کد خبر: 210672
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
چگونگی نهادینه کردن مفاهیم دینی در کودکان

تربیت دینی یعنی کودک به گونه ای تربیت شود که کمال شخصیت او با اهداف دینی مطرح شده در قرآن وروایات احادیث همگونی داشته باشد. دین مبین اسلام از چهارده قرن پیش ودر روزگاری که بشر در جهل به سر می برد توجه فراوانی به مساله تربیت دینی کودک داشته که نمونه عملی آن را در رفتار پیامبر اسلام با کودکان می توان مشاهده کرد.<BR> یافته‌های این تحقیق بصورت کتابخانه ای و اسنادی جمع آوری شده است ک خواستیم روش های موثر بر نهادینه کردن فاهیم دینی بررسی کنیم که یکی از نتایج این تحقیق این است که در نهادینه

آمنه حسینی

منبع: نشریه الکترونیک پلاک44 بخش مقالات

مقدمه :
انسان از نخستین ماههای حیات خویش تلاش می کند محیط پیرامون خویش را بشناسد و با آن رابطه برقرار کند . شناخت فرد به اندازه اطلاعات و درکی است که از جهان و پدیده های آن دارد.
نقطه آغازین شناخت انسان از جهان ، با کسب تجربه پیرامون پدیده های قابل مشاهده اطراف او شکل می گیرد . کودک از آغاز تولد با لمس اشیاء ، پدیده های اطراف و اندام خویش به شناخت ابتدایی دست می یابد و هر قدر بر رشد جسمی و فکری او افزوده شود ، ارتباط او با محیط پیرامونش توسعه پیدا می کند . گسترده ترشدن دامنه  فعالیت و رشد تفکر کودک سبب می شود تا به تدریج با پدیده های پیچیده تری مواجه گردد . همراه با این تحول، بر نیاز او به شناخت عمیق تر جهان و موجودات افزوده می‌شود . همچنین کودکان به قدرت حس کنجکاوی و تجسس خود، بر تمام مظاهر خلقت و اتفاقات جهان اطراف نظر افکنده و مهارت خوب دیدن را در خود تقویت می کند.یقیناً حاصل کسب چنین مهارتی گسترش تفکر ، توسعه تخیل و خلاقیت ، رشد جهان بینی و وسعت نظر خواهد بود.( طباطبایی:1379، 121)
امروزه انسان ها در دنیا همان طور که اعماق اقیانوسها را شکافته و از قعر آن ، معادن را استخراج می‌نمایند و از زمین و کره خاکی اوج گرفته و به کرات دیگر قدم می گذارند ،   به موازات این پیشرفت ها سعی می کنند عالیترین و ارزشمندترین ذخایر جامعه یعنی کودکان را بهتر و کاملتر شناسایی کرده و با عالیترین اصول تربیتی ، آنها را بهتر و کاملتر پرورش دهند، زیرا آنان به خوبی دریافته اند که تکامل و پیشرفت جامعه مدیون انسان های ارزشمند و برومند است . آنها دریافته اند که ارزشمندترین ذخایر و معادن ، وجود کودکان وامانت های الهی است، بر همین اساس بهترین و زبده ترین افراد را برای تعلیم و تربیت کودکان انتخاب می نمایند.(همان منبع: ص 121)
باید اعتراف کنیم که مسأله پرورش و تربیت در بسیاری از خانواده های جامعه ما جای خود را باز نکرده است . بیشترین ابتکارات پدران و مادران صرف تغذیه و پوشاک و امور آموزشی است    و حال آنکه مهم تر از همه مسأله تربیت و پرورش کودکان است .  در دنیای تربیت امروز  به جای تهدید و توسل به زور سعی می شود به علل انحرافات  و نامتعادلی ها پی برده و با تغییر وتبدیل علل ، رفتار کودکان را نیز دگرگون سازند و حال آنکه هنوز که هنوز است چه در محیط خانه و چه در محیط آموزشی و مدرسه برای تغییر رفتار کودکان ، به تهدید و زور توسل می یابند . (رشید پور، 1386: 12)
“در دنیای کنونی انواع نباتات و حیوانات را براساس اصول پرورشی تربیت می نمایند . امروزه میوه های گوناگون و گل های بسیار زیبا ، همه محصول پرورش و تربیت است . بدون تردید تساهل و تسامح در امر تربیت فرزندان و کودکان معصوم گناهی نا بخشودنی  خواهد بود” . (همان منبع: ص 13)
پیشینه  و چارچوب نظری
پیامبر اسلام ( ص ) می فرماید : فرزندان خود را بر سه محور تأدیب و تربیت کنید :    محبت من، دوست داشتن اهل بیت من و انس با قرآن . خداپرستی وتمایل به خداوند همراه با فطرت انسان است  واز همان لحظه تولد نوزاد انسان با روحیه و فطرت خداپرستی به دنیا می آید ، این وظیفه پدر ومادر است که زمینه هدایت وتقویت این روحیه را به طور صحیح فراهم آورند . کودکان از حدود سن3 سالگی به بعد که وجدان اخلاقی در آنها شروع به شکل گیری می کند ( والدین باید از حدود 5/1 سالگی به بعد رفته رفته کودک خود را با قوانین اخلاق آشنا کنند ) ، آمادگی درونی کردن مسایل مذهبی را دارند . در این سن عملکرد والدین ، امر ونهی های آنان ،خوب و بد ارزیابی کردن رفتارها  باعث شکل گیری وجدان و سپس مذهب در کودک می شود .کودکان در این سن ، سوالاتی درباره خداوند از والدین خود می پرسند و والدین باید به این سوالات با زبان کودکانه و مثالهای ملموس موجود در زندگی خود به کودک پاسخ داده و هیچگاه کودک را در شک و تردید و دودلی راجع به اینکه خدا هست یا نیست، قرار ندهند و بیشتر از مهربانی‌ها  و زیباییها ی خداوند با کودکان سخن گفته و از مواردی چون روز قیامت ، خشم و…که باعث نگرانی کودک می شود در این سن با او حرف نزنند. (غنی ، 1376: 91)
بهترین الگو برای آموزش مذهب و اخلاق در این سن ، رفتار عملی والدین است از آنجاییکه مذهب و اخلاق دو جزء جدا نشدنی از یکدیگر هستند ، رشد اخلاقی کودکان با سایر جنبه های رشد و به ویژه رشد ذهنی آنها مرتبط است ، تا کودک قدرت فهم و درک لازم را پیدا نکند ، امر ونهی بزرگ ترها نمی تواند باعث رشد اخلاقی او شود . لذا  توقع والدین باید با توجه به استعداد و توانایی کودک منطبق باشد .(همان منبع:ص 94)
حضرت محمد (ص) می فرمایند:
“خدا رحمت کند کسی را که در پرورش رفتار نیک فرزند خویش را یاری کند”
از پیامبر اسلام (ص) سئوال شد که چگونه فرزندان خود را یاری کنیم ؟ حضرت فرمود :
1-    بیش از توانمندی وی از او وظیفه نخواهید 2- آنچه که کودک انجام داده است قبول کنید 3- او را به گناه وسر کشی وادار نکنید 4- به او دروغ نگویید ودر جلوی چشم او اعمال ناشایست انجام ندهید.
انسان بطور فطری خداجو و مایل به دین آفریده شده است و این قسمت از فطرت  در خردسالی بیدار می شود . اگر در این سنین ، با توجه به تمایلات فطری و گرایش انسان به خدا دوستی ، بتوان صورتی از آیات الهی و مربیان بزرگ دین را در قالبی زیبا  به کودکان ارائه نمود ،تربیت دینی و بسیاری از خصوصیات یک مسلمان واقعی  در وجودشان نهادینه خواهد شد . در تربیت دینی خردسالان باید بیشتر از  عواطف و احساسات او ، برای توجه به خدا استفاده و درباره زیبایی های طبیعت ،  پدید آمدن شب و روز ، فصول ، طلوع وغروب خورشید و……. سخن گفت و خدا را بعنوان سرچشمه زیبایی و مهربانی برای او ترسیم کرد . (آنا اولیوریو:1382)بر اساس نظریه روان شناسان ، آغاز شکل گیری تفکر مذهبی در محدوده سنی 3-6 سالگی  می باشد و رفتارها و اعمال گرایش به دین بطور آشکار از قبیل میل به خواندن نماز ، روزه گرفتن و………در این سنین خودنمایی می کند . از حدود 4 سالگی ، کنجکاوی وجود کودک را فرا گرفته و سبب می شود ، با حقایقی در باره جهان آشنا شود . این آشنایی ها منجر به مبدأء جویی و قبول خدا خواهد شد . (همان منبع)
مفاهیم دینی به فعالیتهای که به شکوفایی فطرت الهی و زمینه آشنایی و ارتباط و انس کودک با خدا را فراهم آورد اطلاق میشود ، تقویت نگاه زیبا شناختی به مفاهیم دینی و بهره گیری از قرآن و سیره نبوی و ائمه جهت آموزش راه درست زندگی و تعمیق بصیرت دینی در خردسالان از جمله اهدافی است که در حوزه های شناختی و رفتاری و عاطفی در تربیت دینی کودک دنبال می کنیم . پس جهت تربیت دینی خردسالان قرآن و سیره پیامبر اعظم (ص) بهترین منابع بوده و همچنین خانواده و محیط نیز از عوامل موثر در تربیت دینی می باشند . (ایمانی، 1388: 34)
هدف از آموزش مفاهیم دینی به کودکان نیز رشد و شکوفا سازی اموری است که در فطرت کودک قرار دارد . آموزش آداب صحیح زندگی همان آموزش دین است ، یعنی اگر کودک روش صحیح زندگی را آموخته باشد ، درحقیقت تربیت دینی پیدا کرده است .
پرورش ایمان و اخلاق پسندیده ، در دوران کودکی یکی از حقوق فرزندان در آیین اسلام است  ، زیرا مفاهیم اعتقادی با سرشت اولیه کودک و به تعبیر قرآنی ، با فطرت او سازگارند .
طرح مسأله:
“پرورش مذهبی مجموعه دگرگونی هایی است که در فکر کودک بمنظور ایجاد رفتار خاص که متکی به ضوابط دین باشد انجام می شود و روابط فردی و اجتماعی شخص صورت مذهبی می گیرند و مذهب بعنوان عامل مسلط بر زندگی کودک و جنبه های آن  خودنمایی می کند .
شاخه های پرورش دینی بر پایه محبت به خالق بنا می شود . از شگفتی های دنیای کودکان ، مذهب و ایمان آنهاست . کودک فطرتی خدا آشنا دارد ، زیرا نفخه ای از روح خدا در ذات او نهفته است . مبانی باورهای مذهبی در اندرون او وجود دارد که با اندک تذکری از سوی والدین و مربیان و با یافتن مصداق هایی در جهان خارج ، آن را می پذیرد و خود را با آن تطبیق می دهد” .( آنا اولیوریو: 1382، 61)
“بهتر است مسئله جنسیت در تربیت اسلامی در نوع پرورش دختر و پسر متفاوت باشد و این تفاوت به مناسبت وجود تفاوتهای طبیعی و وظیفه ای است در جنبه تفاوتهای طبیعی، مذهب نیز مانند علم قائل به این است که پسر و دختر از نظر روحی و جسمی با هم  تفاوت های آشکاری دارند رشد آنها در مراحل مختلف سنی ، احساس و عاطفه و از همه مهمتر بلوغ جنسی و عقلی آنها با هم فرق دارد “.(رسول زاده طباطبایی،1379: 201)
اگر خانواده ها و مربیان ، کودک را با استفاده از اصول صحیح در مسیر دینداری قر ار دهند ،  در دوران حساس نوجوانی مشکلات کمتری خواهند داشت . نکته مهم دیگر نحوه ارائه و انتقال این ارزشها است ، زیرا چنانچه با روش نادرست ارائه شود ، بطور صحیح به کودک منتقل نخواهد شد .
در این تحقیق مسأله این ات که چگونه مفاهیم دینی را در کودکان نهادینه کنیم؟ و نقش اصول و تربیت دینی در این کار چیست؟
اصول تربیت دینی و نهادینه کردن مفاهیم دینی
در اصول تربیت دینی با توجه به مبانی تعلیم و تربیت اصل فطری بودن دین خواهی در عمق روان بشر وجود دارد ، لذا انسان به اقتضای فطرت الهی خود ، موجودی است مختار و کرامت خویش را می تواند با اختیار و با آمادگی تدریجی کسب نماید . از نظر روانی بدون احترام به شخصیت کودک و رعایت نکردن اعتدال و میانه روی با توجه به سیره رسول اعظم (ع) توفیق چندانی در تربیت دینی نخواهیم داشت .(همان منبع:ص100)
اگر بنیان تربیت دینی کارآمد و نوین باشد نتایج مثبتی در پی خواهد داشت ، “از جمله ویژگیهای محتوای دینی مناسب برای خردسالان  می توان به داوطلبانه بودن ، جذاب بودن ، دارای محتوا ، جذب مخاطبین براساس نیازهای طراحی شده  ، انعطاف پذیر بودن ، متناسب با شرایط مکان وزمان ، تنوع ، استناد به متون دینی معتبر و برنامه های تجمعی  و…… اشاره نمود که باید متناسب با توان درک خردسالان طراحی گردد” ( آنا اولیوریو: 1382، 103)
اگر برنامه های دینی براساس نیازهای اولیه کودکان باشد زمینه رشد همه جانبه آنها را فراهم می کند ، لذا در طراحی برنامه ها و فعالیتها دینی برای کودکان زیر هفت سال باید اصولی چون استفاده از روشهای غیرمستقیم جهت بیان مطلب ، تکیه بر منابع و اسناد معتبر ، هماهنگی با رشد ذهنی و تجارب ، افزایش تدریجی محتوای فعالیتها ،  شرکت داوطلبانه در یادگیری ، استفاده از الگوهای رفتاری ساده ( داستانهای زندگی دوره کودکی معصومین ) ، استفاده از عناصر شادی آفرین ، پرهیز از زیاده روی و سخت گیری    در ارائه مطالب ، حضور در مراسمات مذهبی ، استفاده از رسانه های آموزشی مانند نوارهای صوتی ، وسایل بازی و…….و همچنین روشهای مناسب چون قصه گویی ، شعر، نقاشی ، نمایش و……، صداقت در ارائه اندیشه های دینی ، فراهم کردن آسایش روحی و…… را مد نظر قرار دهیم . از این رو آشنایی با تفکر مذهبی کودک ، ما را در هر چه بهتر انتخاب کردن شیوه های مناسب و ارائه مفاهیم دینی به خردسالان راهنمایی خواهد کرد . درهمین راستا به چند ویژگی مهم تفکرکودکان به طور مختصر اشاره می شود. (همان منبع:ص123)
از خصوصیات تفکر در کودکان 2 تا 7 سال می توان به خود محور بودن آنان اشاره کرد  و این‌که کودکان در این سنین به بخش محدودی از یک مسئله  توجه می کنند را به دیگر   ویژگی او یعنی تمرکز گرایی نسبت داد . کودک در سنین3 تا 5 سالگی دارای تفکر عینی است زیرا وی آنچه را که می تواند  لمس و مشاهده کند را به سادگی درک می کند .کودکی که در این مرحله از تفکر قرار دارد ، ویژگیهای انسانی را به اشیای بی جان نسبت و  همه چیز را دارای جان و شعور می داند و در مورد مجردات هم اینچنین می اندیشد ( جاندار پنداری ) . لازم بذکر است سنین یاد شده در تفکر کودک تقریبی می باشد . ایمانی،1388: 112)
عناوین مفاهیم دینی و فرهنگی چون تقویت دقت کودک برای پی بردن به نعمت های الهی ، اسراف و تشویق به قناعت ، وقت شناسی و پرهیز از دروغگویی ، دوست داشتن میهمان ، راستگویی ، احترام به دیگران و والدین ، صدقه دادن ، قدر شناسی ، رعایت نظافت و انضباط ، همکاری با دیگران و…… مورد نیاز خردسالان می باشد ، که بهتر است به صورت غیر مستقیم  و متناسب با میزان تمایل و توان کودک و با روشهای چون پرسش و پاسخ ، آزمایش ، گردش علمی ، تشویق و ترغیب ، هنر ، نمایش ، مشاهده ، گفتگو ، بازی ، قصه و….. آموزش ببینند . (همان منبع:ص 163)
نتیجه گیری :
از آنجاییکه برنامه ها و فعالیتهای کودکان زیر هفت سال “رشد محور” است  نه” موضوع محور” ،  ارزشیابی غیر رسمی و مداوم کودک بر اساس هدف های رشدی تعریف شده لازم می باشد . لذا در نهادینه کردن مفاهیم دینی در کودکان دو اصل تربیت و تکنیک و روش باید مورد توجه قرار گیرد .
در مورد اول باید گفت که امروز تربیت از انحصار انسان خارج شده و عوامل تربیتی در حیوانات  و نباتات و حتی جمادات تاثیرات خود را ظاهر کرده است پس برای تربیت صبر وحوصلهلازم وضروری می باشد.
باغبان گر چند روزی صحبت گل بایدش               برجفای خار هجران صبر بلبل بایدش
و دوم این که روشی است که پدر و مادر و معلم در هر رده سنی با همه امکانات خانوادگی و محیط  بکار می برند.
به عنوان مثال :
مامون وقتی در بغداد بود ، روزی به قصد شکار با ملازمان از شهر خارج می گشت ، در بین راه به کودکانی برخورد کرد که با یکدیگر بازی می کردند ، همه کودکان با دیدن موکب سلطنتی فرار اختیار کردند ، جز کودکی که همچنان در جای خود قرار داشت ، مامون از قدرت روحی آن کودک تعجب کرده پرسید : چرا تو همانند سایر کودکان نگریختی ؟
آن کودک که جوادالائمه (ع) بود فرمود :
راه را برتو تنگ نکرده ام تا بگریزم و گناه و خطایی ننموده ام تا از تو بترسم .
مامون در برابر این منطق گویای آن حضرت ساکت شد .

منابع :
رسول زاده طباطبایی ، دکتر سید کاظم . رفتار با کودکان از تولد تا 6سالگی .1379
رشید پور ، مجید .تربیت کودک از دیدگاه اسلام.1386
غنی ، رضا . جزوه فعالیتهای علمی کودکان ونوجوانان.1376
سازمان بهزیستی کشور.فرزند من راهنمای آموزشی روش های ارائه مفاهیم دینی به خردسالان
فراری ،آنا اولیوریو . نقاشی کودکان.1382
ایمانی، دکتر محسن. کلاس اولی ها.1388

آمنه حسینی ، کارشناس فرهنگی- استان گلستان، شهرستان گرگان- سایت اداری مدیریت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان