شانزدهمین جشنواره یک هفته با کانون از نگاه مربیان

استانی شدن شانزدهمین جشنواره یک هفته با کانون موجب تمرکز و هدف‌مند شدن فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نیز معرفی بهتر فعالیت‌های آن شده است.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شانزدهمین جشنواره یک هفته با کانون که از 15 تا 22 مهر ماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است، امسال حال و هوای دیگری دارد. امسال برای اولین بار فعالیت‌های این جشنواره به صورت استانی برگزار شد و مراکز کانون پرورش فکری 30 استان، فعالیت‌های تولیدی خود را در استان خود در معرض نمایش گذاشتند.
بیشتر مربیانی که در این دوره از جشنواره در غرفه‌های‌شان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون حضور داشتند؛ از استانی شدن جشنواره اظهار رضایت کردند. آن‌ها همچنین با اشاره به برخی از نقاط ضعف این موضوع، پیشنهادهایی برای بهتر شدن جشنواره یک هفته با کانون در سال‌های بعد ارایه کردند.
پروانه کیانیان، مربی غرفه نمایش فیلم در باره نقطه قوت شانزدهمین جشنواره یک هفته با کانون گفت: "امسال از فعالیت‌های این دوره از جشنواره رضایت بیشتری دارم. چرا که پراکندگی سال‌های گذشته را ندارد و فعالیت‌ها منسجم‌تر و تعریف شده‌تر به کودکان و نوجوانان معرفی شد." وی افزود: "هدف از برگزاری جشنواره یک هفته با کانون، معرفی فعالیت‌های کانون است و امسال به این هدف نزدیک‌تر شده‌ایم. به عنوان مثال کودکان با مراجعه به غرفه ما به تماشای فیلم می‌نشینند و پس از آن با هماهنگی‌های که انجام شده است به غرفه انیمیشن می‌روند و ساخت یک انیمیشن را از نزدیک تجربه می کنند."
پانته‌آ صادقی‌راد، مربی غرفه عکاسی در جشنواره یک هفته با کانون در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون از مهجور بودن غرفه عکاسی و نداشتن ابزار کافی برای عکاسی گلایه دارد.
او در این باره گفت: "غرفه عکاسی به خاطر مکان نامناسبی که به آن تعلق گرفته بود؛ گوشه‌گیر و مهجور مانده است. همچنین تنها یک دوربین در اختیار ما قرار داده‌اند که کافی نیست. در عین حال به دلیل نداشتن یک چاپ‌گر، عکس‌های گرفته شده توسط کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته نمی‌شود و در نتیجه این موجب بی هدف ماندن تلاش‌های کودکان می‌شود."
وی در ادامه گفت: "در این دوره از جشنواره تعداد مراجعه کنندگان آزاد کم بود و بیشتر از مدارس برای بازدید می‌آمدند. این موضوع هم نقطه ضعف و هم نقطه قوت محسوب می‌شود. از یک سو موجب هدف‌مندی فعالیت‌ها می‌شود و از یک سو نشانگر ناکافی بودن تبلیغات عمومی است و مردم از وجود چنین جشنواره‌ای کم اطلاع بوده‌اند."
محبوبه محرابی، مربی غرفه بازی و سرگرمی و مسابقه نیز با ابراز رضایت از شانزدهمین جشنواره یک هفته با کانون گفت: "به دلیل استانی شدن جشنواره، غرفه‌ها هم از نظر فعالیت و هم از نظر غرفه‌آرایی با هم هماهنگ هستند و با توجه به مشخص بودن گروه مخاطبان هر غرفه‌ای می‌داند که کدام فعالیت، مناسب چه گروه سنی است."
وی پیشنهاد کرد که برخی از کودکان فعال و عضو کانون با مربیان خود در غرفه ها همکاری کنند و اظهار داشت: اگر در جشنواره‌های بعدی هر مربی با برنامه‌ریزی و همکاری چند تن از کودکان عضو کانون، غرفه‌ها را مدیریت کنند موجب جذب بیشتر مخاطبان و نیز افزایش حس مسوولیت پذیری کودکان و نوجوانان می‌شود."
به نظر مریم تاراسی یکی دیگر از مربیان کانون در کارگاه فعالیت‌های ادبی جشواره استانی شدن فعالیت‌های جشنواره یک هفته با کانون را یک نقطه ضعف دانست و گفت: "سال‌های گذشته تمام استان‌ها با فرهنگ‌های متنوع در کنار یک‌دیگر قرار می‌گرفتند که ضمن معرفی فعالیت‌های کانون، مخاطبان با فرهنگ‌های مختلف در کشور آشنا می‌شدند. اما امسال محدود شدن فعالیت‌‌‌های هر مرکز به استان خود موجب کم شدن ارتباطات فراستانی می‌شود."
همچنین فروغ ورنیک مربی غرفه کودک، آسیب و ایمنی، از حضور بیشتر مدارس اطراف مکان جشنواره انتقاد کرد و افزود: در صورتی که زودتر تصمیم‌گیری می‌شد با هماهنگی آموزش و پرورش می‌توانستیم از مدارس مناطق مختلف تهران بازدید کننده داشته باشیم.
شانزدهمین جشنواره یک هفته با کانون همزمان در 30 استان کشور به منظور معرفی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 15 مهر فعالیت خود را آغاز کرده است و تا 22 مهر ادامه دارد.