ثبت نشان‌های ایرانی بر نوشت افزارها هویت ملی را تقویت می‌کند

ثبت نمادها و نشانه‌های ایرانی و اسلامی بر روی حامل‌های فرهنگی و نوشت افزار دانش‌آموزان باعث تقویت هویت ملی کودکان و نوجوانان خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در آیینی که صبح روز پنجم شهریور برای رونمایی از 37 نوشت‌افزار منقوش به طرح‌های اسلامی و ایرانی در کانون برگزار شد، سخنرانان بر اهمیت توجه بیشتر به تقویت هویت ملی و جایگزین کردن نمادهای بومی به جای نمادهای بیگانه بر روی اقلام فرهنگی تاکید کردند.
 
معاون دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی: کودکان سرمایه‌ی اصلی کشور ‌اند
در این میان دکتر محمد اسحاقی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی اظهار امیدواری کرد با تامین اعتبارهای لازم این حرکت جای خود را در جریان اقتصاد بازار باز کند و بر ذهن و فکر فرزندان این کشور تاثیر بگذارد.
وی با بیان این‌که انسان موجودی فرهنگی است و وجه تمایز او با دیگر موجودات نیز در مولفه‌هایی مانند سخن گفتن، عقل و فطرت است تاکید کرد که رفتار و گفتار آدمی بر اساس فرهنگی است که از آن برخوردار است و هر جامعه و ایل و طایفه‌ای دارای فرهنگی خاص است.
معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال گفت که ایرانیان از اقتدار فرهنگی برخوردارند ودر هجوم‌ بیگانگان پیکره‌ی فرهنگی خود را حفظ  و حتی فرهنگ مهاجمان را دست‌خوش تغییر کرده‌اند و در این کارزار تولید فرهنگی نیز این جریان تاریخی تکرار خواهد شد و عرصه به نفع فرهنگ ایرانی و اسلامی تغییر خواهد کرد.
اسحاقی در ادامه تاکید کرد که سرمایه واقعی هر کشوری سنگ و گچ و سیمان نیست بلکه سرمایه‌ی انسانی به ویژه کودکان و نوجوانان دارای اهمیت زیادی هستند و باید از این طریق به سمت افزایش علم و آگاهی از مسیر فرهنگ سازی و نمادسازی برویم.
وی عصر حاضر را عصر نمادها دانست و گفت در جهان امروز بسیاری از تولیدکنندگان با ایجاد نشان و نماد پیام‌های خود را به سرعت منتقل می‌کنند، پیام‌هایی که بسیاری از آن‌ها حاوی خشونت، بداخلاقی و مسایل ضداخلاقی است در عین حال با ایجاد پروتکل‌ها و استانداردهایی به دیگران اجازه نمی‌دهند که بر اساس فرهنگ و آداب و رسوم خود  حرف بزنند، غذا بخورند و  لباس بپوشند.
اسحاقی همچنین یادآور شد که ما نیز با ایجاد نمادهایی باید به سمتی حرکت کنیم که مروج توحید و خدامحوری در جامعه باشیم.
وی در ادامه کمبود نوآوری فرهنگی به ویژه در عرصه تولیدات فرهنگی و نوشت‌افزار، مشکل نظام فن‌آوری محصولات فرهنگی برای تولید محصولاتی مناسب، زیبا و باکیفیت، قدرت پایین ریسک‌پذیری و کم توجهی به حق مالکیت معنوی را از جمله کمبودهای نظام فرهنگی کشور عنوان کرد.
به گفته‌ی وی بحث و بررسی برای تشکیل بنیاد ملی نمادها و نشانه‌های اسلامی و ایرانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان است تا بر اساس آن موضوع‌هایی مانند معماری، لباس، چیدمان‌های شهری و برخی دیگر از نمادها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
این مسوول فرهنگی یادآور شد که کانون نیز نقشی جدی در اجرای این سایت‌ها بر عهده خواهد داشت.
در این آیین تعدادی از دانش‌آموزان و اعضای مراکز کانون نیز حضور داشتند و به صورت رسمی از 37 نوشت افزار کانون رونمایی شد.
بر اساس این گزارش تصاویری از قهرمانان ملی و شهدای دفاع مقدس و تصاویری از عناصر سنتی هنرهای ایرانی و طبیعت از جمله شاخص‌ترین ‌این نمادها بود که بر روی دفاتر کانون نقش بسته است.
مدیرعامل کانون: برای نوشت‌افزارها جشنواره برگزار می‌کنیم
سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون در این آیین اهمیت تولید دفتر و نوشت افزار را برای کانون حتی از انتشار کتاب هم بیشتر دانست و گفت از تولیدکنندگان بخش خصوصی حمایت خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم با برگزاری جشنواره‌ای از تمامی دست‌اندرکاران چاپ دفتر و نوشت افزار قدردانی و حمایت کنیم.
وی ادامه داد در مرحله‌ای پنج ساله بی‌تردید بخش خصوصی به این باور خواهد رسید که بر روی ثبت نمادها و نشانه‌های ایرانی و اسلامی دفاتر بیشتر سرمایه‌گذاری کند.
رضایی وجود حدود 16 میلیون دانش‌آموز و مخاطب این دفترها را سرمایه‌ای دانست که باید تولیدکنندگان برای ارایه‌ی محصولات مناسب به آن‌ها احساس مسوولیت کنند.
مدیرعامل کانون تصریح کرد که بیگانگان برای ثبت نمادهای‌شان بر روی اقلام فرهنگی شعار نمی‌دهند بلکه عمل می‌کنند و ما هم باید به جای شعار وارد عرصه شویم و آن چه مورد علاقه فرزندان‌مان است در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
مشاور اقتصادی مدیرعامل: گردش مالی نوشت‌افزار در کشور 40 هزار میلیارد ریال است
مرتضی حیدری مشاور اقتصادی مدیرعامل و مدیر فروش و بازرگانی کانون در این جلسه به آمار قابل توجهی اشاره کرد و گفت گردش مالی تولید نوشت افزار و دفتر در کشور 40 هزار میلیارد ریال است و در این زمینه  500 میلیون قلم کالا در کشور تولید می‌شود و از همه تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و بخش خصوصی تقاضا می‌کنیم که به این حوزه توجه بیشتری نشان دهند.
وی یادآوری کرد که در عرصه تربیت کودکان و نوجوانان نباید از هیچ یک از زوایا غافل باشیم کانون در سراسر کشور دارای نزدیک به یک هزار مرکز فرهنگی و آموزشی است و بی‌تردید این دفترها و نوشت افزارها نیز در روند تربیت کودکان موثر است.
حیدری گزارشی از روند تولید این نوشت افزارها نیز ارایه کرد و گفت که مسابقه‌ای برای طراحی نوشت افزارها برگزار شد و از بین بیش از 500 اثر، تعدادی از آن‌ها به عنوان برگزیده انتخاب شد.
در این آیین از دست‌اندرکاران تولید این نوشت‌افزارها نیز با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.
این مراسم صبح روز 5 شهریور در مرکزآفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار شد.