جشنواره بازی و اسباب بازی قزوین نامزد دریافت جایزه اسکان بشر سازمان ملل

برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد جشنواره بازی و اسباب بازی قزوین را به عنوان یکی از نامزد‌های دریافت جایزه‌ خود معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این جشنواره که  نوروز 1390 در کاروان‌سرای تاریخی سعد‌السلطنه شهر قزوین با استقبال گسترده‌ی 120 هزار نفر از مردم این شهر و مسافران نوروزی روبرو شد اکنون یک گام به دریافت جایزه‌ی این برنامه‌ی وابسته به سازمان ملل متحد نزدیک شده و در میان 11 نامزد دریافت جایزه با موضوع‌های فرهنگی ویژه کودکان  قرار گرفته است.
جشنواره بازی و اسباب بازی را سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
برگزار کرد و در آن مجموعه‌ای از بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های قدیمی و عروسک‌ها به بازدید کنندگان معرفی شد.
همچنین شهرداری قزوین نامه‌ای را با موضوع نحوه‌ی برگزاری این رویداد فرهنگی تنظیم و به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کرده است.
این در حالی است که اکنون نیز هفدهمین جشنواره‌ی یک هفته با کانون در همین سرای تاریخی شهر قزوین در حال برگزاری است.
بر اساس این گزارش مردم این شهر از برگزاری این جشنواره‌ی فرهنگی نیز استقبال گسترده‌ای به عمل آورده‌اند و فرزندان خود را برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های کانون به سرای سعدالسلطنه می‌برند.
جشنواره‌ی یک هفته با کانون از روز 16 مهر روز جهانی کودک در سراسر کشور آغاز شده است و 22 مهر به پایان می‌رسد.
در این میان هریک از کانون‌های پرورش فکری مراکز استان‌های کشور یکی از فعالیت‌های کانون را معرفی می‌کنند که قزوین مسوولیت معرفی فعالیت بحث کتاب را بر عهده دارد.
این یکی از فعالیت‌های کانون است که در 835 مرکز فرهنگی، هنری آن در سراسر کشور اجرا می‌شود.
برنامه‌های جشنواره یک هفته با کانون در قزوین با آیین بزرگداشت روز جهانی کودک و با حضور مسوولان بلند پایه‌ی استان به صورت رسمی آغاز شد و درهای 22 غرفه‌ی نمایشگاه به روی کودکان و نوجوانان گشوده شد.
در این مراسم که با برنامه‌های متنوعی مانند اجرای سرود، نمایش طنز با مضمون معرفی سرزمین‌، اجرای یادمان شهدای کودک تاسوکی ، موسیقی سنتی با اجرای کودکان و خوانش بیاینیه روز جهانی کودک خطاب به دبیر کل سازمان ملل به دو زبان فارسی و انگلیسی همراه بود.
 طیب ملکی‌پور مدیر کانون استان با اشاره به سیره والای پیامبراکرم (ص) در برخورد با کودکان تاکیدکرد هرگاه مانند پیامبراعظم (ص)‌، کودکان را بر کارهای جدی خود اولویت بدهیم ، پیرو راستین آن حضرت خواهیم بود.
وی در یک نشست خبری نیز روز جهانی کودک را روز پاس‌داشت آینده و آینده سازان این مرزو بوم دانست و تلاش در ارتقا اندیشه و توان کودکان و نوجوانان را نوعی آینده نگری و آینده سازی دانست که باید مورد توجه ویژه همه مسوولان قرار بگیرد. ملکی پور با تشریح جایگاه ممتاز کانون در مسیر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان‌، حضورکانون را در فعالیت‌های اجتماعی ،حضوری بی بدیل و تاثیرگذار دانست.
همچنین پیش از برگزاری جشنواره نیز نشستی به منظور انجام هماهنگی برای برپایی این رویداد فرهنگی دراستانداری قزوین برگزارشد که در آن نمایندگان 14 دستگاه مرتبط با برگزاری این جشنواره از جمله آموزش و پرورش ،شهرداری ،صداو سیما ،اتوبوس رانی ،پلیس راهور و... حضور داشتند.
رضا سجادفر مدیرکل دفترامور اجتماعی استانداری قزوین با اشاره به جایگاه کانون پرورش فکری در ارتقا فرهنگ و اندیشه کودکان و نوجوانان و نقش موثر آن در ترویج کتاب‌خوانی و مطالعه‌، خواستار همکاری پر رنگ اصحاب فرهنگ استان با این جشنواره شده بود.
وی با تاکید بر دغدغه‌های رهبرمعظم انقلاب درباره کتاب‌،گره خوردن جشنواره‌ای با محوریت کتاب را به روزجهانی کودک، گامی بلند در زمینه‌ی ترغیب آینده‌سازان استان به فرهنگ کتاب خوانی دانست.
در این میان اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون استان نیز به دیدار آیت‌الله هادی باریک‌بین نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین رفتند و از رهنمودهای وی بهره‌مند شدند.
محل برپایی جشنواره یک هفته با کانون نیز شاهد برگزاری یک نشست تخصصی راه‌بردی با هدف پرداخت بیشتر به چیستی ،چرایی و چگونگی اجرای فعالیت بحث کتاب در مراکز فرهنگی و هنری کانون با حضور حمید نوایی لواسانی (نویسنده و کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌) بود.
مربیان کانون در این نشست با پرسش‌های خود‌، راهکارهای موثر در زمینه اجرای بهتر فعالیت بحث کتاب و منابع معتبر برای مطالعه دراین زمینه را از کارشناس برنامه جویا شدند.
گفتنی است مراکز دیگر کانون استان نیز ویژه ‌برنامه‌هایی را به مناسبت روز جهانی کودک و جشنواره یک هفته با کانون برگزار کردند.