جشن نوشت افزارهای ایرانی اسلامی کانون در سراسر کشور

این روزها فروشگاه‌های کانون در سراسر کشور پذیرای کودکان و نوجوانانی است که با خریداری نوشت افزارهای ایرانی اسلامی به استقبال سال تحصیلی جدید می‌روند. از چندی پیش و با اعلام معاون توسعه و مدیریت منابع کانون این فعالیت فرهنگی آغاز شده است. به دلیل استقبال فراوان اعضا و دیگر خانواده‌ها از این نمایشگاه‌ها قرار است برخی استان‌ها فروش را تا پایان هفته‌ی اول مهر ادامه دهند.

کانون 155 قلم نوشت‌افزار ایرانی اسلامی دارد
امسال و در چهارمین سال تولید نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی از سوی کانون، فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع اعلام کرد که نمایشگاه‌های فروش در سراسر ایران شکل خواهند گرفت. در همین راستا 35 قلم نوشت‌افزار جدید در بسته‌ی تولیدات قرار گرفت. در سال‌های گذشته نیز 120 قلم نوشت‌افزار به محصولات کانون اضافه شده بود که همگی با هدف تامین نیاز خانواده‌ها و در دسترس قرار دادن محصولات متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی طراحی و تولید شده‌اند. در همین راستا شهرهای ساری و بابل با حضور این مسئول به استقبال نمایشگاه عرضه نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی کانون رفتند و در ادامه دیگر شهرهای ایران نیز به عرضه و فروش این محصولات پرداختند.

اقتصاد مقاومتی در قالب اقدام و عمل
کودکان و نوجوانان تبریز، سراب، ملکان، اسکو و هشترود از فروش محصولاتی متناسب با فرهنگ ایرانی–اسلامی استقبال کردند. فروشگاه‌های کانون در استان آذربایجان شرقی امسال با تمرکز بر سیاست‌های سال 95 کانون یعنی طرح توسعه مراکز فروش به عرضه‌ی کتاب، لوازم‌التحریر، بازی‌های فکری و سرگرمی‌های سازنده پرداختند. در این میان فروش 35 عنوان دفتر که حاوی پیام‌های فرهنگی بودند بیانگر ارتقای کیفی تصاویر و کیفیت انتشار این محصولات بوده است. در همین حال در ارومیه نیز نمایشگاه ویژه‌ای از 26 شهریور آغاز به کار کرد. به گفته‌ی جواد زاهدی مدیرکل کانون استان آذربایجان غربی این نمایشگاه تا دوم مهر ادامه خواهد داشت. این درحالی است که دیگر فروشگاه‌های این استان عرضه‌ی لوازم‌التحریر ایرانی - اسلامی را از اول شهریور آغاز کرده بودند.
در همین حال مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین مریم بیدخام و قائم‌مقام ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پورآرین در مراسم گشایش نخستین نمایشگاه و فروشگاه نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی استان قزوین حضور داشتند.
در این مراسم نهادینه سازی فرهنگ استفاده از کالاهای ملی، حمایت از تولیدات داخلی و بسترسازی برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در قالب اقدام و عمل را از اهداف گشایش این نمایشگاه عنوان شد.

آسیب‌های محصولات وارداتی
عرضه‌ی نوشت‌افزار ایرانی – اسلامی در اهواز با سخنرانی مدیرکل کانون این استان همراه بود. غلامرضا شنبدی گفت: «باید با عرضه محصولات فرهنگی کودکانمان را با فرهنگ و مباحث فرهنگی از همان دوران کودکی آشنا کنیم تا شخصیتی پایدار و متفکر پیدا کنند وگرنه پس از شکل گرفتن شخصیت، تغییر آن بسیار دشوار است.»
وی در همین حین بر گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی تاکید کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بین کودکان و نوجوانان و حضور نسلی خلاق و نوآور در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را مهم‌ترین اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان خوزستان است. در همین راستا فروشگاه‌ها و مراکز عرضه محصولات کانون خوزستان توسعه فرهنگی را رسالت مهم خود می‌دانند.»
در همین حین نمایشگاه لوازم‌التحریر ایرانی اسلامی کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان در یکی از مدارس این استان برگزار شد.
خلیل مسیحی معاون فرهنگی کانون هرمزگان در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب (مد ظله‌العالی) در خصوص مصرف کالای داخلی، نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی چند سالی است که در کشور برای تامین نیاز خانواده‌ها و در دسترس قرار دادن محصولات متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی آغاز شده است.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که استان هرمزگان هم‌مرز با کشورهای حاشیه خلیج فارس است بیشترین آسیب را در خصوص عرضه جنس‌های وارداتی دارد و از این رو برگزاری این نمایشگاه‌ها و آگاهی دادن به خانواده‌ها در تهیه اجناس ایرانی بیشتر احساس می‌شود.
1000 عنوان کتاب، 180 بازی و سرگرمی و بیش از220 نوع نوشت‌افزار با 10 تا30 درصد تخفیف در نیمه‌ی دوم شهریور در استان لرستان عرضه شد.
این نمایشگاه در کنار فروش محصولات و نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی، به اجرای برنامه‌های جنبی برای کودکان و نوجوانان مثل برگزاری ایستگاه‌های مختلف قصه‌گویی، معرفی کانون و نقاشی نیز پرداخت. از چندی قبل اعلام شده بود که این نمایشگاه در محوطه اداره کل شهر خرم‌آباد برگزار خواهد شد.
چهارمحال و بختیاری نیز در برگزاری این نمایشگاه استانی فعال بود. هم‌زمان با آغاز به کار این نمایشگاه فرزاد رحیمی مدیرکل کانون این استان از برگزاری کارگاه‌های فرهنگی و هنری در فروشگاه‌های این استان نیز خبر داد. این کارگاه‌ها با حضور مربیان و فروشندگان آموزش دیده برگزار می‌شود. در عین حال او در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: عدالت در عرضه‌ی محصولات فرهنگی از جمله دستورالعمل‌های کانون در توزیع این محصولات است.
به همین دلیل علاوه بر شهرکرد سایر شهرهای این استان نیز شاهد فروش نوشت‌افزار ایرانی – اسلامی بودند.
محصولات ایرانی اسلامی کانون با هدف اخلاقی، تربیتی و هوشی برای همه‌ی دانش‌آموزان طراحی شده است. حمایت خانواده‌ها با خرید محصولات ایرانی می‌تواند نقش موثری در رفع بیکاری در کشور داشته باشد.
جهانبخش قنبری مدیرکل کانون استان مرکزی نیز همچون مدیران دیگر استان‌ها در آیین گشایش نمایشگاه استانی حضور داشت. او با تاکید بر وجود استانداردهای لازم در جهت استفاده از نمادهای ایرانی اسلامی ارائه 400 عنوان کتاب، 200 عنوان بازی و سرگرمی و تمام نوشت‌افزارهای تولید شده در کانون را گامی موثر در تحقق سیاست‌های فرهنگی دانست.
دیگر شهر برگزار کننده این نمایشگاه قم بود. به گفته‌ی روابط عمومی کانون این استان به دلیل استقبال خوب خانواده‌ها نمایشگاه تا 5 مهر تمدید شده است. این درحالی است که استان قم با اطلاع از اهداف تربیت و فرهنگی کانون مجتمع ناشران استان را در اختیار این رویداد فرهنگی قرار داده است.

نوشت‌افزارها در دنیای کنونی فقط وسیله نوشتن نیستند
هم‌زمان با دیگر استان‌ها سمنان و خراسان جنوبی نیز نیمه‌ی دوم شهریور ماه روزهای شلوغ و پرباری را پشت سر گذاشتند. مهدی جمال مدیرکل کانون سمنان با بیان اینکه نوشت‌افزارها در دنیای کنونی فقط وسیله نوشتن نیستند؛ بلکه می‌توانند وسیله‌ای برای انتقال فرهنگ باشند.
وی که از مدتی قبل خبر از برگزاری نمایشگاه نوشت افزار ایرانی  اسلامی داده بود از دستگاه‌های متولی خواست تا در تولید این نوع محصولات با حساسیت بیشتری عمل کنند و نقش حمایتی از تولیدات داخلی داشته باشند. او همچنین خواستار تکرار این نوع از نمایشگاه‌ها به صورت فصلی رشد تبلیغات و رسانه‌ی ملی در شخصیت‌سازی مخاطبان کودک و نوجوان و به‌ویژه در فرهنگ‌سازی میان مردم برای استفاده از این کالاهای فرهنگی، نقش به‌سزایی دارد و برگزاری نمایشگاه‌های فصلی، تبلیغات محیطی و همچنین تشویق خانواده‌ها به تهیه نوشت‌افزارهای اسلامی از جمله کارهایی است که باید در این حوزه به آن توجه شود.»
در همین روزها نمایشگاه بیرجند نیز مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت. در این نمایشگاه جدیدترین محصولات و تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش در آمد. خریداران نیز علاوه بر آشنایی و خرید نوشت افزارهای تولید شده دیگر آثار کانون در حوزه‌ی کتاب و سرگرمی را نیز شناختند.

نوشت‌افزارهای کانون به مدارس می‌رود
هم‌زمان با آغاز به کار نمایشگاه نوشت‌افزار در ساری و بابل نمایندگی‌های فروش محصولات کانون در بهشهر و جویبار نیز گشایش یافت. رامسر، نور، قائمشهر، بهشهر و جویبار نیز فروش نوشت افزار ایرانی اسلامی را در کنار دیگر محصولات کانون آغاز کردند.
سازمان‌فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز از 24 شهریور پذیرای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها بود. کانون پرورش فکری استان گیلان از چندی قبل تصمیم به فعالیتی گسترده در حوزه معرفی محصولات ایرانی اسلامی گرفته بود لذا در آیین گشایش این مراسم مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و دیگر مسوولان استان نیز حضور داشتند. بنابر خبر منتشر شده از سوی روابط عمومی این استان ضمن امضای تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش قرار است فروشگاه و نمایشگاه این محصولات‌ ایرانی اسلامی در مدارس این استان نیز اغاز به کار کنند.
کرمانشاه نیز از دیگر استان‌هایی بود که نمایشگاه نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی را برگزار کرد. به گفته مدیرکل کانون استان کرمانشاه، هدف از برگزاری این نمایشگاه، حمایت از تولید داخلی و معرفی توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی تولید کننده نوشت‌افزار است.
رضا مووزنی با اشاره به طرح‌های استفاده شده در نوشت‌افزارهای این نمایشگاه از قهرمانان ملی و ایرانی، افزود:  کودکان و نوجوانان می‌توانند با خرید این نوشت افزارهای ایرانی و بومی با بزرگان، قهرمانان ملی و نام‌آوران ایران زمین به خوبی آشنا شوند.
وی، با بیان این‌که نوشت‌افزارهای عرضه شده کاملاً ساخت کشور و با تخفیف ویژه 30 درصدی به فروش می‌رسند، افزود: یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها؛ خرید جنس خوب و با کیفیت است که برگزاری این نمایشگاه می‌تواند در این راستا بسیار مؤثر باشد.
او در پایان گفت: این نمایشگاه سعی دارد با عرضه محصولات کاملأ ایرانی تا حدودی دغدغه خانواده‌ها برای خرید نوشت‌افزار مناسب را کاهش دهد.

گفتنی است اردبیل، ایلام، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کهگیلیویه و بویراحمد، گلستان، همدان، یزد، لرستان و تهران از استان‌هایی بودند که نمایشگاه نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی را در شهریور و مهر ماه برگزار کردند.