سهم کانون از نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان قم؛ 20 جایزه

نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان در قم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان را به عنوان ناشر برتر معرفی کرد و 20 جایزه‌ی خود را به کانون اهدا کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون، این جشنواره در نخستین گام برپایی خود توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل ارشاد استان قم و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان با استقبال گسترده‌ی ناشران کتاب کودک و نوجوان روبرو شد به نحوی که بیش از 526 اثر منتشر شده در این حوزه طی سال 1389 مورد داوری قرار گرفت.
در این میان سالن مجتمع ارشاد قم میزبان جمعی از نویسندگان و تصویرگران و ناشران حوزه‌ی کودک و نوجوان بود تا چراغ‌های یک جشنواره‌ی دیگر برای ارزیابی تلاش‌های دست‌اندرکاران این عرصه به صورت رسمی روشن شود.
در همین حال به گفته‌ی حجت‌الاسلام عبدالله حسن‌زاده آملی دبیر جشنواره، این آثار در شش بخش "داستان تالیفی و ترجمه"، "آثار دینی و آیینی"، "شعر"، "علمی و آموزشی"، "تصویرگری" و "بخش ویژه" شامل: دفاع مقدس، امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی، طنز، مدیریت تولید و طراحی کتاب و ناشر برتر مورد ارزیابی قرار گرفت و در مجموع 40 اثر برگزیده و 45 نفر انتخاب شدند.
وی در سخنرانی خود از این که کتاب سال جمهوری اسلامی توجه چندانی به حوزه کتاب کودک و نوجوان ندارد اظهار گله‌مندی کرد و گفت که قم با برگزاری این جشنواره می‌تواند به مرکز ادبیات کودک و نوجوان ایران تبدیل شود و امیدواریم که این رویداد همچنان در این شهر ادامه یابد.
نوزدهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش کتاب صوفی و چراغ جادو نوشته‌ی ابراهیم حسن‌بیگی از مجموعه رمان نوجوان امروز را به عنوان تنها کتاب حوزه کودک شایسته تقدیر شناخت.
حسن‌زاده در ادامه به انتقاد از آن‌چه بازار آشفته نشر کتاب کودک و نوجوان خواند، تصریح کرد که متاسفانه عده‌ای با استفاده از پول خود آثارشان را منتشر و روانه‌ی بازار کتاب می‌کنند و متاسفانه نظارت چندانی هم صورت نمی‌گیرد در حالی که این آثار هیچ کمکی به رشد فکری کودکان نمی‌کند.
دبیر جشنواره در ادامه دیدگاه‌های گروه‌های داوری بخش‌های مختلف را در قالب بیانیه جشنواره قرائت کرد که سیر نزولی کیفیت آثار بخش شعر و ارایه اشعاری با ساختار زبانی ضعیف و فاقد جوهره‌ی شعری و بالارفتن کیفیت تصویرگری از جمله‌ی این دیدگاه‌ها بود.
همچنین در این مراسم سید مرتضی اسماعیلی‌طبا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم افزایش میزان مطالعه، شناسایی برترین آثار منتشر شده در حوزه کتاب کودک ونوجوان و ایجاد رقابت سالم میان دست‌اندرکاران نشر را از جمله اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: برای سال آینده بانک اطلاعات ناشران کامل شده است و در جشنواره بعد شاهد حضور بیشتر دست اندرکاران نشر کتاب خواهیم بود.
وی پیشنهاد کرد که بخش ویژه‌ای در جشنواره به اهدای جایزه شهید زین الدین اختصاص یابد تا از این راه آثار منتشر شده با محوریت شهید و شهادت مورد داوری قرار بگیرد.
 بر اساس این گزارش سید صادق رضایی مدیرعامل کانون نیز در سخنانی بر ادامه حمایت کانون از این جشنواره در دوره‌های آینده همچون این دوره تاکید کرد.
در پایان این مراسم جوایز برگزیدگان به آن‌ها اهدا شد.
این در حالی است که 20 جایزه نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان قم به کانون تعلق گرفت.
این رویداد فرهنگی به صورت ویژه کانون را برای مجموعه فعالیت‌های ادبی و هنری در خور توجه و شایسته و تاثیرگذار به عنوان ناشر برتر معرفی و با اهدای جایزه و تندیس جشنواره از سید صادق رضایی مدیرعامل کانون قدردانی کرد.
جایزه ویژه دیگر این جشنواره نیز شامل لوح تقدیر، جایزه و تندیس جشنواره در بخش طراحی و مدیریت تولید به حمیدرضا شاه‌آبادی دبیر مجموعه و مدیریت تولید رمان‌های نوجوان امروز کانون به خاطر تلاش برای به وجود آوردن فضای رمان امروز و چاپ دوره‌ی وزین و درخور توجه رمان نوجوان تعلق گرفت.                                      
در همین بخش نیز مشابه همین جایزه به خاطر طراحی کتاب لاک‌ پشت ترسو به خاطر نگاه خلاقانه به موضوع و طراحی زیبا به میترا مسیحا اهدا شد.
این گزارش می‌افزاید در بخش داستان تالیفی نوجوان جایزه و تندیس جشنواره به کتاب وقت قصه مرا صدا کن به محمد رضا یوسفی به خاطر تلفیق موفق بین افسانه‌های معروف ایرانی و جهان واقعی داستان، همین جایزه در بخش داستان ترجمه نوجوان به پارسا مهین‌پور مترجم کتاب مسافرخانه‌ی ماه نصفه به خاطر ترجمه‌ی روان و انتخاب کتاب مناسب و لوح تقدیر، جایزه و تندیس جشنواره در بخش داستان تالیفی کودک به سروناز پریشان‌زاده نویسنده کتاب کرم سه نقطه به خاطر تلفیق موفق متن و تصویر و نوآوری و ارتباط خوب با مخاطب کودک تعلق گرفت.
دو اثر دیگر کانون نیز در بخش آثار آیینی نوجوان شامل کتاب فصل چیدن نوشته‌ی محسن هجری به خاطر نثر روان و جذابیت داستانی لوح تقدیر و جایزه و کتاب صلح بدون آشتی نوشته‌ی مصطفی خرامان به خاطر نثر روان و ساختار مناسب و موثر، لوح تقدیر، جایزه و تندیس جشنواره را از آن خود ساختند.
در بخش شعر، رهاورد کانون از جشنواره یک لوح تقدیر، جایزه و تندیس جشنواره بود که در بخش شعر کودک به منیره هاشمی سراینده اثر آقای تابستان به خاطر زبان صمیمی و خلق تصاویر بکر تعلق گرفت.
بر همین اساس در بخش علمی و آموزشی ترجمه خردسال نیز زهرا احمدی مترجم کتاب لطفا بگو لطفا به خاطر ترجمه‌ی خوب و انتخاب کتاب مناسب برای خردسالان یک لوح تقدیر، جایزه و تندیس جشنواره را به خود اختصاص داد و در بخش علمی و آموزشی ترجمه کودک نیز شهلا انتظاریان مترجم کتاب بازی با علم به خاطر ترجمه‌ی خوب و روان و انتخاب مجموعه علمی مناسب برای کودکان موفق به کسب همین جایزه شد.
در همین حال علی گلشن مولف کتاب گربه‌سانان ایرانی نیز همین جایزه را به خاطر نگاه جامع به زندگی گربه‌سانان در تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی دریافت کرد.
در بخش تصویرگری جشنواره نیز 9 جایزه به برگزیدگان اهدا شد که 7 جایزه‌ی آن متعلق به کانون بود.
بر اساس این گزارش در بخش تصویرگری خردسال هر سه برگزیده از کانون بود و دو لوح تقدیر و جایزه به سمانه قاسمی تصویرگر کتاب من پنگوئن هستم به خاطر دقت و تیزبینی خاص چه در فرم و چه در رنگ کارکتر و محیط زیست و اغراق‌هایی در جهت شناساندن پنگوئن به مخاطب و هدی حدادی تصویرگر کتاب قصه‌های کوتی کوتی به خاطر استفاده به جا از تکنیک کلاژ برای طراحی کارکترها و فرم‌های محیطی و انتخاب رنگ مناسب همچنین یک لوح تقدیر به همراه جایزه و تندیس به علی خدایی تصویرگر کتاب همین و همان به خاطر استفاده به‌جا از تکنیک اکولین و رنگ آمیزی شاد و خلاقیت در هماهنگی تصویر هر صفحه با فریم‌های قبلی و بعدی اهدا شد.
در بخش تصویرگری کتاب کودک نیز یک لوح تقدیر به همراه جایزه به عاطفه ملکی‌جو تصویرگر کتاب آقای تابستان به خاطر تصویرسازی ساده و روان و ایجاد فضاهای خیال‌انگیز و انتزاعی و سیال و یک لوح تقدیر به همراه جایزه و تندیس به میثم موسوی تصویرگر کتاب یخی که عاشق خورشید شد برای ایجاد فضاهای رازگونه و استفاده از رنگ‌های متناسب, بدیع بودن طراحی کارکترها و تقسیمات صفحه تعلق گرفت.
در بخش تصویرگری نوجوان نیز با اهدای لوح تقدیر و جایزه نام مهکامه شعبانی تصویرگر کتاب سفر در شب به خاطر تلاش برای ثبت تصاویر کتاب با سبک رئالیسم جادویی و تنوع رنگ‌های تصاویر در کنار هارمونی آن‌ها و حسن عامه‌کن تصویرگر کتاب صلح بدون آشتی به خاطر طراحی حساب شده کارکترهای اصلی در کنار فرم‌های اغراق شده و انتزاعی و همچنین ایجاد بافت‌های اتفاقی و فرم‌های دوار در میان این برگزیدگان به چشم می‌خورد.
آخرین برگزیده کانون یوسف قوجق نویسنده کتاب  مردان فردا بود که با دریافت لوح تقدیر و جایزه در بخش ویژه‌ی دفاع مقدس به خاطر زبان مناسب و نگاهی نو به تلاش یک قومیت ایرانی در دفاع مقدس مورد تقدیر قرار گرفت.
نخستین جشنواره ملی کتاب کودک ونوجوان روز 23 بهمن در قم به کار خود پایان داد.