاه‌های سفال اقدام به ساخت مجسمه‌هایی از چهره این شخصیت کرده و در فضایی با نشاط با ویژگی‌های شخصیتی، آثار و تاثیر این عارف بزرگ در جهان اسلام آشنا شدند.
همچنین لیلا السادات خوانساری کارشناس هنری کانون استان همدان از حضور بیش از یک‌صد کودکان و نوجوانان در کارگاه سفال خبر داد و افزود: در این کارگاه‌ها نوجوانان تابلوی سفالی خشتی که بر روی آن نام میرسیدعلی حک شده را بصورت گروهی ساختند و کودکان نیز به صورت انفرادی به ساخت کتاب کار و تزیین کتیبه میر سیدعلی پرداختند.
بر اساس این گزارش سیدعلی همدانی یکی از نوابغ و شخصیت‌های طراز اول ایرانی است که با سفر به شبه قاره هند و پاکستان، ماوراء‌النهر، شام و بلاد عربی به فعالیت‌های گوناگون دینی و فرهنگی و رواج دین مبین اسلام و زبان و ادبیات فارسی در میان مردم آن سامان پرداخت.
وی برای تبلیغ اسلام همچنین سفرهای دریایی و زمینی مختلفی به‌ حجاز و سایر نقاط عربستان، مشهد، شهرهای آسیای میانه، قفقاز، آذربایجان، سریلانکا و تبت، داشت.
به گفته پژوهش‌گران بیش از 140 اثر از سید همدانی باقی مانده که از جمله آثار ارزش‌مند وی می‌توان به «ذخیره‌الملوک»، «منهاج‌العارفین»، «آداب‌‌المشایخ»، «دوایرالقلوب»، «رساله قدسیه» و «رساله درویشیه» اشاره کرد.
کارگاه تخصصی سفال با موضوع «میرسیدعلی همدانی» همزمان با برگزاری کنگره بزرگداشت این عارف بزرگ در همدان روز 21 آبان در مرکز فرهنگی‌هنری شماره 4 کانون همدان برگزار شد.