در جشنواره یک هفته با کانون

بخش بازی، مسابقات و سرگرمی یکی از بخش‌های شانزدهمین جشنواره یک هفته با کانون است که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا شده است.کانون استان تهران این فعالیت را با محوریت بازی و سرگرمی و با هدف کشف خلاقیت‌های کودکان از پانزدهم مهر امسال در این جشنواره آغاز کرده است.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محبوبه محرابی مسوول این غرفه گفت: بازی موجب کشف ابتکارات کودکان می‌شود و بیش از هر چیزی قدرت درک و فهم آنان را افزایش می‌دهد. هیچ کودکی نیست که به بازی علاقه‌مند نباشد. به همین خاطر از این روش می‌توان خلاقیت هر کودکی را در هر گروه سنی کشف کرد و پرورش داد .
وی ادامه داد: مسابقات، بازی‌ها و سرگرمی‌هایی در طول جشنواره یک هفته با کانون پیش‌بینی شده است که هر کدام، یکی از حواس کودکان را تقویت می‌کند. مسابقه شعر‌خوانی برای تقویت حافظه کودکان، مسابقه تاس و کتاب برای تقویت ابتکار آن‌ها و مسابقات دیگری چون بشین پاشو برای تقویت دیگر حواس آنان از جمله حس لامسه و شنوایی کودکان طراحی شده است .
وی تاکید کرد: بازی بهترین وسیله برای رسیدن به هدف است. کودکان در بازی‌های خود با مفهوم شکست و پیروزی آشنا می‌شوند و می‌فهمند که در تحقیق و پژوهش هم که از محورهای این جشنواره است همواره به پیروزی دست نمی‌یابند و باید راه‌های گوناگون را برای رسیدن به هدف دنبال کنند.
به گفته وی در این غرفه، کودکان کار جمعی و گروهی و کنار آمدن با یکدیگر را تجربه می کنند. تجربه‌ای که در پژوهش‌های گروهی در آینده به کارشان خواهد آمد.
وی تاکید کرد: بازی مهم‌ترین راه برای شکوفایی خلاقیت است و هیچ چیزی بهتر از بازی نمی‌توان لذت یادگیری را به کودک بچشاند. بهترین جایزه برای کودکان بازی است و بدون هزینه می‌توان در خلال آن به بسیاری از سوالات کودکان پاسخ داد.
به عقیده وی هنگام بازی، سوالات زیادی به ذهن کودکان می‌رسد که حس کنجکاوی را در آن‌ها ـ که مبنای هر تحقیقی به شمار می‌رود ـ تقویت می کند. بنابر این هرگز نباید از نقش بازی در زندگی کودکان غافل ماند.
جشنواره روز جهانی کودک پانزدهم تا شانزدهم مهر امسال در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد. همچنین جشنواره یک هفته با کانون نیز از 16 مهر به مدت یک هفته تمام مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار می‌شود.