بیانیه هیات داوران بخش «مسابقه دانشجویی ایران»

در مراسم پایانی هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، بیانیه هیئت داوران بخش «مسابقه دانشجویی ایران» قرائت شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که عصر روز پنجشنبه 19 اسفند، در محل سالن اصلی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، بیانیه هیات داوران بخش «مسابقه دانشجویی ایران» توسط «حمید گلپایگانی» از داوران این بخش قرائت شد.
براساس این گزارش، در متن این بیانیه آمده‌است:
آثار انیمیشن بخش دانشجویی سرشار از شورِ یادگیری، کشف زبان و عناصر بیانی، و تلاش برای تجربه کردن در اشکال تازه است. میل به نمایش توانائیهای تکنیکی و بیانی در آثار دانشجویی موج می زند، موجی که از تخیلی جوان، گسترده و پویا شکل گرفته است. آثار دانشجویی از جمله مستقل ترین و ناب ترین انواع انیمیشن است؛ مستقل در نوع نگاه، انتخاب مضامین، شیوه روایت و سطح تجربه گرایی، و ناب در فضاسازی های بدیع بصری و خیال انگیز.
بی واسطه بیان کردن افکار و احساسات از جمله ویژگی های انیمیشن کوتاه تجربی و به ویژه انیمیشن دانشجویی است؛ این ویژگی باعث به وجود آمدن "جهان های خاصی" است که می توان بیشتر در آثار دانشجویی دید؛ فضاها و دنیایی که تا کنون نبوده و یا مشابهت کمتری با آثار گذشته دارند. این خلوص، در آثار دانشجویی دارای مرتبتی متفاوت است، هر کجا از فیلم های گذشته کمتر وام گرفته شده بیشتر توانسته مخاطب را به جهانی تازه ارجاع دهد، و هر کجا در فرم و یا محتوا، وام گیری بیشتری از آثار گذشته صورت گرفته، از خلق "جهان خاص" خود دور شده و خلوص کمتری در آنها دیده می شود.
تمامی ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره شد در آثار دانشجویی بخش ایران و بین الملل به شکل مشترک دیده می شود. و تنها تفاوت بین آثار دانشجویی کشورهای مختلف بستر و ویژگی‌های فرهنگی آن‌ها است، که دیدن این آثار با همه تنوع و اشتراکات فرهنگی در کنار یکدیگر فرصتی بسیار ایده آل و عالی برای مخاطبان این جشنواره به شمار می رود.
در پایان هیات داوران، برای ایجاد بخشی مستقل دانشجویی، سپاسگزاری خود را از شورای سیاست‌گزاری جشنواره پویانمایی اعلام می‌نماید.
محمد علی صفورا و حمید گلپایگانی داوری این بخش را بر عهده داشتند.