جشنواره یک هفته با کانون در خراسان رضوی

برنامه‌های هفدهمین جشنواره‌ی یک هفته با کانون در استان خراسان رضوی در میان شادی و شور و نشاط دانش آموزان و اعضای مراکز به پایان رسید.

در این جشنواره طی روزهای 16 تا 20 مهرماه فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حالی به صورت کارگاهی و در فضایی شاد به کودکان مدارس و مراجعه کنندگان ارایه شد که این غرفه ها هر کدام نشان دهنده یکی از فعالیت‌های کانون بود.
بوستان کودک و آینده واقع در پارک کوهسنگی و مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (علیه السلام) واقع در پارک ملت، به مدت یک هفته و از ساعت 8 صبح الی 17 پذیرای بازدیدکنندگان و مدارس دبستان و راهنمایی دخترانه و پسرانه بود.
در همین حال «نمایش بچه های ایران» روی تریلی در تاریخ های 16 و 17 مهرماه در پارک ملت و کوهسنگی صبح و بعد ازظهر نیز اجرا شد و گروه 10 نفری مهمانان از سیستان و بلوچستان به اجرای نمایش « از تاسوکی تا تاسوعا » پرداختند.
دبیر جشنواره یک هفته با کانون خراسان رضوی در این باره توضیح داد که 3 هزار دانش آموز و بازدید کننده از این فعالیت ها استفاده کردند و با برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نزدیک آشنا شدند.
سوسن ایل چی افزود: این نمایشگاه مورد بازدید سید صادق رضایی رییس هیات مدیره و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مشاوریان و همراهان وی واقع شد.
به گفته‌ی وی رضایی ضمن بازدید از تمام غرفه‌‌ها در غرفه علمی اقدام به کاشت نمادین گل کرد و در غرفه نمایش خلاق نیز با افراد گروه به گفت و گو پرداخت.
دبیر جشنواره یک هفته با کانون یادآور شد: از آن جا که روز جهانی کودک هم‌زمان با ولادت خورشید خراسان، امام رضا – علیه السلام – بود؛ موضوع «کودک و رضوی» محور برنامه‌ها قرار گرفت و چهار سالن این نمایشگاه به فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، نمایش خلاق و غرفه فروش محصولات فرهنگی اختصاص یافت.
ایلچی در ادامه با قدردانی از همراهی‌های راضیه باباخانی مدیر کانون خراسان رضوی‌، به صورت جداگانه به تشریح فعالیت‌های جشنواره پرداخت که شرح آن در ادامه‌ی این گزارش آمده است:
 
غرفه فرهنگی: قصه‌گویی، کاردستی، دینی، علمی، کتاب‌سازی، بازی و سرگرمی.
 
غرفه هنری: نقاشی، عکاسی، کارگاه انیمیشن.
 
کارگاه ادبی: طرح‌های ادبی، شعر، داستان‌نویسی از جمله بخش‌های این کارگاه به شمار می‌رفت. در این فعالیت‌ها، کودکان علاوه بر آشنا شدن با فضای مراکز فرهنگی، هنری کانون به طور مستقیم، در کارگاه‌های شاد و جذاب شرکت کردند و از آن جا که فعالیت محوری جشنواره «نمایش خلاق» است برنامه‌ریزی ویژه‌ای در این غرفه صورت گرفته بود.
 
غرفه بازی و کاردستی: در این غرفه قرمز رنگ، کار اصلی بر عهده کامواهای رنگی است و اعضا ضمن بازی با کامواهای رنگی  سرگرم می‌شدند . مهری سلامتی مسوول این غرفه می گوید: بازی با کاموا در گذشته مرسوم بوده و اکنون متاسفانه منسوخ شده و بازی‌های رایانه‌ای که گاه مخرب است، جایگزین آن شده است . بازی با کاموا مناسب برای زندگی امروز نیز هست و کودکان را از بی تحرکی خارج می‌کند.
مسوول مرکز شماره 1 مشهد ادامه می دهد: این بازی رابطه دست و مغز و چشم است و در پرورش خلاقیت بچه‌ها موثر است. همچنین این بازی هزینه‌ای ندارد و می‌توان از دور ریختنی‌ها استفاده کرد و حتی در تقویت ریاضی نیز موثر خواهد بود چرا که اشکالی که درست می‌شود شکل‌های هندسی است‌.
 
غرفه کتاب سازی: این غرفه با طراحی صورتی رنگ خود  به دانش آموزان، مشخصات یک کتاب را به طور عملی آموزش می‌داد. مربی ابتدا کتاب را به دانش‌آموزان نشان می‌داد و یادآور می‌شد که کتاب، شناسنامه‌ای دارد شامل عنوان اثر ، نویسنده و تصویرگر و... کتاب جلد و صفحات دارد و برگه هایی در اختیار بازدید کنندگان قرار داده می‌شد تا بنا بر تصاویر داستان‌های این کتاب را بنویسند.
خانم ملک زاده مسوول این غرفه می گوید: این برنامه می‌تواند گروهی و یا انفرادی اجرا شود و اعضا با مشخصات یک کتاب آشنا می‌شوند.
وی اظهار امیدواری کرد که در نهایت این آثار به صورت مجموعه داستان در بیاید .
در این غرفه خانم هاشمی نیز حضور داشت.  
 
غرفه ادبی: غرفه‌ی نارنجی رنگ بخش ادبی با حضور خانم‌ها سلامی‌راد و صدیقی و با پنج طرح ادبی در دو غرفه از دانش‌آموزان استقبال می‌کرد."کاموایی که دوست ندارد شال گردن شود او به کجا می‌رود؟"، نوشتن "آرزوها و مداد گلی که گم شده است و دوستان او کجاها دنبالش می‌گردند" و "یک حوض و پنجره منتظر توست یکی را انتخاب کن هر کدام تو را به کجا می‌برد" و "قاب کلمات" از جمله این طرح‌ها بود که متناسب با گروه سنی اعضا توسط مربی توضیح داده می‌شد و اعضا با گرفتن برگه و مدادی شروع به نوشتن طرح می‌کردند. این غرفه همچنین مورد استقبال دانش آموزان مدارس راهنمایی قرار گرفت .
قابل یادآوری است که این غرفه روز چهارشنبه هم‌زمان با روز حافظ ، هنگام استراحت مربیان ، مراسم شعری برگزار کرد و بعد از ظهر نیز با شعر و تفأل و شعر خوانی گذشت.   
 
غرفه علمی: این غرفه آبی رنگ با میکروسکوپ و ذره بین بازدیدکنندگان را به دنیای جذاب گیاهان می‌برد .
اطهر موسوی با قصه گویی کتاب « من و یک گلدان خالی » علم و خیال را در هم می‌آمیخت و بچه‌ها با کاشت گل‌ها در گلدان، این غرفه را ترک می‌کردند.
خانم موسوی هدف این غرفه را آشنا کردن اعضا با علم به شیوه جذاب و با استفاده از قصه‌گویی عنوان کرد و در ادامه گفت: آشنایی با ابزار و وسایل مورد استفاده در آزمایشگاه هم‌چون میکروسکوپ ، ذره بین و ... نیز از اهداف این غرفه است . همچنین از این طریق دانش آموزان با ویژگی‌های گیاهان آشنا می‌شدند. در این غرفه مسابقه هم داشتیم و اعضا با مشخصات گل‌ها آشنا شدند  و در انتها با دریافت تخم گل‌ها به کاشت آن اقدام کردند. این غرفه بوی گلدان‌های شمعدانی می‌داد و اعضا به طور عملی با یک برگ و ساقه در زیر میکروسکوپ آشنا می‌شدند.
 
غرفه مذهبی: در غرفه سبز مذهبی خانم اکبر آبادی کتاب دعاهای زمینی پدربزرگ را به صورت قصه گویی اجرا می‌کرد و دانش آموزان با کارکرد دعا آشنا می‌شدند.
 وی یادآور شد که اعضا در این غرفه یاد می‌گرفتند که در لحظات سخت با دعا به آرامش برسند و با صدای طبیعت ، هم‌نوا شوند. 
 
 غرفه کاردستی : این غرفه بنفش رنگ، متناسب با گروه سنی بازدید کننده‌ها به ارایه‌ی برنامه می‌پرداخت. دانش آموزان پایه های اول و دوم با کاغذ، لیوان درست می‌کردند و پایه‌های بالاتر پاپیون .
خانم پاشایی مسوول این غرفه می‌گوید : در حین ساخت کاردستی کتاب‌های موجود در کتاب‌خانه مثل کاغذ و تا نیز معرفی می‌شد. این برنامه با هدف افزایش مهارت کودکان در استفاده از انگشت‌ها و پرورش خلاقیت است . خانم پورنیاکان نیز در این غرفه حضور داشت.
 
غرفه قصه گویی: این غرفه با تصاویر کودکان رنگین پوست تزیین شده بود کودکانی که با شادی منتظر شنیدن قصه‌ای هستند، قصه خورشید و پرنده ... و سرود کودکان جهان.
آقای سیدی با لباس محلی در این ایستادهبود و قصه می‌گفت تا کودکان یاد بگیرند که زندگی تلاش است و شانس همان تلاش مدام است و چیزی خارج از آن وجود ندارد . خانم رنگ آمیز نیز در این غرفه با قصه‌های زیبایی کودکان را مسحور کلام خود می‌کرد.
 
غرفه عکاسی: «موج مجسمانه» بازی‌ای بود که در کارگاه عکاسی انجام می‌شد.
 خانم انتظاری می‌گوید : بچه ها هر بازی‌ای که دوست دارند با پخش آهنگی انجام می‌دادند مثل لی لی ، گرگم به هوا و ... با تمام شدن آهنگ بچه‌ها به صورت مجسمه می‌شدند و آن کس که پشت دوربین بود از زوایای مختلف عکس می‌گرفت. تشکیل گروه و انتخاب بازی توسط اعضا انجام می‌شد و در انتها بچه ها با دیدن عکس‌ها در رایانه به شوق می‌آمدند.  
 
 غرفه نقاشی: در این غرفه بچه‌ها مقابل آینه می‌رفتند و خانم حزیره به دانش آموزان می‌گفت که تیم محبوب‌شان برنده شده است و بچه‌ها با تمام وجود فریاد می‌کشیدند و می خندیدند. راستی که این چهره کشیدنی است . بوم‌های 100 در 70 و کاغذهای بزرگ رول، این چهره‌ها را با رنگ به تصویر می‌کشید و به نمایش درمی ‌آورد.
 
غرفه انیمیشن: اعضا با بهره گیری از هنر نقاشی و عکس، ساخت یک انیمیشن را به زبانی ساده و جذاب یاد می‌گرفتند. خانم‌ها اعلمی، وجدانی، بشارتی، انتظاری،حزیره، شریفی و علی اکبری مسوولان غرفه‌های هنری بودند.
 
غرفه نمایش خلاق: این غرفه با هنرمندی خانم امیدوار و خانم قوامی اجرا می‌شد و اصل بر بدیهه سازی شرکت کنندگان بود. در این غرفه از ابزار خاصی استفاده نمی‌‌شد و دانش آموزان ابتدا با بازی به هیجان می‌آمدند و آماده شنیدن قصه‌ای از زبان مربی می‌شدند و با شنیدن قصه آن را به صورت نمایش خلاق اجرا می‌کردند.
 
غرفه فروش : این غرفه با جذابیت ویژه به فروش محصولات و سرگرمی‌های کانون و کتاب‌های چاپ شده توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌پرداخت. آقای اسحاقی در این غرفه محصولات کانون را معرفی می‌کرد.