برگزیدگان شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان جایزه گرفتند

بهترین‌های شانزدهمین جشنواره کتاب همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، جوایز خود را در بخش‌های مختلف دریافت کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مراسمی که روز ۱۸ تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون در تهران برگزار شد ۵۷ اثر از میان ۶۸۲ اثر بررسی شده در بخش‌های کودک و نوجوان شانزدهمین جشنواره، شایسته دریافت جایزه شد.
این آثار در رشته‌های "شعر"، "داستان تالیف کودک و خردسال"، "داستان تألیف نوجوان"، "داستان ترجمه"، "علمی و آموزشی"، "دینی"، "بازنویسی"، "زندگی‌نامه"، "تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد" و "کتاب‌های خودمان" مورد ارزیابی گروه‌های داوری قرار گرفت.
هیأت داوران باارزش‌ترین جایزه این جشنواره مداد پرنده، دیپلم افتخار و کارت هدیه پنجاه میلیون ریالی را به حسین شیخ‌الاسلامی دبیر مجموعه و نویسنده‌ی "کتاب‌های زبان، جهان و من" از مجموعه "پرسش‌های نخستین، پاسخ‌های بی‌پایان" در بخش "علمی و آموزشی" تألیف نوجوان اهدا کرد.
بر این اساس، داوران بخش "شعر" شامل عرفان نظرآهاری و انسیه موسویان در رده کودک و خردسال، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی به مجموعه "رفتم بالا اومدم پایین" سروده‌ی ناصر کشاورز، به‌دلیل پیوند خلاقانه عناصر عامیانه با موضوع‌های امروزی و به کارگیری زبان مناسب خردسالان، برای آموزش غیرمستقیم مفاهیم زندگی از انتشارات چکه و شهر قلم تعلق گرفت.
در این بخش، در رده نوجوان هیأت داوران ضمن تقدیر و تشکر از دو کتاب "پول چراغ جادو" سروده‌ی فاضل ترکمن و "سوت سکوت" سروده عباس تربن از انتشارات قطره به دلیل توجه به شعر طنز برای نوجوانان، هیچ کتابی را شایسته‌ی دریافت جایزه ندانست.
در همین حال، هیأت داوران "داستان تألیف" مجید راستی، سوسن طاقدیس و مژگان بابامرندی در رده کودک و خردسال لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی به کتاب "پی‌تی‌کو... پی‌تی‌کو..." اثر فرهاد حسن‌زاده، به‌دلیل بیانی نو از دیدگاه کودک هوشمند و متفاوت امروز، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص یافت.
همچنین کتاب‌های "خواب‌های خوشمزه" و "به عروسی من بیا" اثر سرور کُتبی، به‌دلیل نگاه متفاوت و عمیق به دنیای پیچیده خردسال و همین‌طور تأثیر بر ذهن و تخیل او، از انتشارات به‌نشر شایسته دریافت لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی شناخت.
بر اساس این گزارش هیأت داوری متشکل از محمدرضا بایرامی، داریوش عابدی و عالمه میرشفیعی در رده نوجوان این بخش جایزه تلاش شامل لوح تلاش و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به کتاب "باغ وحشت" اثر راحیل ذبیحی، به‌دلیل زبان مناسب نسبت به موضوع، شخصیت‌پردازی، تعلیق مناسب در داستان و انسجام در ساختار، از انتشارات چکه و شهر قلم اهدا کرد.
همچنین لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "اتاق تاریک" اثر محمد بکایی، به‌دلیل توجه به ساختار، زبان داستان، نگاهی تازه و استفاده مناسب از عناصر داستان در خلق فضای داستان و به کارگیری به موقع از این عناصر، ایجاد موقعیت اولیه‌ی مناسب داستانی برای خلق رمان و هم‌چنین توجه به موضوع جنگ با نگاهی تازه از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص داد.
گروه داوری بخش کودک و خردسال "داستان ترجمه" شامل حسین بکایی، علی خاکبازان و بهار اشراق ضمن تقدیر و تشکر از نیلوفر اکبری مترجم مجموعه‌ی "نیکلا کوچولو" لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را کتاب "دوست تا همیشه" ترجمه‌ی راحله پورآذر، به‌دلیل این که توانسته موضوع مرگ و چگونگی مقابله با آن را به خوبی روایت کند؛ از انتشارات منظومه خرد دریافت کرد.
همچنین در رده نوجوان همین بخش لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را مجموعه "کتاب‌های مدرسه" ترجمه‌ی مرجان ظریف‌صنایعی و افسانه سلیمانی‌مختار، به‌دلیل به تصویر کشیدن دنیایی واقعی و ارایه‌ی معیارهایی از ارزش‌های انسانی در قالبی نو از انتشارات دیبایه به دست آورد.
در عین حال، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی به کتاب‌ "ماه بر فراز مانیفست" ترجمه‌ی کیوان عبیدی‌آشتیانی، به‌دلیل شیوه‌ای نو در روایت، پیرنگ داستانی منسجم، ساختار زیبا و ترجمه‌ی روان از انتشارات افق، تعلق گرفت.
بر همین اساس، گروه داوری بخش "علمی و آزموشی" متشکل از محمود سالک، مجید عمیق و امیر صالحی‌طالقانی در بخش تالیف کودک و خردسال، لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به "مجموعه من می‌توانم خلّاق و هنرمند باشم" اثر زهرا جهانبخش و جواد محمدزادهبه‌دلیل نگاه خلاقانه به امر آموزش هنر و مهارت‌های یادگیری در مسیر رشد کودکان و بهره‌گیری از موضوع‌های مورد علاقه‌ی آن‌ها در امر پرورش استعدادهایشان از انتشارات آوند رشد اهدا کرد.
همچنین لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی به کتاب‌ "فرهنگ اعلام کودک" اثر مهدی ضرغامیان، به‌دلیل پرداختن به موضوعی که نیاز روز مخاطب است و در بازار نشر هم آثار مشابهی در این مورد وجود ندارد همین‌طور با توجه به نثر سلیس و روان، تصویرگری جذاب و تدوین منسجم از انتشارات محراب قلم، اختصاص یافت.
در عین حال، هیأت داوران در بخش ترجمه علمی و آموزشی هیچ کتابی را شایسته‌ی دریافت جایزه ندانست.
همچنین گروه داوری تألیف نوجوان، لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "فرهنگ‌نامه مشاغل" از انتشارات طلایی، به‌دلیل آشنا کردن نوجوانان با مشاغل و انواع مهارت‌ها، تحقیق‌مدار و جامع‌بودن، سرفصل‌هایی که مبنای پژوهشی دارند و همین‌طور با توجه به نثر سلیس و روان، طراحی و صفحه‌آرایی مناسب به کاظم طلایی که مدیریت تولید کتاب را برعهده داشته است، اهدا کرد.
در این بخش گروه داوری مجموعه "پرسش‌های نخستین، پاسخ‌های بی‌پایان" اثر مازیار سمیعی، نادر شهریوری و مهدی یوسفی، به‌دلیل پرداختن به موضوع‌ها و مسایل بنیادین نوجوانان از بُعد روان‌شناختی و فلسفی و دارا بودن نثر بسیار جذاب و مبتکرانه که طراحی و گرافیک اثر نیز همخوانی تحسین‌برانگیزی با آن دارد، از انتشارات افق شایسته دریافت لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی شناخت.
همچنین در ترجمه این بخش لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را کتاب "اطلس جغرافی جهان برای دانش‌آموز" ترجمه‌ی مسعود جوادیان، به‌دلیل انتخاب مناسب و تناسب موضوع و هم‌خوانی آن با نیازهای مخاطب در شناخت جهان پیرامونش که همراه با دقت علمی است و هم‌چنین با توجه به شکل ارایه و آماده‌سازی و کیفیت چاپ و داشتن رایت از ناشر، از انتشارات افق کسب کرد.
این گزارش می‌افزاید در بخش "دینی" داوران متشکل از سیدعلی محمد رفیعی، محسن هجری و علی مهر به‌ دلیل کم بودن آثار رسیده به دبیرخانه‌ی جشنواره هیچ کتابی را به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی نکردند.
هیأت داوران این بخش در رده کودک و خردسال لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به کتاب "او" اثرمحسن چینی‌فروشان، به‌دلیل اندیشه‌آفرینی نسبت به بنیادی‌ترین مقوله‌ی دینی و فلسفی و برخورداری از زبان و ضرباهنگی مناسب در انتقال مفاهیم به مخاطب از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا کرد.
همچنین هیأت داوران ضمن قدردانی از انتشار کتاب "سال نهم هجرت" (سروده‌ی ویکتور هوگو) به‌دلیل توجه به زندگی و شخصیت پیامبر گرامی اسلام(ص) در ادبیات مغرب زمین، از انتشارات باغ آبی، هیچ اثری را شایسته‌ی دریافت جایزه ندانست.
بر همین اساس در بخش "بازنویسی" هیأت داوری شامل دکتر محمد جعفری‌قنواتی، دکتر حسن ذوالفقاری و دکتر مریم جلالی ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه "قصه‌ای نو، از افسانه" از انتشارات پیدایش، لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی به دو کتاب "سنگ صبور" و "نمکی" از این مجموعه، بازآفرینی محمدرضا یوسفی، به‌دلیل تلاش بازآفرینی افسانه‌های کهن با استفاده از عناصر داستان‌پردازی جدید، اختصاص یافت.
همچنین هیأت داوران ضمن قدردانی و تشکر از مجموعه‌ قصه‌های شیرین ایرانی از انتشارات سوره مهر لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را کتاب‌ "گلستان سعدی" از این مجموعه، بازنویسی فرهاد حسن‌زاده، به‌دلیل وفاداری درونمایه به متن اصلی، تناسب زبان اثر با مخاطب و هماهنگی محتوای اثر با هنجارهای اخلاقی و اجتماعی جامعه، کسب کرد.
بر اساس این گزارش در بخش "زندگی‌نامه" اعضای داوری متشکل از محمود برآبادی، هادی خورشاهیان و عزت‌ا... الوندی هیچ کتابی را به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی نکرد.
هیأت داوران این بخش همچنین ضمن ارج‌ نهادن به تلاش نویسندگان ایرانی در نگارش زندگی‌نامه‌ها، در آثار بررسی‌ شده از سوی این هیأت، هیچ کتابی را شایسته‌ی دریافت جایزه ندانست.
در عین حال در بخش "تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد" داوران محمدعلی بنی‌اسدی، کورش پارسانژاد و مسعود نجابتی در رده کتاب‌سازی کودک و خردسال لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به مجموعه "قصه‌های شیرین ایرانی" کار حبیب ایلون از انتشارات سوره مهر به‌دلیل نگاهی متفاوت به ساخت جلد در جهت ارتباط بهتر با مخاطب اهدا کرد.
همچنین لوح تقدیر و کارت هدیه پنج میلیون ریالی را به انتشارات سوره مهر به‌دلیل توجه به تولید این اختصاص یافت.
در طراحی گرافیک این بخش هیأت داوران جایزه ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به مجموعه "قصه‌های شیرین ایرانی" کار حبیب ایلون، به‌دلیل وحدت بصری کتاب از صفحه‌های ورودی تا انتهای کتاب و توجه به جزییاتی مانند شیوه شماره صفحه‌گذاری و عناوین میانی، از انتشارات سوره مهر اهدا کرد.
همچنین لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را کتاب "قیچی که دنبال کار می‌گشت" کار شیده زوین به‌دلیل تبعیت صفحه‌آرایی و طراحی نوشتار از ایده‌ی کلی کتاب از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دست آورد.
در ضمن در این بخش لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی به کتاب "ننه پنبه" کار افسانه آسایش، به‌دلیل برخورد تصویرسازانه با عناصر نوشتاری و هماهنگی آن با ترکیب‌بندی تصویر از انتشارات سوره مهر تعلق گرفت.
در عین حال در طراحی جلد این بخش هیأت داوران جایزه ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیه سی میلیون ریالی را کتاب "او" کار نگین حاج‌زوار، به‌دلیل ارتباط منطقی تصویر و نوشتار و استفاده از حداقل عناصر بصری، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دریافت کرد.
همچنین لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به مجموعه "قصه‌ای نو از افسانه" کار سعید انصافی، به‌دلیل بیانی ساده و دور از تکلف که باعث دیده ‌شدن درست عناصر تصویری و نوشتاری روی جلد از انتشارات پیدایش اهدا کرد.
در ضمن در این بخش مجموعه "داستان‌های شاهنامه" کار بهزاد غریب‌پور، به‌دلیل زیباشناسی یونیفورم کلی جلد و طراحی لوگوتایپ مجموعه و بهره‌گیری مناسب از جاگیری تصاویر روی جلد از انتشارات خانه ادبیات شایسته دریافت لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی شناخت.
در همین حال در تصویرگری این بخش هیأت داوران جایزه ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به صورت مشترک به کتاب‌های "نقره ماهی" به تصویرگری سیدمیثم موسوی و "حلزون من گم شده" به تصویرگری امیر علایی به‌دلیل تلاش در جهت به دست آوردن اتمسفر بصری خاص، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا کرد.
همچنین لوح تقدیر و کارت هدیه سی میلیون ریالی به صورت مشترک به مجموعه ۴ جلدی "مهرک و سبزک دوست داشتنی" به تصویرگری هدا عظیمی از انتشارات چکه، کتاب‌های "خنده‌های تربچه‌ای" به تصویرگری فاطمه ملکی‌جو از انتشارات علمی و فرهنگی و قیچی که دنبال کار می‌گشت به تصویرگری مجید ذاکری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌دلیل ارایه راه حل‌های مناسب بصری و متناسب با گروه سنی، تعلق گرفت.
در ضمن در این بخش لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی به مجموعه "داستان‌های شاهنامه" به تصویرگری علی خدایی، به‌دلیل تلاش برای یافتن نگاهی نو در روند تجربیات شخصی از انتشارات خانه ادبیات اختصاص یافت.
بر اساس این گزارش در بخش کتاب‌سازی نوجوان هیأت داوری هیچ اثری را شایسته‌ی دریافت جایزه ندانست.
همچنین گروه داوران در بخش طراحی گرافیک هیچ اثری را شایسته‌ی دریافت جایزه ندانست.
در عین حال در طراحی جلد این بخش هیأت داوران لوح تقدیر و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به صورت مشترک به کتاب‌های "هفت پیکر" کار مهران زمانی از انتشارات پیدایش، "سوت سکوت" کار محمدرضا دوست‌محمدی از انتشارات قطره و مجموعه‌های "پرسش‌های نخستین، پاسخ‌های بی پایان" و "فرهنگ و تمدن ایرانی" کار کیانوش غریب‌پور از انتشارات افق، به‌دلیل جستجو در بیان قابلیت‌های بصری نوشتار، بیانی بی‌پیرایه و صریح و نگاهی به عناصر بصری با هویت ایرانی، اهدا کرد.
در حالی‌که در تصویرگری این بخش جایزه ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیه سی میلیون ریالی را کتاب "نیم من بوق" به تصویرگری علیرضا گلدوزیان به‌دلیل ترکیب‌بندی‌های محکم و خلق شخصیت‌های روایی آمیخته با طنز در جهت القای مفاهیم ادبی متن، از انتشارات نیستان کسب کرد.
همچنین لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را کتاب‌های "کشک‌های خفن" و "عجب دوست نازنینی!" به تصویرگری محمدرفیع ضیایی از انتشارات کتاب چرخ‌فلک به‌دلیل سادگی و روانی خطوط و سابقه‌ی طولانی این هنرمند در آفریدن تصاویر طنزآمیز، دریافت کرد.
در ضمن در این بخش لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی به مجموعه "پرسش‌های نخستین، پاسخ‌های بی پایان" به تصویرگری مهدی کریم‌زاده، به‌دلیل طراحی‌هایی با دفرماسیون دلنشین با قلمی روان و ایده‌هایی مناسب و قابل درک برای نوجوانان از انتشارات افق تعلق گرفت.
این گزارش می‌افزاید در بخش "کتاب‌های خودمان"هیأتداوران بخش شعر شامل سیدسعید هاشمی، حبیب نظاری و عباس تربن در رده کودک و خردسال، جایزه تلاش شامل لوح تلاش و کارت هدیه بیست میلیون ریالی به کتاب "دوربین خدا" سروده‌ی اسماعیل اللّه‌دادی، به‌دلیل انتخاب موضوع‌های نو و نگاه طنزآمیز به دنیای کودک در اولین کتاب شاعر، اختصاص یافت.
همچنین هیأت داوری لوح زرین، دیپلم افتخار و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "دمپایی خورشید" سروده‌ی حسین تولایی، به‌دلیل تلاش برای رسیدن به فضا و شخصیت مستقل شعری، نگاه نو به موضوع‌ها، جسارت در تجربه‌ی قالب‌های نو برای کودکان، اهدا کرد.
در عین حال در رده نوجوان این بخش، داوران جایزه تلاش شامل لوح تلاش و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به کتاب "صبح یک روز اردیبهشتی" سروده‌ی اکرم کشایی، به‌دلیل نگاه تازه، جذابیت عناوین شعرها و پایان بندی‌های مناسب در کتاب اول شاعر، اختصاص داد.
همچنین جایزه ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیه سی میلیون ریالی به کتاب "خوش به حال رودخانه" سروده‌ی منیره هاشمی به‌دلیل بهره‌گیری پر رنگ از عاطفه، سلامت زبان و بیان و پرداخت مناسب به ویژه در قالب نیمایی، تعلق گرفت.
بر همین اساس در بخش داستان هیأت داوران متشکل از وحید طوفانی، محمدرضا یوسفی و صدیقه اسماعیل‌لو دو اثر "جنگ جهانی سوم" و "خیال‌باف" نوشته‌ی حمید نوایی‌لواسانی را به سمت دبیری جشنواره از دور رقابت کنار می‌گذارد و جایزه ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "من یک مرد عنکبوتی شبیه رستم خواهم شد" نوشته‌ی مژگان بابامرندی به‌دلیل پرداختن به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی و توجه ویژه به تفاوت‌های فردی کودکان و نوجوانان، اهدا کرد.
در عین حال گروه داوری تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد این بخش شامل ابوالفضل همتی‌آهویی، علیرضا پورحنیفه و مهشید مهاجر در بخش طراحی گرافیک جایزه ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "دلم یک دوست می‌خواهد" کار مریم رحمتی‌اوینی به‌دلیل صفحه‌آرایی خوب، طراحی فونت، نشاط و تحرک در صفحه‌آرایی، اختصاص داد.
همچنین لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی به کتاب "دمپایی خورشید" کار منیژه ونکی به‌دلیل صفحه‌آرایی خوب و ایجاد فضای متناسب با تصویر، تعلق گرفت.
در عین حال در طراحی جلد این بخش هیأت داوران جایزه ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیه سی میلیون ریالی را به کتاب "شب چهل یکم" کار شیده زوین به‌دلیل استفاده از انتزاع در ایجاد تصویر روی جلد، تقدیم کرد.
همچنین لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را به کتاب "خیال‌باف" کار مشترک سمینه خوبی و ملیحه بشنوایی به‌دلیل تصویرسازی خوب و انتخاب درست فونت برای عنوان روی جلد، اهدا کرد.
بر همین اساس در تصویرگری این بخش جایزه تلاش شامل لوح تلاش و کارت هدیه بیست میلیون ریالی را کتاب "بی‌چکمه و چتر" به تصویرگری سارا مومنین، به‌دلیل انتخاب درست تکنیک و تنوع تخیل در ارایه فرم متناسب با فضای شعر، به دست آورد.
همچنین جایزه ویژه شامل لوح ویژه و کارت هدیه سی میلیون ریالی به صورت مشترک به کتاب‌های "مامانم گمشده است" به تصویرگری غزاله مرصوصی و "صبح یک روز اردیبهشتی" به تصویرگری مونا قائمی به‌دلیل تصویرسازی صمیمانه و ایجاد فانتزی‌های متناسب با فضای کتاب، تعلق گرفت.
در ضمن در این بخش لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی به صورت مشترک به کتاب‌های "خدا تسبیحی از گنجشک دارد" به تصویرگری حمیده محبی و "دوربین خدا" به تصویرگری نیَر پیکام به‌دلیل تصویرسازی ساده و تخیل قوی در اجرای تصاویر، اختصاص یافت.
در پایان این بخش لوح تقدیر و کارت هدیه بیست میلیون ریالی به پاس زحمات دبیر مجموعه‌ی "کتاب‌های خودمان" به مژگان بابامرندی اهدا شد.
شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان روز ۱۸ تیر به کار خود پایان داد.