کد خبر: 217076
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
راه‌اندازی اولین مرکز تخصصی علوم کانون

اولین مرکز علوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 4 بخش رصد و نجوم، کتابخانه‌ تخصصی،‌ زیست‌شناسی و رباتیک گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرکز جدید علوم کانون در منطقه نیروی هوایی تهران در حالی گشایش یافت که کانون با راه‌اندازی آن وارد عرصه و فضای جدیدی از فعالیت‌های علمی می‌شود.
این در حالی است که کانون از سال‌ها پیش فعالیت علمی خود را در زمینه نجوم و زیست‌شناسی آغاز کرده اما این مجتمع اولین مرکز تخصصی در کشور است که به صورت خاص به فعالیت‌های علمی اختصاص یافته است.
مرکز علوم تخصصی کانون در زمینی به مساحت 400 مترمربع و 920 متر زیربنا در بخش‌های کتابخانه‌ تخصصی،‌ نجوم، زیست‌شناسی و رباتیک و با امکاناتی همچون سالن اجتماعات و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی هنری کانون در دو و نیم طبقه، خدمات خود را به مخاطبانش ارایه می‌دهد.
مدیرعامل کانون در مراسم گشایش این مرکز تصریح کرد: وظیفه کانون است که کشف استعداد کرده و بر اساس آن فعالیت کند و تا جایی‌که می‌تواند تعداد این مراکز تخصصی را افزایش دهد.
سیدصادق رضایی افزود: در جهان‌بینی ما آسمان و آسمانیان جایگاه بالایی دارند و تمام اتفاق‌هایی که برای زمینیان می‌افتد از آسمانیان است و منبع تمام انرژی موجودات، آسمان است.
وی یادآور شد مرکز تخصصی علوم کانون بخش‌های خوبی دارد که مورد نیاز کودکان و نوجوانان علاقه‌مند است.
به گفته مدیرعامل کانون، انسان هرچه عالم‌تر باشد متواضع‌تر، خاشع‌تر و مردم‌دارتر می‌شود و همه این رفتارها باید توام با اخلاق، معنویت و انسان‌شناسی باشد در حالی‌که نمی‌توان اخلاق را از دل پیشرفت‌ بشر نفی کرد.
رضایی در مورد کتابخانه ‌تخصصی این مرکز اظهار داشت: انتظار می‌رود کانون کتاب‌ها و رمان‌های تخصصی و علمی بیشتری را تولید کند تا در دسترس مخاطبان این مرکز خاص قرار گیرد.
وی با بیان این‌که‌ کانون اکنون در سراسر کشور حدود 900 مرکز فرهنگی هنری دارد که این تعداد باید افزایش پیدا کند، افزود: بر اساس شاخصه‌ها باید در شهر تهران 200 مرکز فرهنگی هنری ساخته شود و در برنامه 1404 باید به تعداد هر 5 تا 8 هزار کودک و نوجوان یک مرکز فرهنگی هنری احداث شود.
رضایی از مدیر کانون استان تهران خواست در برنامه‌های کوتاه مدت، پنج ساله ششم و برنامه 1404 و بعد از آن در برنامه چشم‌انداز 20 ساله، این موارد در نظر گرفته شود.
محسن فضلی مدیر کانون استان تهران در بخشی از این آیین یادآور شد: کانون مجموعه‌ای از برنامه‌ها و فعالیت‌ها را در مراکز فرهنگی هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و پستی برای کودکان و نوجوانان ارایه می‌دهد و الان جا دارد سر و سامانی به مراکز خاص خود داده و آن‌ها را ترویج دهد.
مشاور فرهنگی مدیرعامل کانون با اشاره به این‌که نجوم در کانون جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد، افزود: علمای تراز اول به نجوم توجه خاصی داشتند و در این حوزه می‌آموختند و می‌آموزاندند چرا که نجوم در بنیاد فکری و اعتقادی بشر تأثیر زیادی دارد.
مدیر کانون استان تهران در ادامه گفت: در کم‌تر از یک ماه دیگر یک مرکز تخصصی در شهرستان دماوند برای کودکان و نوجوانان بازگشایی می‌شود.
فضلی با بیان این‌که دو مدیر فرهنگی از شهرداری منطقه 13 تهران به شدت پی‌گیر ساخت این مرکز بودند خاطرنشان کرد: ارزش ریالی این قطعه زمین که به کانون واگذار شده حدود 1 میلیارد و 200 میلیون تومان در چند سال پیش بود. 
بر همین اساس، بخش رباتیک شامل روبات‌های فوتبالیست، پارک‌ نوری، نقاش، آتشفشان، جا به جا کننده اورانیوم و جنگجو می‌شود.
فعالیت رباتیک که ترکیبی جذاب و شگفت‌آور از آموزش و بازی است به عنوان مؤثرین روش آموزش به کودکان با ایجاد موقعیت واقعی برای یادگیری همراه می‌شود.
در عین حال، در این کتابخانه تخصصی (مرکز 44) علاوه بر ارایه تمامی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون، قرار است به زودی منابع و کتاب‌هایی در زمینه علوم و نجوم در دسترس اعضای کانون گذاشته شود.
همچنین در بخش زیست‌شناسی که از خیابان فخرآباد به این مرکز انتقال پیدا کرده است، آزمایشگاهی مانند انواع میکروسکوپ‌های یک چشمی و دو چشمی، استریو، انواع چارت‌ها و مولاژها، نمونه‌های خاص صدف‌های نرم‌تننان، انواع جانوران تاکسی‌درمی شده و امکانات خاص صوتی و تصویری وجود دارد.
بر اساس این گزارش، در بخش رصد و نجوم این مرکز، کودکان و نوجوانان با آسمان‌نما (پلانتاریوم) و شبیه‌سازی آسمان شب و صورت‌های فلکی و سیارات از نزدیک آشنا می‌شوند.
در این بخش همچنین سه نوع تلسکوپ بازتابی، شکستنی و سلستروین اشمیت که قابلیت رصد خورشید و کلیه اجرام آسمانی، سیارات و سحابی‌ها را دارد برای رصد در دسترس کودکان و نوجوانان علاقه‌مند قرار دارد.
گفتنی است در این مراسم حسین تولایی به عنوان مسوول مرکز علوم و هماهنگ کننده 4 بخش آن منصوب شد و پاییزه طاهری به عنوان مسوول کتابخانه تخصصی، عطیه احمدزاده مسوول بخش زیست‌شناسی، مریم حسینیان مسوول بخش نجوم و هادی اسماعیلی از شرکت نادکو (نوآوران ابزار دانش‌آموز)به عنوان مسوول بخش رباتیک معرفی شدند.
مرکز تخصصی علوم کانون در خیابان نیروی هوایی، فلکه لوزی، انتهای خیابان خشی، جنب متروی کلاهدوز واقع شده است.