تکم، لیلا و بوکه بارانه سه عروسک محلی ایرانی به تولید انبوه می‌رسد

سه عروسک بومی و محلی ایرانی با نام‌های تکم، لیلا و بوکه بارانه یا چمچه گلین به زودی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تولید انبوه می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی کانون، مجید قادری مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون در مشهد با اعلام این خبر گفت مراکز کانون در استان‌های مختلف کشور در جریان یک فعالیت پردامنه‌ی تحقیقی و پژوهشی 230 عروسک ایرانی را شناسایی و نمونه‌ای از آن‌ها را همراه اشعار و نوشته‌ها و دیگر مستندات تاریخی به تهران ارسال کردند و کارگروه کارشناسی تولید این عروسک‌ها در مرحله‌ی نخست تصمیم گرفت که 3 عروسک پیش تولید و در اختیار کودکان و نوجوانان ایرانی قرار گیرد.
     وی که در دومین گردهمایی معاونان و مدیران کانون سراسر کشور سخن می‌گفت توضیح داد که عروسک حیوانی تکم با دو ساختار متفاوت متعلق به نوار مرزی شمال غرب کشور و استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود و عروسک لیلا ـ شخصیت عروسکی مورد علاقه‌ی کودکان در مناطق کرد‌نشین، لرنشین و ترک زبان و مناطقی که عشایر در آن رفت و آمد می‌کنند ـ هچنین عروسک باران‌خواهی با نام‌های بوکه بارانه یا چمچه‌گلین نیز همراه قصه‌ها و اشعار زیبای آن‌ها به بازار عروسک ایران عرضه خواهد شد.
     قادری در ادامه به فعالیت‌ها و موفقیت‌های بخش سرگرمی‌های رایانه‌ای کانون نیز اشاره کرد و گفت تولیدات جدید کانون در دو جشنواره‌ی بازی‌های رایانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافتند و نزدیک به 10 جایزه‌ی اصلی این دو جشنواره را از آن خود ساختند.
     وی افزود: در این گروه از تولیدات در حال آماده سازی 4 بازی رایانه‌ای با عنوان‌های افسانه روزبه، گنج پنهان، موش و مار و دنیای مداد شمعی برای تولید انبوه و یک بازی آنلاین اینترنتی با عنوان آرمان‌شهر هستیم.
     مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون از ثبت‌نام و عضو‌گیری موقت متخصصان رایانه به منظور ارزیابی و رفع اشکالات فنی این بازی اینترنتی خبر داد و تاکید کرد که آرمان‌شهر کانون بر اساس شایستگی‌های علمی، اخلاقی و انسانی حاکم بر روابط شخصیت‌های بازی به بچه‌ها امتیاز می‌دهد و در آن از روش‌های مرسوم غیراخلاقی و خشن بازی‌های خارجی خبری نیست.
     بر اساس این گزارش راه‌اندازی جشنواره‌ی بازی‌های رایانه‌ای در سطح مراکز کانون سراسر کشور از دیگر خبرهایی بود که مجید قادری در گردهمایی معاونان و مدیران کانون در مشهد به آن اشاره کرد.
     به گفته‌ی وی تولیدات رایانه‌ای کانون در نظام کتاب‌خانه‌ای مراکز کانون سراسر کشور مورد کم‌توجهی قرار گرفته است و در صددیم این بازی‌ها را به مراکز کانون ارسال و با راه‌اندازی این رقابت‌ها به صورت استانی، منطقه‌ای و کشوری اعضای این مراکز را به استفاده از این تولیدات تشویق کنیم.
     قادری در پایان از ارایه 7 سرگرمی جدید توسط این مدیریت به فروشگاه‌های کانون و در دست تولید بودن 13 عنوان سرگرمی سازنده نیز خبر داد.
     گردهمایی سراسری معاونان و مدیران ستادی و استانی کانون روز 8 آبان در مشهد مقدس آغاز شده است و تا 10 آبان ادامه می‌یابد.
     این در حالی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال حاضر دارای بیش از 835 مرکز فرهنگی، هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌ی پستی در سراسر کشور است.