اولین هم‌اندیشی منطقه‌ای «نقش قلم» کانون

اولین نشست هم‌اندیشی منطقه‌ای با عنوان «نقش قلم» در مسیر تحقق شعار «کانون، انتخاب اول کودکان و نوجوانان» روزهای 20 و 21 تیر در استان اردبیل در حال برگزاری است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست با هدف‌هایی مانند همسان‌سازی محتوایی برنامه‌های ادبی و هنری، تقویت توانمندی کارشناسی در استان‌ها و بهره‌مندی از خردجمعی، تجارب و دانش کارشناسان و مربیان ادبی و هنری سرار کشور در برنامه‌ریزی‌های ستادی و استانی از سوی اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری در روز 20 تیر در استان اردبیل آغاز شد.
در این نشست کارشناسان مسوول فرهنگی ادبی و هنری، کارشناسان مسوول و کارشناسان ادبی و هنری استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، زنجان، گیلان، قزوین و مربیان ادبی‌هنری استان میزبان حضور دارند.
پیش‌‌تر نیز نشست مقدماتی هم‌اندیشی «نقش قلم» با حضور حسین علیجانی مدیر‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری‌، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی، جواد جزینی، سودابه امینی و تمامی کارشناسان و کارشناسان مسوول آفرینش‌های ادبی و هنری در تهران برگزار شد.
در این نشست مدیر‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری از کارشناسان ادبی و هنری کانون به عنوان همکارانی یاد کرد که نوع دیگری از زیستن را به کودکان کشورمان معرفی می‌کنند.
علیجانی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست نقش قلم در استان اردبیل از محمد جواد جزینی مهمان ویژه نشست خواست تا پس از رونمایی فعالیت‌های آفرینش‌های ادبی از سوی کارشناسان ادبی، آفرینش‌های ادبی را از نظرات کارشناسانه‌ی خود بهره‌مند کند.
در ادامه شراره هاشم‌دباغیان و مریم اسلامی کارشناسان بخش کارگاه‌های ادبی در‌باره‌ی موضوع اولین نشست منطقه‌ای «نقش قلم»، پیشینه‌ی کارگاه‌های ادبی در آفرینش‌های ادبی، ارکان کارگاه‌ها، ویژگی‌های مربی ادبی، شرایط برگزاری کارگاه‌ها ونحوه‌ی تعامل ستاد با استان‌ها توضیح دادند و بخش کمّی فعالیت‌ها را به شکل نمودار به نمایش گذاشتند.
جواد جزینی، پس از نمایش فعالیت‌های بخش کارگاه‌های ادبی، نظرات و پیشنهاد‌های خود را درباره‌ی آن ارایه داد و گفت: وظیفه‌ اصلی کانون از ابتدا کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان بوده است و پس از کشف به پرورش آن استعداد‌ها می‌پرداخته است. حال باید دید این وظیفه‌ی مهم در کجای کانون قرار دارد و برای آن چه برنامه‌هایی طراحی شده است؟
جزینی با اشاره به جستجوی مولفه‌های کشف استعداد ادبی و آموزش و پرورش آن اضافه کرد: کانو‌ن باید بر اساس واقعیت‌های موجود برنامه‌ریزی به‌روز داشته باشد. با توجه به رشد فن‌آوری و امکانات الکترونیکی که در عصر حاضر وجود دارد دیگر نباید در پی ایجاد فضاهای آموزشی فیزیکی باشیم بلکه با استفاده از این امکانات می‌توان آموزش‌های وسیع‌تری برای مربیان سراسر کشور تدارک دید.
به اعتقاد وی در این آموزش‌ها پیدا کردن شیوه‌های آموزشی خلاق و در بخش کارگاه‌ها نوشتن کتاب کار و کتاب راهنما بسیار اهمیت دارد. این شیوه‌ها را می‌توانیم از تجربه‌ها و الگوهای موفق مربیان و نویسندگان ایران و حتی کشورهای دیگر به دست بیاوریم.
در بخش دیگری از نشست مقدماتی هم اندیشی «نقش قلم» آذرمشهدی و معصومه فاضلی مقدس، کارشناسان آفرینش های هنری درباره‌ی کارگاه‌های هنری و شاخص‌های برگزاری آن، روش‌های افزایش دانش و مهارت مربیان هنری، تحصیلات، میزان فعالیت، گرایش‌ هنری مربیان در سراسر کشور و موارد دیگری مربوط به فعالیت‌‌های هشت‌گانه‌ی این بخش توضیح دادند و بخش کمّی و آماری آن را به شکل نمودار به نمایش گذاشتند.
در پایان، سودابه امینی معاون اداره‌ کل آفرینش‌های ادبی و هنری با قدردانی از تعامل همکاران ستادی در انجام فعالیت‌ها گفت: امیدواریم این نشست آغاز خوبی برای آسیب شناسی فعالیت‌ها باشد و در جلسات کارشناسی، با حضور آقای جزینی و دیگر نویسندگان و هنرمندان بتوانیم روش‌های نوین و سنتی را تلفیق کنیم تا به راهبردهای جدیدتری برسیم.