عروسک‌ها، جشن انقلاب کودکان ایرانی را شادتر می‌کنند

اجرای نمایش و نمایش‌های عروسکی یکی از ویژه‌برنامه‌هایی است که جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در ذهن کودکان ونوجوانان ایرانی شیرین‌تر و ماندگار‌تر خواهد کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هم‌زمان با آغاز جشن‌های سی و ششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بسیاری از دانش‌آموزان ایرانی در قالب برنامه‌های اردویی در مراکز کانون سراسر کشور حاضر می‌شوند و از برنامه‌هایی که مربیان این مراکز کانون برای آن‌ها تدارک دیده‌اند استفاده می‌کنند که البته یکی از جذاب‌ترین این برنامه‌ها اجرای نمایش‌های عروسکی است.
مربیان کانون در کنار اجرای این نمایش‌ها برنامه‌های دیگری را نیز تدارک دیده‌اند که علاوه بر ایجاد شادی و نشاط، کودکان و نوجوانان را با وقایع و اتفاقاتی که باعث پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 شد، آشنا کنند.
در این میان مرکز باسابقه‌ی تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در پارک لاله تهران محوریت این فعالیت را بر عهده دارد و هر روز صبح‌ها نمایش خرس آرکانسا به کارگردانی مهدی مقیمی اسفند‌آبادی (با هماهنگی قبلی) بر روی صحنه می‌رود.
عادل بزدوده کارگردان صاحب‌نام عرصه‌ی نمایش عروسکی ایران نیز هر روز علاوه بر اجرای صبح (با هماهنگی قبلی)، ساعت 18 در همین مرکز نمایش آهای تو دیگه کی هستی را برای مخاطبان کودک و نوجوان اجرا می‌کند.
مرکز تئاتر کانون اعلام کرده است که این نمایش‌ها در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با 50 درصد تخفیف برای مخاطبان اجرا می‌شود.
در همین حال بوشهر، دامغان، اصفهان، یزد، کرمان و قزوین نیز از دیگر شهرهایی است که نمایش‌های کودکانه در آن هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی بر روی صحنه می‌رود.
این فعالیت‌ها بخشی از برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی است که مسوولیت آن را کانون پرورش فکری کودکان و نوحوانان بر عهده دارد.

اجرای من واروونه نیستم در بوشهر
از بوشهر خبر می‌رسد که نمایش عروسکی « من واروونه نیستم » به نویسندگی و کارگردانی حمیده ناجی، از دوازدهم بهمن در سینماتئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این شهر اجرا می‌شود.
این نمایش بر اساس داستان «خفاش دیوانه» اثر «جین ویلیسن» از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توسط حمیده ناجی مربی فرهنگی مرکز شماره 2 بوشهر بازنویسی شده است.
داستان این نمایش درباره‌ی ورود یک تازه وارد به جنگل است. تازه واردی که در برخورد با افراد جنگل بسیار متفاوت عمل می‌کند، که همین امر باعث اتفاقاتی در جنگل می‌شود.
این نمایش با محتوایی طنز به مقوله‌ی تفاوت‌ها در افراد مختلف و پذیرش و صلح با یکدیگر با وجود همه‌ی این تفاوت‌ها می‌پردازد.
بر اساس این خبر، از فاطمه عادلی‌مقدم به عنوان دستیار کارگردان، علی بهزادی طراح شخصیت‌های عروسکی، لیلا منصوری‌نژاد، علی بهزادی، و سحر پاسیار ساخت عروسک و محمدعلی یزدان‌شناس، محمد درخشانیان به عنوان طراح و سازنده دکور این نمایش عروسکی نام برده شده است.
هم‌چنین المیرا خرمایی، حجت حسینی، لیلا منصوری‌نژاد، علی پهلوان و سارا فاله (جمعی از مربیان و اعضای ارشد کانون بوشهر)، به عنوان عروسک‌گردان در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.
در عین حال، موسیقی، ضبط و میکس صدای نمایش بر عهده محمد رنجبر دهقان و مسوولیت روابط عمومی بر عهده محمد درخشانیان بوده است.
این نمایش که مناسب کودکان و نوجوانان است، از دوازدهم بهمن در ساعت 18 برای عموم و صبح ها برای مدارس و مهد کودک‌ها با هماهنگی قبلی در سالن سینماکانون واقع در میدان قدس – جنب فرمانداری بوشهر اجرا خواهد شد.

هنرنمایی «ننجان بابجان» در دامغان
نمایش طنز «انتظار ننجان بابجان» کاری از گروه نمایش مرکز شماره 2 کانون دامغان و به کارگردانی امیرفخریان  به مناسبت دهه مبارک فجر در سالن‌های مختلف این شهرستان اجرا خواهد شد.
سالن‌های کانون معراج آموزش و پرورش، کانون امام خمینی، کانون فرهنگی تربیتی شهید چمران شهر امیریه، بهزیستی، کمیته امداد، کتاب‌خانه عمومی روستای دروار و مرکز شماره 2 کانون پرورش فکری دامغان محل اجرای این نمایش اعلام شده است.

«قاصدک و بهار» به مجتمع کانون اصفهان رسید
در اصفهان نیز نمایش «قاصدک و بهار» به نویسندگی و کارگردانی الهام فولادوند در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون صبح‌ها جهت بازدید مدارس و مهد کودک‌ها و در روزهای فرد نیز از ساعت 18 پذیرای کودکان به همراه خانواده‌های آنان است.
پیشتر نمایش عروسکی «خیاط باشی و گرگ بزی» نیز در همین مجتمع واقع در پل فلزی با 95 اجرا برای بیش از شش هزار کودک علاقه‌مند اصفهانی اجرا شد.
این نمایش قرار است به مناسبت دهه فجر در مراکز کانون شهرهای یزدانشهر، گز، مبارکه ، قهدریجان، حبیب‌آباد و فلاورجان ویژه مدارس اجرا شود.

یزدی‌ها «دختر کدو تنبل» را روی صحنه بردند
نمایش عروسکی شاد و آهنگین «دختر کدو تنبل» کاری از کانون یزد، هم‌زمان با فرا رسیدن سی و ششمین سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی اجرا می‌شود.
این نمایش به کارگردانی منیرالسادات سیدمورتی و با عروسک‌گردانی و بازیگری زهرا اتحادی، سمیه اصحاب، مهدی جاور، نجمه ابویی، محبوبه بنازاده، سمیه فلاح، غزال شیبانی و فاطمه اعتمادالعلما در کانون یزد به روی صحنه می‌رود.
سازنده‌ی موسیقی این نمایش، مجتبی حبیبی است و اشعار متن نمایش‌‌نامه را فاطمه منتظری از مربیان ادبی سابق کانون استان یزد، سروده است.
مسوولیت اجرایی گروه نمایشی «دختر کدو تنبل» را نیز نجمه احمدزاده بر عهده دارد.
هم‌چنین عروسک‌سازان این کار نمایشی محبوبه بنازاده و نجمه احمدزاده بوده‌اند و دکور آن به ابتکار نعیمه بیدمشکی، محبوبه بنازاده، نجمه احمدزاده و سمیه پاک‌نژاد طراحی و اجرا شده است.
طراحی و دوخت لباس بازیگران گروه به همت محبوبه بنازاده، سمیه پاک‌نژاد، زهرا اتحادی و نجمه احمدزاده انجام شده است.
گفتنی است این نمایش از 7 تا 20 بهمن‌ در دو سانس، صبح و بعدازظهر در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی‌هنری کانون یزد واقع در بلوار امیرکبیر روی صحنه خواهد رفت.
در همین حال کرمانی‌ها و قزوینی‌ها هم هم‌زمان با جشن‌های پیروزی انقلاب شاهد اجرای دو نمایش با عنوان‌های«لولوچه» به کارگردانی مریم ترشیزی و «طبل جادویی» به کارگردانی نرگس پیله‌فروش‌ها خواهند بود.
اولی از هفتم تا بیست و نهم بهمن در دو نوبت صبح ویژه دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه از ساعت 16:30 برای عموم مردم در سالن سینمای اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان و دومی از 11 تا 30 بهمن در سالن سینمای اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین واقع در شهرک کوثر بلوار شهید محلاتی قزوین اجرا می‌شود.