قزوین میزبان هفتمین جشنواره نمایش‌نامه‌ و اولین مسابقه‌ی بازی‌نامه نویسی رضوی

نمایش‌نامه نویسی و بازی‌نامه نویسی عنوان جشنواره و مسابقه‌ای از مجموعه برنامه‌های کارگروه کودک و نوجوان دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین مسوولیت آن را بر عهده دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فراخوان هفتمین دوره جشنواره سراسری نمایش‌نامه نویسی در حالی توسط اداره کل ارشاد قزوین منتشر شده است که این اداره برای اولین بار مسابقه‌ی بازی‌نامه نویسی با موضوع فرهنگ رضوی را نیز در کنار آن برگزار می‌کند.
بازی‌نامه نویسی اصطلاحی است که برای نگارش طرح تولید و ساخت بازی‌های رایانه‌ای به کار می‌رود.
برگزار کنندگان این جشنواره برای ارسال آثار شرکتت‌کنندگان تا روز دهم شهریور 1391 مهلت و شرایط شرکت در این دو رقابت فرهنگی و هنری را در فراخوان خود اعلام کرده‌اند.
در این میان جشنواره‌ در دو بخش مسابقه شامل نمایش‌نامه نویسی و بازی نامه نویسی و بخش جنبی شامل برپایی کارگاه‌های تخصصی به منظور آموزش و  ترغیب علاقه‌مندان به نوشتن موضوع‌های مرتبط با اهداف جشنواره برگزار خواهد شد.
این در حالی است که بخش نمایش‌نامه‌نویسی خود از 3 بخش نمایش‌نامه‌های صحنه‌ای، کودک و نوجوان و عروسکی تشکیل شده است و بزرگ‌سالان نیز می‌توانند در تمامی بخش‌های جشنواره شرکت کنند.
حایز رتبه یا برگزیده نشدن در جشنواره‌های پیشین بین‌المللی امام رضا(ع)، ارسال در نهایت 3 اثر توسط هر شرکت کننده، ذکر منبع و خلاصه‌ی آن در صورت اقتباس اثر، تایپ اثر، قید نام اثر و نام نویسنده در ابتدا و انتها همچنین استفاده ازطلق و شیرازه و ارسال بر روی لوح فشرده به همراه سه نسخه‌ی تایپ شده از جمله شرایط شرکت در هفتمین جشنواره‌ی نمایش‌نامه نویسی رضوی است.
اولین مسابقه‌ی بازی‌نامه نویسی نیز چنین شرایطی را برای علاقه‌مندان تعیین کرده با این تفاوت که محدودیتی برای تعداد اثر ارسالی توسط یک شرکت کننده قایل نشده است.
دبیرخانه‌ی جشنواره در عین حال از شرکت‌کنندگان خواسته است که در بازی‌نامه نویسی مواردی همچون نگارش خلاصه داستان در یک صفحه  معرفی شخصیت‌های اصلی و فرعی (مثبت و منفی)، نگارش شناسنامه کامل شخصیت‌ها، نوشتن متن انیمیشن ابتدایی و دموهای بین مرحله‌ای بازی، درج تعداد و نام مراحل و لوکیشن هر مرحله از بازی و ارایه‌ی داستان کامل هر مرحله از بازی به همراه : انیمیشن‌ها، کات سین‌ها، دیالوگ‌ها، گیم پلی‌های اصلی، گیم پلی‌های فرعی، مأموریت‌ها و معماها مورد توجه قرار گیرد.
این جشنواره بخشی از برنامه‌های کارگروه کودک و نوجوان دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است که مسوولیت این کارگروه را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر عهده دارد.
در همین حال اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در فراخوان خود از شرکن کنندگان خواسته است تا موضوع‌هایی مانند معارف رضوی، آداب زیارت، مناظره‌های حضرت، توسل به حضرت، تولد، زندگی و شهادت، زیارت و مجاورت، ایرانیان و امام رضا(ع)، مشتاقان حضرت در آن‌سوی مرزها، شفایافتگان، نزدیکان و اصحاب حضرت، کرامت‌‌های رضوی، جایگاه ویژه علمی و اخلاقی حضرت و سایر موضوع‌های مرتبط را مورد توجه و تاکید قرار دهند.
این فراخوان همچنین به هدف‌های برگزار کنندگان این جشنواره‌نیز اشاره کرده و اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین به‌ویژه امام رضا(ع)، گرامی‌داشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه سیره، شخصیت و معارف امام رضا(ع) و کمک به انتشار گسترده‌تر این آثار و گسترش فرهنگ مقاومت و پایداری را از جمله‌ی این هدف‌ها برشمرده است.
ذکر منابع قابل استفاده نیز بخش دیگری از این فراخوان را تشکیل می‌دهد که متن کامل آن در پایگاه اینترنتی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به نشانی  www.qershad.ir منتشر شده است.
در همین فراخوان از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران شعبه استان قزوین و دبیرخانه دایمی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به عنوان مشارکت کنندگان اصلی در برگزاری این جشنواره یاد شده است.
مراسم پایانی این جشنواره‌ها نیز روز 30 شهریور هم‌زمان با دهه‌ی کرامت در شهر تاریخی قزوین برگزار می‌شود.
بر اساس این خبرعلاقه‌مندان به شرکت در این دو جشنواره تا روز 10 شهریور فرصت دارند آثار خود را به نشانی قزوین، بلوارآزادگان(غیاث آباد)،چهارراه غیاث‌آباد، جنب مسجد امام خمینی(ره)، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه هفتمین دوره جشنواره سراسری نمایش‌نامه نویسی و اولین دوره بازی‌نامه نویسی در موضوع فرهنگ رضوی ارسال کنند.
گفتنی است کارگروه کودک و نوجوان دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) مسوولیت هماهنگی جشنواره‌های 8 گانه‌ی کانون و جشنواره‌های ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 3 استان کشور را بر عهده دارد.