جشنواره، کمبودهاي مدارس را جبران مي کند

بيشتر شدن کارگاه‌هاي سرگرمي، بازي و قصه‌گويي مهم‌ترين خواسته بازديدکنندگان شانزدهمين جشنواره يک هفته با کانون است.

به گزارش روابط عمومي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، غرفه‌هاي جشنواره يک هفته با کانون، صبح‌ها بيش از هر زمان ديگري شلوغ و پر جنب و جوش است. به ويژه اين حضور دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصيلي، شور و حرارت زيادي به جشنواره مي بخشد. آن‌ها پيش از ورود به نمايشگاه اصلي اين جشنواره با ذوق و شوق کودکانه عروسک‌هاي غول پيکر دارا و سارا را به يک‌ديگر نشان مي‌دهند. عروسک‌هاي غول پيکري که با ظاهري بسيار جذاب و ديدني به کودکان خوش‌آمد مي‌گويند.
کودکان با لباس‌هاي رنگي‌شان در نمايشگاه از غرفه‌اي به غرفه ديگر مي‌روند و با کنجکاوي در باره همه چيز سوال مي‌کنند. غرفه مسابقات، ،سر‌گرمي و قصه‌گويي بيش از ساير غرفه‌ها بازديد کننده دارد و کودکان با اشتياق فراوان در برنامه‌هاي اين غرفه‌ها شرکت مي‌کنند. در کارگاه قصه‌گويي هم تعدادي از کودکان بر زمين نشسته‌اند و با علاقه‌مندي خاصي به قصه‌گويي مربي مهربان گوش مي‌دهند.
کارگاه نمايش خلاق هم از غرفه‌هايي است که بازديد کننده بسياري دارد. کودکان در اين بخش هر لحظه در نقشي متفاوت ظاهر مي‌شوند و نقش‌هاي خود را با علاقه‌ي فراوان بازي مي‌کنند.
مادر پورياي 5 ساله در اين باره گفت: کاش اندازه غرفه‌ها بزرگ‌تر و امکانات‌شان کمي بيشتر بود. نمي‌دانيد چه‌قدر پسرم به اين گونه جشنواره‌ها علاقه‌مند است. اما چون غرفه‌ها کوچک هستند و زود پر مي‌شوند بعد از مدت کوتاهي بايد آن‌ها را ترک کنيم.
پوريا که با چند نفر از دوستانش به جشنواره آمده بيش از همه غرفه‌ها کارگاه سفال، نقاشي و سرگرمي را دوست دارد.
او لبخندي به لب دارد و با اشتياق بعد از نقاشي کردن در غرفه‌اي که به اين کار اختصاص دارد به کارگاه سفال‌گري مي‌رود و تند و تند گِل‌ها را در دستانش مي‌چرخاند و هر لحظه از آن‌ها شکل متفاوتي مي‌سازد.
پوريا با لحن کودکانه‌اي حرف مي‌زند: بازيکن‌هاي فوتبال درست مي‌کنم و بعدش هم مي‌‌خواهم زمين فوتبال بسازم.
مادر پوريا از مسوولان برگزاري جشنواره مي‌خواهد چنين جشنواره‌هايي بيشتر براي کودکان برگزار شود چون براي کودکان چنين جاهايي بسيار جذاب است.
صداي موسيقي کودکانه در سالن به گوش مي‌رسد. کودکان با شادي به سمت ماکت‌هايي مي‌روند که جاي صورت‌شان خالي است. آن‌ها با شادي، صورت خود را به جاي آن‌ها مي‌گذارند و از مربيان يا والدين شان مي‌خواهند تند و تند عکس بگيرند.
فاطمه مشهدي ابراهيم معلم يک مدرسه راهنمايي است او شاگردانش را در بازديد از نمايشگاه همراهي مي‌کند.
وي تاکيد کرد: نمايش‌هاي عروسکي، فيلم‌ها و بخش مسابقات و سرگرمي از ديگر بخش‌هاي جشنواره براي کودکان جذاب‌تر بود. اما امسال در جشنواره جاي غرفه‌هاي‌ بازي‌هاي محلي خالي است. در حالي که سال گذشته چنين غرفه‌هايي وجود داشت. مسوولان با افزايش غرفه‌هاي بازي مي‌توانند نمايشگاه‌هاي بهتري هم برگزار کنند.
وي همچنين گفت: کاش مشخص شود که هر کارگاه و غرفه به چه گروه سني اختصاص دارد. با اين همه او برگزاري چنين جشنواره‌هايي را در رشد خلاقيت کودکان بسيار موثر ارزيابي کرد.
سوسن خاني‌زاده معلم کودکان سرمه‌اي پوشِ يک مدرسه ابتدايي است. او از غرفه‌اي که مراحل کار تحقيق و پژوهش را به کودکان آموزش مي‌دهند بيش از ساير غرفه‌ها استقبال کرد و گفت: کارگاه پژوهش و تحقيق خيلي خوب مراحل کار را به کودکان آموزش مي‌دهد. شاگردان من با علاقه‌مندي ويژه‌اي از اين بخش استقبال مي‌کنند. شرکت در اين کارگاه موجب مي‌شود آن‌ها از اين پس نگاه دقيق‌تري به موضوعات داشته باشند.
وي اما معتقد است غرفه‌هاي مذهبي جشنواره کم بوده‌اند و تاکيد کرد: بايد به کودکان بياموزيم که دين در زمينه علم ضعيف نيست و سرچشمه‌ي علم واقعي، الهي است. من از غرفه فعاليت‌هاي خاص علمي رضايت داشتم و از مسوولان مي‌خواهم به بخش‌هاي ديني چنين جشنواره‌هايي بيشتر بها دهند.
نرگس و فاطمه 2 دوست هم مدرسه‌اي هستند، آن‌ها در کارگاه انيميشن و عکاسي با اشتياق، مراحل کار را مي‌آموزند. وقتي در کارگاه انيميشن به کمک خميرهاي دستي و عروسک‌هاي دست‌سازشان موفق مي‌شوند نمايش کوتاه کارتوني بسازند، با ذوق و شوق فرياد مي کشند. آن‌ها مشتاقانه از مربي اين بخش مي‌خواهند که راهنمايي‌شان کند چگونه به اين فعاليت هنري ادامه دهند.
غرفه زيست‌شناسي هم شلوغ است و کودکان يک مدرسه راهنمايي با علاقه‌مندي خاصي ذرات دانه‌ي گرده و سلول‌هاي خون را از زير ميکروسکوپ نگاه مي‌کنند.
مربي آن‌ها تاکيد کرد: مدرسه ما امکانات آزمايشگاهي مناسبي ندارد به همين دليل شاگردانم به اين بخش توجه ويژه نشان مي‌دهند کاش کانون يک بار جشنواره مستقل فعاليت علمي براي کودکان برگزار کند تا آن‌ها بتوانند از امکانات نسبتا خوب آن استفاده کنند. مدارس در اين زمينه چندان امکاناتي ندارند.
بچه‌ها کم کم قصد ترک جشنواره را دارند مربيان و والدين بارها آن‌ها را صدا مي‌زنند تا آن‌ها بالاخره قصد رفتن مي‌کنند آن‌ها مي‌روند تا گروهي ديگر شاد و خندان به جشنواره بيايند و با ذوق و شوق کودکانه هر بخش را کندوکاو کند.
جشنواره يک هفته با کانون، 15 مهر پس از يک هفته به کار خود در مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي، ‌هنري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان پايان داد.