فرشته‌ها به میهمانی ضیافت الهی رفتند

فضای مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان حال و هوای ماه ضیافت الهی را به خود گرفته است.

به گزارش روابط عمومی کانون، 835 مرکز فرهنگی، هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌ی پستی کانون در سراسر کشور برنامه‌های ویژه‌ای را به همین مناسبت تدارک دیده‌اند تا از طریق آن کودکان و نوجوانان را با ماه مبارک رمضان و برکات نورانی این ماه الهی و روزه داری  آشنا سازند.
در این میان برخی از مراکز کانون پیش از آغاز ماه رمضان برنامه‌هایی را اجرا کردند و به استقبال این ماه رفتند.

اجرای مراسم استهلال در تبریز
اعضای مراکزکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریز با حضور در ارتفاعات عون ابن علی(بلندترین نقطه تبریز) ویژه برنامه‌ای را با عنوان «چشم انتظار میهمانی خدا» اجرا کردند.
 کودکان و نوجوانان تبریزی در آستانه ماه رمضان با شرکت در این برنامه و حضور در کارگاه‌های تخصصی نجوم با شیوه های استهلال آشنا شدند.
در جریان برگزاری این برنامه در کنار مزار شهدای گمنام ارتفاعات عون ابن علی، بچه‌ها به قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کردند.
«حجت‌الاسلام الیاس ابراهیمی» مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی در این مراسم با برشمردن ویژگی‌های ماه مبارک رمضان، آشنایی با فرهنگ استهلال را از مهمترین اهداف برگزاری این برنامه عنوان و اظهار امیدواری کرد برگزاری مراسم «چشم انتظار میهمانی خدا» موجب شود تا کودکان و نوجوانان با نشاط و انرژی مناسب به استقبال این ماه پرفیض و برکت بروند.
مدیر کانون استان آذربایجان شرقی از مشارکت و همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز،انجمن نجوم آیاز و مدیریت سازمان عون ابن علی و پارک طبیعت شهرداری تبریز در برگزاری این مراسم قدردانی کرد.
گفتنی است در کنار کارگاه‌های نجوم، کارگاه‌های ادبی، قصه‌گویی و نمایش فیلم نیز برای شرکت کنندگان برگزار شد.
ویژه برنامه«چشم انتظار میهمانی خدا» با برپایی نماز جماعت و مراسم افطار به کار خود پایان داد.

 بچه‌های ایلامی راه را آب زدند
اعضای مرکز فرهنگی هنری سرابله از مراکز تحت پوشش کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام به پیشواز ماه مبارک رمضان در حالی که تنها یک روز به شروع این ماه  باقی مانده بود راه مسجد نزدیک مرکز کانون را آب زدند و رسیدن این ماه را به همسن و سال‌هایشان مژده‌ دادند.
در همین زمینه در مرکز فرهنگی، هنری کانون مهران نیز احکام شرعی و شرایط روزه داری برای کودکان ونوجوانان  شرح داده شد .
در دهلران نیز اعضای مرکز فرهنگی، هنری کانون یک روز مانده به رسیدن ماه مبارک رمضان ، به شنیدن داستان افطار از قصه‌های داستان راستان استاد مطهری دعوت شدند تا با آمادگی بیشتری به پیشواز این  فرصت خدایی شدن بروند .
در همین زمینه مفاهیم قرآنی نیز برای بچه‌های عضو مرکز فرهنگی، هنری صالح آباد نیزشرح داده شد.
بر اساس این گزارش هم زمان با حلول ماه مبارک رمضان فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری مراکز کانون پرورش فکری سراسر استان رنگ و بوی رمضان و روزه داری به خود گرفته است

استقبال کرجی‌ها از ماه رمضان با جشن صبحانه سالم
 کودکان عضو مجتمع آفرینش کانون کرج با جشن صبحانه سالم به پیشواز ماه مبارک رمضان رفتند.
این بچه‌ها روز 6 مرداد  با آوردن صبحانه  سالم همراه خود ضمن ایجاد یک فضای مفرح و شاد با نحوه‌ی تغذیه سالم آشنا شدند.
این برنامه با هدف آشنایی کودکان با فلسفه روزه گرفتن و تغذیه سالم برنامه ریزی شده بود.  
برگزاری مراسم دعا توسط کودکان، قصه گویی،  صحبت با اعضا در مورد چرا روزه می‌گیریم ؟، روزه کله گنجشکی و من در رمضان چه رفتاری باید داشته باشم؟ و اجرای نمایش خلاق  یکی بود یکی نبود از دیگر بخش‌های این جشن شاد و کودکانه بود.

تشویق کودکان سنقری به روزه‌داری
مربیان کانون در جریان برنامه‌ی راهپیمایی اعضای مرکز کانون شهرستان سنقر در استان کرمانشاه با کودکان و نوجوانان  پیرامون توجه به فریضه‌ی روزه‌داری وهمچنین کیفیت اعمال ماه مبارک رمضان گفت و گو کردند.
این برنامه به منظور استقبال از ماه مبارک رمضان و همچنین با هدف تشویق وترغیب اعضا به روزه داری از محل مرکز سنقر آغاز و در سراب این شهر پایان یافت.
 دراین برنامه 30 دختر کودک ونوجوان سنقری حضور داشتند.

کودکان اراکی به مستمندان کمک می‌کنند
در آستانه‌ی ماه مبارک رمضان اعضای مرکز شماره 7 کانون اراک در جشن کوچکی شرکت کردند و با هم عهد بستند که در غم و شادی همنوعان خود شریک باشند و خداوند متعال را با کمک به مستمندان و ضعیفان خوشحال کنند.

فرشته های رمضان فامنین در خانه خورشید
برنامه‌ای مذهبی با عنوان فرشته‌های رمضان هم‌زمان با هفته جهانی مساجد و در آستانه ماه مبارک رمضان توسط کانون شهر فامنین استان همدان و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی در مسجد جامع این شهر برگزار شد.
در این برنامه که با هدف آشنایی بیشتر کودکان با مسجد و پرورش حس دینی در بین آن‌ها اجرا شد. کودکان با دردست داشتن پلاکاردهایی با موضوع: کودکان‌، رمضان و مسجد، مسیر کانون تا مسجد جامع را راهپیمایی و سرودهایی را  زمزمه و هم‌خوانی کردند.
تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط یکی از اعضای کانون، تشریح اهداف برنامه توسط مربی مسوول مرکز، اجرای سرودی با عنوان خانه خورشید و برنامه‌های دیگری مانند شعرخوانی ،اجرای مسابقه، عطرآگین کردن مسجد با گلاب ، و غبارروبی نمادین توسط اعضاء و مسوولان حاضر از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

آغاز پخش برنامه‌های کانون مازندران از شبکه‌ی تلویزیونی تبرستان
تولید و پخش برنامه‌های مشترک در خصوص کودک و نوجوان با موضوع های دینی ومذهبی ازابتدای ماه مبارک رمضان‌، توسط کانون مازندران با همکاری شبکه استانی تبرستان آغاز شد.
تولید این برنامه‌ها در ادامه‌ی توافق‌های صورت گرفته میان کانون پرورش فکری وصدا وسیمای استان مازندران صورت می‌گیرد.
قاسم عزیززاده گرجی مدیر کانون استان مازندران توضیح داد که این برنامه‌ها در قالب فعالیت‌های  فرهنگی‌، هنری وادبی در  مراکز کانون پرورش فکری تولید ودر روزهای ماه مبارک رمضان  از شبکه تبرستان  پخش خواهد شد.
وی افزود: تمامی مراکز فرهنگی وهنری ما در این طرح سهیم‌اند ودر حال حاضر برخی از برنامه‌ها از سوی صدا وسیما ضبط و برخی دیگر در حال ضبط است.
مدیر کانون مازندران ابراز امیدواری کرد تا تولید این گونه برنامه‌ها به معرفی بیش از پیش کانون پرورش فکری بیانجامد چرا که این مهم زمینه‌های رشد و ارتقاء قشر کودک و نوجوان را فراهم خواهد کرد و ازسویی دیگر خانواده‌ها را نسبت به فعالیت‌ها وبرنامه های مفید کانون آشناتر خواهد ساخت.
گرجی در ادامه خاطر نشان کرد ، ظرفیت‌های کانون پرورش فکری برای تولید برنامه‌های مناسب وبومی که در خور کودک و نوجوان باشد بسیار بالاست و بی تردید چنین همکاری‌هایی می‌تواند باعث اعتلای فرهنگ بومی وملی شود.
گفتنی است برنامه‌های تولیدشده از کانون ، هرروز از ساعت 10 تا 11 صبح از شبکه تبرستان پخش خواهد شد وتکرار آن نیز در عصر روز بعد به نمایش در خواهد آمد.

سنجش اطلاعات مذهبی کودکان خوزستانی با مسابقه‌ی روزه و رمضان
مدیر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان خوزستان از اجرای فعالیت‌های دینی و مذهبی برای کودکان و نوجوانان خوزستانی در ماه مبارک رمضان خبر داد.
 به گفته‌ی عبدالنبی شاکریان هم زمان با این ایام برنامه‌های، آموزش و ختم  قرآن، قصه گویی از داستان‌های پیامبران الهی در قرآن، برگزاری مسابقه‌های قرآنی، معرفی وقایع (شرح نزول قرآن)، معرفی شخصیت امامان و معصومین، آموزش احکام، معرفی کتاب و دانستنی‌های قرآن، مراسم افطاری و جشن عید فطر  در مراکز کانون برگزار خواهد شد.
وی در ادامه با بیان این که با موضوعات اطلاعات مذهبی، مسابقه‌ی روزه و رمضان در شاخه‌های‌: حفظ حدیث، مسابقه نقاشی، مسابقه خاطره نویسی و ادبی و خوشنویسی، در مراکز نیز اجرا خواهد شد.
شاکریان افزود: هم‌زمان با شب‌های قدر نیز برنامه‌های ویژه در معرفی شخصیت حضرت علی (ع) و شأن و منزلت این لیالی برای بچه‌ها اجرا می‌شود.
وی همچنین گفت : هم زمان با شب‌های قدر برای کارکنان کانون نیز برنامه‌های ویژه‌ی این لیالی در دفتر مرکزی کانون استان با حضور روحانیت معظم برگزار می‌شود.
شاکریان در پایان از فراهم کردن زمینه حضور کارکنان کانون در مراسم روز قدس خبر داد و اضافه کرد: همانند سال‌های گذشته کارکنان کانون با تمام توان امسال نیز در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در این وظیفه‌ی الهی شرکت خواهند کرد.

سجاده‌ی گل سرخ در کردستان پهن می‌شود
 در مراکز کانون استان کردستان به مناسبت ماه مبارک رمضان برنامه‌هایی مانند فضاسازی مراکز با آیه‌های قرآنی و احادیث، برنامه عصری با قرآن، معرفی شخصیت‌های دینی و قاریان برجسته قرآن، نشست‌های تلاوت قرآن و کارگاه آشنایی با قرآن تدارک دیده شده است.
سهیلا شیخی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان برگزاری مسابقه ادبی یک سجاده گل سرخ ، نخستین نماز من، زیباترین واژه در خصوص ایام مبارک رمضان، نامه‌ای به خدا، مسابقه حدیث، برگزاری کارگاه‌های ادبی راز و نیاز، خاطره‌نویسی با عنوان روزه من از جمله برنامه‌های ادبی مراکز کانون در این ماه مبارک است.
وی همچنین توضیح داد که چهارمین جشنواره شکوفه‌های قرآنی با حضور قاریان کودک و نوجوان، معرفی کتاب، نامه‌هایی از آسمان، زندگانی امام حسن و امام علی (ع)، نمایش خلاق با موضوع آداب روزه گرفتن ، بحث آزاد در ارتباط با اثرات روزه در سلامت روح و جسم انسان و تهیه کار دیواری از دیگر برنامه‌های مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان در این ماه است.
شیخی افزود: در طول ماه مبارک رمضان برنامه‌های تواشیح در خصوص ایام ماه مبارک‌، کلاس روخوانی قرآن، احکام و حدیث، قصه‌گویی قرآنی، خوشنویسی با موضوع احادیث و آیه‌های قرآنی، نقاشی با موضوع شب‌های ماه رمضان، برگزاری مسابقه آشنایی با قرآن به صورت طرح جدول، مسابقه حفظ قرآن، معرفی وقایع و ایام و برنامه عصری با قرآن، معرفی شخصیت قاریان برجسته قرآن در قاب دیواری برگزار می‌شود.
وی در پایان گفت ختم قرآن برای اعضا دختر و پسر در طول ماه مبارک رمضان، کارگاه خوشنویسی اسماء الهی و نام پاکان و طراحی و ساخت ماکت آموزشی نماز نیز در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.