بازدید مسوولان وزارت فرهنگ و گردشگری عراق از کانون

مسوولان بخش کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و گردشگری کشور عراق در بازدید از بخش‌های مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنوع فعالیت‌های این مجموع را تحسین کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سعدون حمودی نصیب مدیرکل کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و گردشگری عراق، عبالستار جبار العیبی البیضایی مدیر بخش تحریریه نشریه‌های اختصاصی کودک و نوجوان عراق، صباح حمزه عباس روابط عمومی وزارت فرهنگ و گردشگری عراق و خانم‌ها رمزیه محمدعلی حمید مدیر بخش بررسی و نشر و احلام غضبان فرحان طراح گرافیک مجله «مزمار» اداره‌کل کودک و نوجوان این وزارت‌خانه هیات پنج نفره‌ای هستند که به ایران سفر کرده‌اند.
این گروه در این سفر خود ابتدا به مشهد مقدس رفتند و ضمن زیارت حرم مطهر امام‌رضا (ع) از مراکز فرهنگی‌هنری ثابت و سیار کانون استان خراسان‌رضوی نیز بازدید کردند و از نزدیک با فعالیت‌های کتاب‌خانه‌های سیار کانون آشنا شدند.
در ادامه، گروه مدیران فرهنگی کشور عراق در تهران از مراکز تخصصی علوم و نجوم کانون استان تهران و موزه تاریخ در خیابان پیروزی و موزه کودک در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون نیز بازدید کردند.
مدیران بخش کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و گردشگری عراق هم‌چنین در حاشیه سفر خود به ایران با مدیرعامل و معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز دیدار کردند و به بررسی زمینه‌های همکاری مشترک و ارتباط بیشتر میان دو کشور پرداختند.
 در این دیدار ابتدا علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون به ارایه گزارش کوتاهی از ساختار، بخش‌های مختلف و فعالیت‌های کانون برای کودکان و نوجوانان ایرانی پرداخت و گفت: کانون به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگی کودکان و نوجوانان در دو بخش اصلی تقسیم فعالیت دارد که بخش اول آن تولیدات حرفه‌ای کتاب، فیلم، تئاتر، سرگرمی و سرود، موسیقی و... است که به شکل متمرکز صورت می‌گیرد.
 وی افزود: بخش دوم فعالیت‌های کانون به شکل ارتباط مستقیم و چهره‌به چهره مربیان با کودکان و نوجوانان  است که در این بخش 42 عنوان فعالیت فرهنگی‌، هنری، ادبی، دینی، علمی از قبیل: قصه‌گویی، نمایش عروسکی، تئاتر، فیلم‌سازی، نقاشی، سفال، خوش‌نویسی، معرفی شخصیت و سرزمین، نویسندگی، نشریه‌نگاری و... در بیش از 940 مرکز فرهنگی‌هنری کانون با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی ارایه می‌شود.
مدیرعامل کانون هم‌چنین برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مختلف در سطح ملی و بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های این مجموعه فرهنگی‌هنری ویژه کودکان و نوجوانان در ایران برشمرد و یادآور شد نزدیک به 12 جشنواره به صورت سالانه یا دوسالانه در کانون برگزار می‌شود و در بخش بین‌الملل نیز هم تولیدات و آثار شاخص این مجموعه عرضه می‌شود و هم مربیان کانون برای شرکت در هفته‌های دوستی و فرهنگی به کشورهای مختلف اعزام می‌شوند.
مدیرعامل در این دیدار هم‌چنین با اشاره به فعالیت کتاب‌خانه‌های سیار و تریلی سیار تئاتر کانون اظهار داشت در صورت درخواست کشورها آمادگی داریم در بخش محتوایی برای راه‌اندازی مدل فعالیت‌های کانون  حمایت و همکاری داشته باشیم.
حاجیان‌زاده با اشاره بر نقش و تاثیرگذاری آموزش‌های غیرمستقیم خاطرنشان کرد: هدایت حوزه‌ی تولید اسباب‌بازی، استانداردسازی و حمایت از تولیدکنندگان و طراحان، بخش دیگری از فعالیت کانون است، هم‌چنین  تولید محتوای مناسب و ایجاد شرایط لازم برای تبدیل تهدیدهای فضای مجازی به فرصت از دیگر دغدغه‌های امروز حوزه کودک و نوجوان است که تلاش می‌کنیم برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.
در این نشست که روز 27 تیر در دفتر مدیرعامل کانون برگزار شد، در ادامه سعدون حمودی نصیب مدیرکل کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و گردشگری عراق ضمن قدردانی از مسوولان کانون به خاطر ایجاد زمینه‌ی حضورشان در ایران گفت: این اولین سفر وی به ایران است و از دیدن جذابیت‌های کشورمان شگفت‌زده  شده است.
وی ضمن اظهار امیدواری برای پیشرفت کشور عراق در آینده نزدیک افزود: اداره‌کل کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و گردشگری عراق از پیشینه‌ی 47 ساله برخوردار است و در گذشته افراد متخصص زیادی در این بخش فعالیت داشته‌اند به گونه‌ای که دو نشریه «مجلتی» ویژه گروه سنی (6 تا 12 سال) و «مزمار» برای (12 تا 16 سال) با شمارگان یک میلیون نسخه منتشر و در تمامی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس توزیع می‌شده است.
سعدون حمودی نصیب ادامه داد اما در سال‌های اخیر با توجه به شرایط حاکم بر کشور عراق و مشکلات حوزه چاپ و نشر، این شمارگاه تا 3هزار نسخه کاهش یافته و حتی تعداد عنوان کتاب‌هایی نیز که برای کودک و نوجوان به چاپ می‌رسید به پایین‌ترین حد خود رسیده است.
وی هم‌چنین خاطرنشان کرد در این موسسه در گذشته  تئاترها بسیار نیز تولید می‌شده که امروز جای آن‌ها خالی است که امیدواریم با فراهم‌شدن زمینه‌های همکاری و مشارکت در جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی کانون بتوانیم به این حوزه‌ها رونق دوباره ببخشیم.