اهدای محصولات فرهنگی به کودکان زلزله‌زده؛ هم‌زمان با روز جهانی کودک

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از خانواده‌های ایرانی خواست تا هدایای فرهنگی خود را برای کودکان ساکن در مناطق زلزله در اختیار کانون قرار دهند تا این هدایا به مناسبت روز جهانی کودک به بچه‌های آسیب دیده از این واقعه‌ی دردناک اهدا شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سید صادق رضایی در جریان بازدید از مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی از ایجاد یک نهضت فراگیر در سراسر کشور برای جمع آوری کتاب، بازی، سرگرمی‌ و دیگر اقلام فرهنگی به مناسبت روز جهانی کودک برای کودکان و نوجوانان زلزله‌زده خبر داد و خواستار اطلاع رسانی گسترده رسانه‌های جمعی در این زمینه شد.
روز جهانی کودک همه ساله 16 مهر برگزار می‌شود و بنا به گفته‌ی مدیر عامل کانون محور اصلی بسیاری از برنامه‌های آن، بچه‌های آسیب دیده از این واقعه‌ی‌ دردناک خواهند بود.
وی در عین حال ابراز امیدواری کرد در شهرها و روستاهای زلزله‌زده‌ای که فاقد کتابخانه‌های ثابت یا سیار کانون هستند نسبت به راه اندازی این مراکز اقدام شود.
مدیرعامل کانون به تجربه حضور تریلی نمایش سیار کانون در مناطق زلزله زده و استقبال کودکان و نوجوانان از این تریلی اشاره کرد و خواستار آن شد که این برنامه با هماهنگی‌های لازم در شهرها و روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی نیز اجرا شود.
وی که برای شرکت در مراسم اعزام امدادگران فرهنگی کانون به مناطق زلزله زده به  آذربایجان شرقی سفر کرده بود همچنین بر ضرورت توجه به کاهش آسیب‌های روحی کودکان و نوجوانان این مناطق تاکید کرد.
 رضایی با اشاره به این‌که بیشترین آثار روحی و روانی در حوادث و بلایای طبیعی متوجه کودکان و نوجوانان است تصریح کرد باید با اجرای فعالیت‌های فرهنگی به کودکان و نوجوانان یاد داد در مقابل هر چیزی که در این گونه حوادث و بلایا ازدست می‌دهند صبوری کنند.
وی افزود : کودکان به جهت سن و سال خود هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارند و این موضوع باید به آن‌ها آموزش داده شود.
 مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین تصریح کرد اگر بچه‌هایی که در این حوادث آسیب روانی دیده‌اند و پدر و مادر یا خواهر و برادر خود را از دست داده‌اند رها شوند به هیچ عنوان شدت این آسیب‌های روانی بر روی آنان قابل سنجش نیست و باید با برنامه‌ریزی مناسب دراین گونه مواقع آنان را از این آسیب‌ها دور نگه داشت.
 رضایی با تاکید بر حضور فعال کانون در حوادثی این چنینی افزود: با این نگاه است که کانون در هنگام وقوع بلای طبیعی وارد عرصه می‌شود تا این آسیب‌ها را با فعالیت‌هایی مانند قصه و نمایش و کتاب کاهش دهد و به بچه‌ها تفهیم کند که در این گونه مواقع باید صبر و تحمل کرد.
مدیر عامل کانون با اشاره به‌این که از نخستین روزهای وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی و به همت مدیریت و همکاران کانون این استان خوش‌بختانه کارهای خوبی انجام گرفه است، راه‌اندازی پایگاه‌ها و ایستگاه‌های ثابت و سیار شهری و روستایی در مناطق زلزله زده را اقدامی موثر در کاهش آلام روحی کودکان و نوجوانان این مناطق برشمرد.
وی تاکید کرد: نباید در این‌گونه برنامه‌ها دنبال کمیت باشیم حتی اگر یک بچه نیز در چادرهای کانون در مناطق زلزله زده حاضر شود برای ما مهم است و باید به بهترین نحو فعالیت‌ها اجراشود و فعالانه در این مناطق حضور داشته باشیم.
رضایی با اشاره به هم‌دردی کودکان و نوجوانان سراسر کشور در خصوص زلزله اخیر و برنامه‌های مراکز کانون دراین زمینه افزود : ابراز احساسات بچه‌ها نسبت به همسالان زلزله زده‌ی خود امر بسیار خوبی است که از طریق فعالیت‌های ادبی، هنری و فرهنگی انجام می‌گیرد و باید تداوم داشته باشد.
پیش ازسخنان سید صادق رضایی ، حجت‌الاسلام الیاس ابراهیمی مدیر کانون استان آذربایجان شرقی   گزارشی از اقدام‌های انجام شده در خصوص فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق زلزله زده را بیان کرد.
وی راه‌اندازی و تجهیز 5 ایستگاه ثابت روستایی، دو ایستگاه ثابت شهری و 4 کتاب‌خانه سیار را از جمله این اقدام‌ها عنوان کرد و افزود: کانون از نخستین روزهای وقوع زلزله حضور فعالی در این مناطق داشته است.
ابراهیمی از مساعدت‌های مدیرعامل کانون دراین زمینه قدردانی کرد و افزود: مدیرعامل کانون نخستین فردی بودند که از نخستین ساعت‌های وقوع زلزله پیگیر وضعیت همکاران استان هم بودند.
وی همچنین از همکاری مدیران استانی و ستادی کانون و مساعدت آنان در اعزام کتاب‌خانه‌های سیار از استان‌های آذربایجان غربی،زنجان و اردبیل قدردانی کرد.
 در این مراسم ناصر ضرابی مشاور مدیرعامل، محمود مروج مدیر هماهنگی استان‌ها و ناهید اللهویردیزاده مدیر کانون اردبیل نیز حضور داشتند.
حضور سید صادق رضایی در تعدادی از شهرها و روستاهای زلزله‌زده و بازدید از تعدادی از ایستگاه‌ها و پایگاه‌های شهری و روستایی کانون و گفت‌وگو با کودکان و نوجوانان زلزله‌زده از دیگر برنامه‌های مدیر عامل کانون در این روز بود در عین حال وی پیش از عزیمت به این مناطق، نمایشگاه عکس حضور کانون در شهرها و روستاهای زلزله زده استان را در مجتمع کانون تبریز افتتاح کرد.