فرش فیروزه‌ای کتاب‌خوانی زیر پای مسافران قطارشهری مشهد پهن شد

نوجوانان مشهدی با پهن کردن یک فرش فیروزه‌ای زیر پای مسافران قطار شهری مشهد از همسالان کتاب‌خوان خود قدردانی کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، این برنامه ابتکاری روز 24 آبان 1394 هم‌زمان با بزرگ‌داشت روز کتاب و کتاب‌خوانی از سوی اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد و با مشارکت روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری قطار شهری در ایستگاه طالقانی این شهر برگزار شد.
در این میان اعضای انجمن کتاب‌خوانان مرکز فرهنگی‌هنری شماره 4 کانون مشهد با حضور در این محل به گفت‌وگو با مردم در مورد اهمیت کتاب‌خوانی و مناسبت این روز پرداختند.
بر اساس این گزارش در ادامه مسافران کتاب‌خوان با عبور از روی فرش فیروزه‌ای، مسیر سوار شدن به مترو را پیمودند و کودکان عضو مراکز کانون با اهدای گل و گردن آویزی با عنوان «ممنون که کتاب می‌خوانی» از آن‌ها استقبال کردند.
بر همین اساس تعداد دیگری از اعضای مراکز کانون مشهد نیز با اهدای کتاب به مسافران، آن‌ها را به مطالعه تشویق و توجه آن‌ها را به اهمیت کتاب‌خوانی و الگوسازی فرهنگ مطالعه در خانواده معطوف کردند.
در همین حال برخی دیگر از اعضای کانون نیز به همراه مربیان خود فعالیت‌های فرهنگی از قبیل: روخوانی کتاب، شعرخوانی و قصه‌گویی با محوریت کتاب و کتاب‌‌خوانی را در یکی از واگن‌های قطار شهری مشهد اجرا کردند.
نمایش نماهنگی با عنوان «به فرزندان‌تان کتاب دهید» از تلویزیون‌های قطار شهری مشهد نیز از دیگر برنامه‌های مشترک کانون و شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد است که در روزهای 24 آبان تا اول آذر هم‌زمان با  بیست و سومین دوره هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.

برپایی ایستگاه مطالعه در مراکز فرهنگی هنری کانون فارس
مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس نیز هم‌زمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی اقدام به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی کرده‌اند.
بر اساس این گزارش فضاسازی کتاب‌خانه‌های کانون متناسب با هفته کتاب، برپایی نشست‌های تخصصی با حضور خانواده‌ها برای ترویج فرهنگ مطالعه و دعوت از کارشناس این حوزه برخی از برنامه‌های کانون استان فارس در هفته‌ی کتاب امسال است.
هم‌چنین برپایی ایستگاه مطالعه همراه با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، معرفی کتاب، مسابقه، معرفی نویسندگان کودک و نوجوان، روخوانی کتاب، بحث کتاب، نمایش فیلم، برپایی نمایشگاه طرح‌های پانلی معرفی کتاب و تجلیل از برتر‌ین‌های کتاب‌خوانی نیز از برنامه‌های مراکز در این هفته است.
بر همین اساس ویژه‌برنامه‌ی «یک تصویر یک قصه‌ی ادبی» برای کودکان و نوجوانان و نمایش تصویر روی جلد کتاب متناسب با هر گروه سنی و نوشتن قصه‌ای متناسب با تصویر توسط بچه‌ها و نیز نقاشی با موضوع یار مهربان از فعالیت‌های کانون استان فارس در هفته‌ی کتاب است.
اجرای ویژه‌برنامه‌ی «بخوان و پرواز کن» در یکی از مرکز فرهنگی‌هنری این استان، حضور دانش‌آموزان در مراکز و کتاب‌خوانی آن‌ها و بررسی مراحل تدوین کتاب و ارایه راه کار مناسب برای مطالعه مؤثر از دیگر برنامه‌های بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در کانون استان فارس به شمار می‌رود.

رونمایی از برترین پویانمایی‌ اعضای مراکز کانون قم
هم‌زمان با هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم نیز از برترین پویانمایی‌های تولید شده توسط اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون با محوریت کتاب رونمایی می‌شود.
برگزاری نشست‌های تخصصی‌ نقد و بررسی کتاب، برپایی کارگاه مهارت‌های تصویرگری، بازدید از مراکز نشر و چاپ‌خانه‌ها و برپایی نمایشگاه‌های کتاب در شهرها و روستاها از فعالیت‌های اجرا شده از سوی کانون استان قم در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی است.
هم‌چنین برپایی دومین شب شعر عاشورایی با عنوان «با ردیف آب» با حضور شاعران مطرح کودک و نوجوان و اعضای فعال کارگاه‌های ادبی و اجرای نمایش «کلاغ بلا، توپ طلا» بر روی تریلی سیارکانون نیز از دیگر برنامه‌های این هفته است که در کانون استان قم برگزار می‌شود.
بر همین اساس آیین پایانی جشنواره هنری «کتاب، عکس، انیمیشن» که در آن آثار پویانمایی با محوریت معرفی کتاب‌های کانون توسط اعضای کودک و نوجوان تولید شده است و نمایش آثار برگزیده این فیلم‌ها نیز در هفته کتاب صورت می‌گیرد.
در عین حال افزایش انگیزه برای مطالعه‌ی کتاب، تقویت مهارت خواندن و نوشتن، معرفی و جذابیت بخشی به کتاب‌های کم‌خواننده، آشنایی بیشتر اعضا با فعالیت‌های مرتبط با کتاب و انتخاب آن برای مطالعه، تشویق اعضای کتاب‌خوان و آشنایی کودکان و نوجوانان با مراحل تهیه و انتشار کتاب از جمله اهداف و رویکردهای در نظر گرفته شده در هفته‌ی کتاب از سوی مراکز فرهنگی‌هنری کانون است.
ویژه‌برنامه‌های بزرگ‌داشت بیست و سومین هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی از 24 آبان تا اول آذر با اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی در تمامی مراکز کانون در سراسر کشور در حال برگزاری است.