کد خبر: 218620
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
بازدید 6987
مراکز اداره کل کانون پرورش فکری روز سوم خرداد را گرامی داشتند

مراکز اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، ادبی و حضور در مزار شهدا و دعوت از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به مراکز کانون روز سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر را گرامی داشتند. گزارش زیر اشاره ای دارد به برنامه های اجرا شده در مراکز کانون استان اردبیل.
مرکز دولت آباد ـ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت آباد با همکاری پایگاه شهید مفتح به مناسبت بزرگداشت سوم خرداد، مسابقه بزرگ دوچرخه سواری و دو میدانی برای رده سنی 8 تا 14 سال برگزار کرد.
در بخش نوجوان محمد حسین طاعتی، علی فکری، امیر حسین صمدی، طاها محمدی نژاد و در بخش کودک حامد جمال زاده، حسین جعفری، امیر حسین سلطانی، مهدی هادی برنده شده جایزه دریافت کردند.
4 اردبیل ـ کانون پرورش فکری مرکز 4 اردبیل جشنی با عنوان «آزادیت مبارک خرمشهر» به مناسبت آزادسازی این شهر در عملیات بیت المقدس برگزار کرد. در این برنامه اعضا دختر مرکز بادبادکهای رنگی تهیه کرده در بال بادبادکها شعارهایی با عنوان آزادیت مبارک خرمشهر نوشتند و سپس در محوطه مرکز این بادبادکها را به دست باد سپردند. در کنار این برنامه اعضا به کمک سفال مسابقه جمله نویسی برگزار کردند.
مرکز 1 پارس اباد ـ  بمناسبت فرا رسیدن سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر، مربیان مراکز 1 و سیار روستایی بهمراه تعدادی از اعضای فعال، با خانواده شهید نوجوان محمدعلی برزگر دیدار کردند. در این دیدار صمیمی اعضا و کارکنان کانون پای صحبتهای شیرین مادر این شهید بزرگوار نشستند. برادر بزرگ شهید نیز در خصوص عملیات خیبر در جزیره مجنون و نحوه شهادت ایشان توضیحاتی ارایه کردن، در نهایت از سوی کانون پرورش فکری پارساباد هدیه ای به رسم یادبود به مادر شهید تقدیم گردید.
در ادامه به همراه برادر شهید برزگر مربیان و اعضا با دلی پر از عطر گلهای محمدی در مزار شهدا حضور یافتند و با قرائت فاتحه ای سر مزار شهدای هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهید محمدعلی برزگر یاد و خاطره این بزرگواران را گرامی داشتند.
مرکز انگوت ـ به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و همچنین ولادت با سعادت امیرالمومنین علی(ع) مراسم ویژه ای با حضور اعضای کودک  مرکز انگوت در سالن کتابخانه مرکز برگزار گردید.
در این مراسم ابتدا اعضا و مربیان آش دوغ پختند، در ادامه برنامه اعضا در مسابقه ویژه ی گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر و روز پدر شرکت نموده و دلنوشته های خود را تقدیم به دلاورانی کردند که در آزادسازی خرمشهر شجاعانه جنگیده و بسیاری از آنها با نثار خون پاک خود خاک وطن را آزاد نمودند.
در این مسابقه از اعضا خواسته شد هر کدام نامه ای حاوی دلنوشته های خود، به یکی از رزمندگان سالهای دفاع مقدس یا به پدران خود بنویسند، از میان این دلنوشته ها به سه اثر برتر هدایای اهدا گردید. در ادامه شمه ای از جانفشانی ها و نبردهای دلیرمردان ایران زمین در آزادسازی خرمشهر برای اعضا معرفی گردید.
مرکز اصلاندوز ـ به مناسبت روز سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر برنامه هایی در جهت گرامیداشت این روز در مرکز اصلاندوز برگزار شد.
در ابتدای برنامه مربیان درباره خرمشهر و حوادثی که در آن روزها اتفاق افتاد و فداکاری انسانها و شهیدان والا مقام صحبت شد و از اعضا درخواست گردید با توجه به مطالبی که شنیدند نقاشی بکشند. اعضا با تکنیک های مختلف نقاشی کشیدند بهترین نقاشی از طرف مربیان تقدیر شدند..
نامه ای به خرمشهر بخش بعدی برنامه بود اعضا در این بخش از شهیدان یاد کردند و فداکاری آنها را ستودند. از بین نامه ها چند اثر قرائت شد. از بین شهیدان دفاع مقدس شهید محمد جهان آرا از فرماندهان دفاع مقدس که نقش بسزایی را در آزاد سازی خرمشهر داشت به صورت شفاهی به اعضا معرفی گردید. بعد از معرفی، اعضا به سئوال هایی در مورد شهیدان پاسخ گفتند. در کنار این برنامه موقعیت جغرافیای شهر خرمشهر به کمک تصاویر معرفی شد.
مرکز موران ـ بمناسبت سالروز آزاد سازی خرمشهر روز مقاومت، ایثار و پیروزی و همچنین 13 رجب سالروز میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر و ضرورت آشنا نمودن اعضای کانون مرکز موران با این ایام مهم  فعالیتهای متنوعی انجام گرفت.
پلاکارد و تراکت  همراه با پرچم در محوطه و سالن مرکز برای فضا سازی نصب گردید، قصه گویی اولین فعالیت انجام گرفته در این روز بود، قصه دیدار در بهشت درباره خاطرات شهید آوینی برای اعضا روایت گردید.
عملیات بیت المقدس، عملیات آزاد سازی خرمشهر بود برای اعضا اهداف عملیات و نتایج آن تشریح شد. همچنین در این فعالیت بخشی از زندگینامه شهید محمد جهان آرا، فرمانده سپاه خرمشهر معرفی گردید.
 کلیپ "وسعت انتظار" و "تجلی عشق" با محوریت دفاع مقدس برای آشنایی بیشتر اعضا با فرهنگ ایثار و مقاومت پخش گردید وکتاب این «صدای علی است» بمناسبت میلاد حضرت علی (ع) برای اعضا معرفی شد و در خاتمه فعالیت کاردستی با موضوع کارت پستال روز پدر با همراهی اعضا انجام گرفت.
مرکز یک کوثر ـ به مناسبت گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر اعضای نوجوان مرکز یک کوثر ماکت صحنه های مقاومت خرمشهر را با سفال ساختند.
 در این برنامه ابتدا مربی فرهنگی مرکز وقایع مربوط به زمان اشغال خرمشهر به دست بعثی ها را برای اعضا بازگو کرد و در مورد چگونگی آزادی خرمشهر و مقاومت نیروهای ایرانی بحث و گفتگو بعمل آمد. در ادامه مربی هنری مرکز با همکاری 15 نفر از اعضای نوجوان مرکز صحنه مقاومت خرمشهر را با سفال ساخته و برای بازدید آماده کردند. مربی فرهنگی مرکز نیز با استفاده از ماکت وقایع فتح خرمشهر را برای دیگر اعضای کانون معرفی کرد.
مرکز نمین ـ به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر و بزرگداشت یاد و خاطره ی شهدای والا مقام عملیات بیت المقدس، مربیان مرکز نمین، فعالیتهای فرهنگی و هنری و ادبی خود را با عنوان پرواز پرستوها، به مدت یک هفته برای اعضای کودک و نوجوان مرکز برگزار کردند.
مربیان مرکز نمین، با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، ادبی و هنری، یاد و خاطره ی شهدای عملیات غرور آفرین بیت المقدس را گرامی داشتند.
 فضاسازی مرکز و تزیین در و دیوار سالن و نصب پلاکارد و پوستر از وقایع آزادسازی خرمشهر، تهیه ی طرح دیواری و نصب آن در پانل دیواری معرفی وقایع و ایام، معرفی وقایع عملیات بیت المقدس و چگونگی آزادسازی خرمشهر توسط رزمندگان اسلام و ایثار و فداکاریهای سربازان اسلام در دفاع از خاک ایران، نوشتن متن هابی ادبی اعضا بر بال پروانه های کاغذی، در کارگاه ادبی، برپایی ایستگاه نقاشی با عنوان(لاله های سرخ)، غبار روبی مزار شهدا و سه شهید گمنام شهرستان و خواندن زیارت عاشورا، قرائت فاتحه، پخش فیلم، معرفی شهدای بزرگ عملیات بیت المقدس، معرفی کتابهای مربوط به جنگ، مانند: سقوط خرمشهر، عبور از کارون از برنامه هایی بزرگداشت فتح خرمشهر در مرکز نمین بود.
مرکز جعفرآباد ـ با دعوت از دانش آموزان مدرسه نرگس در روز سوم خرداد ویژه برنامه های متنوعی در سالن مطالعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا گردید.
تشکیل کارگاه کارت پستال سازی، ادبی و نشریه نگاری برنامه هایی بود که برای گرامی داشت روز سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر برگزار شد. ابتدا اعضا گروه بندی شده با توجه به علایق، هر گروه، جداگانه ای و هم زمان فعالیت خود را آغاز کردند. اعضا و دانش آموزانی که در کارگاه ادبی بودند با توضیحات مربی ادبی در خصوص روز سوم خرداد و وقایعی که در این روز اتفاق افتاده بود متن ادبی، داستان یا شعر نوشتند. برخی از اعضا آثار خود را در این برنامه برای بقیه قرائت کردند. اعضا بر روی کارت پستال های خود یک جمله از متن اعضای ادبی را درباره آزادی خرمشهر نوشتند خوشنویسی کردند.
در برنامه بعدی اعضای علاقمند به فعالیت نشریه نگاری به همراه معلم و با راهنمایی مربیان مرکز در دو گروه نشریه ای با موضوع «آزادی خرمشهر» طراحی نموده و مطالبی را که از قبل آماده کرده بودند بر روی نشریه نوشتند. در پایان این ویژه برنامه از هر فعالیت سه نفر در بخش های ادبی، کارت پستال سازی و نشریه نگاری انتخاب شده جایزه گرفتند.
مرکز 2 اردبیل ـ با توجه به فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 2 اردبیل، جهت آشنایی اعضا با دلاوریهای غیور مردان صحنه ی عشق و ایثار برنامه های متنوعی در قالب فرهنگی، هنری و ادبی برگزار کردند.
 مسابقه ی کارت پستال سازی با عنوان «سروهای سرفراز» بین اعضای نوجوان مرکز برگزار شد، اعضا با استفاده از بریده های کاغذ و مقوای رنگی، گواش و آبرنگ به تهیه ی کارت پستال پرداخته و با همراهی مربی ادبی هر گروه جمله ای را با عنوان «یاد شما همیشه زنده است» در کارتها نوشتند.
برگزاری مسابقه ی بهترین جمله با عنوان «خاک خوب من، خرمشهر من دوستت دارم و تا پای جان از تو دفاع می کنم» با اعضای کودک مرکز اجرا شد، اعضا پس از راهنمایی توسط مربی شروع به نگاشتن جمله های 3 سطری کرده و حس کودکانه و زیبای خودشان را به روی کاغذ آوردند.
 برگزاری کارگاه خوشنویسی و نقاشی از دیگر برنامه های مرکز در روز آزادسازی خرمشهر بود.
مرکز 1 اردبیل ـ به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر اعضای کارگاه خوشنویسی کانون پرورش فکری مرکز شماره یک اردبیل در یک فعالیت گروهی با عنوان " حماسه سرخ " این روز را گرامی داشتند.
مربی خوشنویسی مرکز در مورد این روز صحبت کرد و اعضا برگه تقویم سوم خرداد ماه را در سایز بزرگتری طراحی و اجرا نمودند در این برگه، پیام هایی با مضمون گرامیداشت سوم خرداد خوشنویسی شد.
تزئین و ظریف کاری های برگه بخش بعدی فعالیت اعضا بود تا اثری زیبا به یاد روز سوم خرداد در مرکز شکل گرفته و ماندگار شود.
مرکز بیله سوار ـ به مناسبت فرا رسیدن سوم خرداد و سالروز آزاد سازی خرمشهر مسابقه نقاشی بین اعضای کانون مرکز بیله سوار برگزار شد.
اعضا صحنه هایی را که در تلویزیون دیده بودند یا خاطراتی را که از بزرگ ترها شنیده بودند به تصویر کشیدند. در کنار ایستگاه نقاشی، مرکز بیله سوار نمایشگاه عکسی برگزار کرد، این نمایشگاه از طرف اعضای کانون و اولیا دانش آموزان مورد بازدید قرار گرفت، در طول بازدید از این نمایشگاه روز سوم خرداد توسط مربیان مرکز برای اعضا معرفی گردید و به سوالات آنان درباره هشت سال دفاع مقدس پاسخ داده شد.
در برنامه ای دیگر، اعضای پسر کانون با موضوع دفاع مقدس نشریه ای با عنوان «نخل های خونین» کار کرده، تقدیم شهدای هشت سال دفاع مقدس کردند. شخصیت شهید باکری برای اعضای کانون معرفی شد، مربیان کانون قسمت هایی از زندگینامه آن شهید بزرگوار را برای اعضا روخوانی کردند و جهت مطالعه بیشتر آدرس سایت های مرتبط با موضوع را در اختیار اعضا قرار دادند.
بین اعضای دختر کانون هم مسابقه کارت پستال سازی برگزار شد. در این مسابقه اعضا کارت پستال هایی را طراحی کرده و با دستخط  خود جملاتی را برای تبریک آن روز برای مادران شهید نوشتند. در پایان، هر عضو کارت پستال خود را با یک شاخه گل تقدیم یک مادر شهید کرد. در این روز اعضای کانون به همراه مربیان مرکز در گلزار شهدا حضور یافته و با غبارروبی و عطرافشانی و نثار صلوات و فاتحه یاد آن بزرگواران را گرامی داشتند.
اعضا در نماز عبادی- سیاسی جمعه شرکت کردند و با حضور خود در نماز جمعه اعلام کردند که با جان و دل از ایران اسلامی در برابر دشمنان دفاع خواهند کرد.
مرکز گرمی ـ مرکز گرمی ویژه برنامه ای با عنوان «خرمشهر را خدا آزاد کرد» در سالن سینمای کانون با حضور 60 نفر از اعضا پسر با دعوت از رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس اجرا کرد.
در این برنامه بعد از قرائت قرآن، کلیپ تصویری «ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته» پخش شد سپس، شاهی مسئول اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان گرمی که از رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس می باشد، با زبانی شیوا خاطره هایی از فتح خرمشهر و جبهه و جنگ را برای اعضا تعریف کرد. در ادامه از طرف اعضا کانون هدیه ای به رسم یادبود به این رزمنده تقدیم شد. قصه گویی با عنوان (بزرگمرد کوچک)، معرفی ایام و وقایع هشت سال دفاع مقدس و اشغال و فتح خرمشهر، معرفی شخصیت شهید جهان آرا و اجرای مسابقه به صورت طرح سئوال از جمله برنامه های اجرا شده در مرکز گرمی بود. در پایان با اهدای جایزه از نفرات برگزیده فعالیت های تقدیر شد.
مرکز 2 مشگین شهر ـ به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد مربیان کانون پرورش فکری مرکز 2 مشگین شهر برنامه هایی ویژه ای اجرا کردند.
این برنامه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط یکی از اعضای مرکز آغاز و سپس سرود ملی همخوانی شد. مربی مسئول مرکز ضمن تشکر از بچه ها و مربیان، در مورد آزادسازی خرمشهر و خاطرات جنگ مطالبی بیان کرد و در ادامه بچه ها به صورت دسته جمعی سرود یار دبستانی من را خواندند.
ایستگاه نقاشی میزبان نقاشی های خلاقانه اعضا با موضوع جشن پیروزی بود. اعضا در مسابقه ادبی با موضوع زیباترین روز شرکت کردند. در پایان برنامه به 7 نفر از اعضای برگزیده به رسم یادبود جوایزی اهدا گردید.
 مرکز نیر ـ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیر با برنامه های مختلف به استقبال سوم خرداد رفت تا یاد این روز عزیز و نام شهیدان راه آزادی و استقامت در اذهان اعضای کانون ماندگار شود.
معرفی شهر خرمشهر، شرح وقایع سوم خرداد و عملیات بیت المقدس، معرفی شخصیت شهید صیاد شیرازی بعنوان شخصیت فداکار و موثر در آزادسازی خرمشهر از جمله فعالیتهای اجرایی در این روز بود.
در ادامه فعالیت ها، مسابقه ادبی برگزار شد اعضای حاضر در مرکز جمله ای در رابطه با جنگ و شهادت نوشتند. در پایان مسابقه از فاطمه ممی زاده (گروه سنی ج) و مهسا سمائی (گروه سنی د)  به علت نوشتن جملات زیبا تقدیر شد.
مرکز 5 اردبیل ـ مربیان مرکز فرهنگی و هنری 5 اردبیل برای معرفی روز سوم خرداد مجری برنامه های ویژه بودند. معرفی وقایع و ایام، معرفی شخصیت، معرفی کتاب و برگزاری مسابقه نقاشی از جمله این فعالیتها بود.
در بخش معرفی ایام با استفاده از کتاب روزها و رویدادها به معرفی حوادث و رویدادهای خرمشهر از لحظه اشغال تا پایان دوره اشغال پرداخته شد. در بخش معرفی شخصیت ضمن معرفی شهید حمید باکری، نقش مهم ایشان در آزادسازی خرمشهر بیان گردید. همچنین کتاب «هستی» که اشاره به اشغال خرمشهر دارد برای مخاطبین معرفی شد.
در بخش کارگاه نقاشی مربی نقاشی قصه «یکی بود و یک نبود» که داستان مورچه های زورگو و مظلوم بود را برای اعضا قصه گویی کرد  سپس اعضا در مورد قصه و تشابه آن به جنگ ایران و عراق بحث کردند.
مرکز 3 اردبیل ـ به مناسبت فرار رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر شهر خون و قیام ویژه برنامه ای با عنوان «لاله های سرفراز» در کانون پرورش فکری شماره سه اردبیل برگزار شد.
 در این برنامه ابتدا مطالبی درباره چگونگی تصرف خرمشهر و مقاومت و ایستادگی مردمان آن دیار و عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، به اعضا ارایه و اعضا با خاطرات و یاد شهدای این عملیات آشنا شدند. در ادامه تاریخچه خرمشهر با استفاده از تصاویر اینترنت و نشان دادن نقشه ی این شهر معرفی شد. ساخت کاردستی گل های لاله، به یاد شهیدان از دیگر برنامه های این روز بود.
سیار روستایی ـ مراکز سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل برنامه های متنوعی برای گرامی داشت حماسه سوم خرداد در روستاهای تحت پوشش کتابخانه های سیار برگزار کردند. مراکز پنجگانه سیار روستایی به صورت پرسش و پاسخ با اعضای مراکز و صحبت درباره روزهای اول جنگ، چگونگی اشغال و فتح خرمشهر و مقاومت مردم به استقبال این روز رفتند.
قصه گویی، شعرخوانی با مضمون آزادی خرمشهر توسط اعضا و مربی، معرفی کتاب، همانند کتابهای «سقوط خرمشهر» و «هجوم»، بحث آزاد در مورد مقاومت و اتحاد مردمی، معرفی وقایع و ایام، معرفی شخصیت، روزشمار جنگ و خاطره گویی توسط معلمان و مربیان برای زنده نگه داشتن یاد شهیدان از جمله برنامه های کتابخانه های سیار بود.
مرکز خلخال ـ مرکز فرهنگی هنری خلخال به مناسبت فرا رسیدن سوم خرداد، ‌سالروز آزادسازی خرمشهر ‌ویژه برنامه ای با حضور مدارس ابتدایی پسرانه این شهرستان برگزار کرد.
ابتدا قصه ای از رشادت و شهادت دلاور مردان دفاع مقدس روایت شد و نوبت به معرفی وقایع و ایام و خاطرات هشت سال دفاع مقدس بخصوص خاطرات به جا مانده از فتح خرمشهر رسید. انجام نمایش خلاق، برپایی ‌ایستگاه سفال با موضوع خرمشهر و دفاع مقدس از دیگر برنامه های سوم خرداد در مرکز خلخال بود.