تهران، میزبان جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی

با پایان داوری بیش از 520 اسباب‌بازی در دو بخش ثبت‌شده‌های داخلی و گروه مجوز تولیدی، اولین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی روز دوشنبه به مدت پنج روز در تهران برگزار می‌شود.

ده داور با رشته‌ها و تخصص‌های مختلف طی دو روز و در جلسات صبح و بعدازظهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران گرد هم آمدند تا 524 اسباب‌بازی را بررسی کنند.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این اسباب‌بازی‌ها در دو گروه بررسی شدند: "ثبتی" (362 عنوان) شامل اسباب‌بازی‌هایی که یا ایده‌ی کاملا داخلی دارند یا حداقل سی‌درصد از ایده‌پردازی‌شان از سوی متخصصان داخل کشور صورت گرفته، و گروه "مجوز تولیدی" (162 عنوا) شامل اسباب‌بازی‌هایی که از برترین آثار خارجی کپی و در داخل تولید می‌شوند.
به گفته‌ی محمدحسین فرجو، دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی و دبیر گروه داوران، این اسباب‌بازی‌ها همگی مربوط به سال 93 هستند، که از لحاظ آمار، بیشترین پرونده‌ی ثبتی و مجوز تولیدی را در این سال داشته‌ایم.
او درباره‌ی معیارهای داوری هریک از بخش‌های اصلی، توضیح داد که در بخش مجوز تولید، حسن انتخاب وسیله از سوی تولیدکننده، موضوعیت و نیازسنجی اثر، کیفیت تولید و مسایلی از این دست برای ما معنی‌دار است؛ چراکه نشان‌دهنده‌ی دقت و برنامه‌ی حساب‌شده‌ی تولیدکننده و سرمایه‌گذار است.
او افزود که در بخش ثبت اثر نیز، از آن‌جا این‌ها صرفا در حد ایده و نمونه هستند، بکر بودن ایده، تازه‌بودن و تاثیرگذاری آن، فرآیند بازی، جذابیت ظاهری و .... محور کار داوران است.
اولین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی از 12 تا 16 مرداد در مجموعه‌ی مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران درحالی برگزار می‌شود، که علاوه بر بخش‌های تخصصی چون سمینارها و نشست‌های پژوهشی، تولیدکنندگان و طراحان داخلی نیز آثار خود را نمایش خواهند داد.
ارز گران شد، اسباب‌بازی داخلی رشد کرد
در این میان اما به گفته‌ی دبیر این جشنواره، با رشد ناگهانی قیمت ارز جهانی در سال‌های گذشته، تولید اسباب‌بازی هم در داخل کشور جهش معناداری داشته است؛ او گفت: در چندسال اخیر، شرکت‌هایی داشته‌ایم که نمونه‌های طراحی و تولیدشده‌ی داخلی‌ خود را به آمریکا صادر کرده و از سوی برخی سمینارهای بین‌المللی از آن‌ها دعوت شده است که حضور داشته باشند.
فرجو گفت که شرکت‌های فرانسوی نیز با تولیدکنندگان داخلی ارتباط‌هایی دارند، و در مجموع می‌شود گفت که در یک‌دهه‌ی اخیر، حاصل تلاش‌های متخصصان مختلف خصوصا در حوزه‌ی رباتیک و الکترونیک، دارد خود را نشان می‌دهد.‌