اهمیت بهره‌گیری از هنر و ادبیات در تعلیم و تربیت دینی کودکان

عرصه‌ی تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان باید با بهره‌گیری از هنر و ادبیات به ابعاد عاطفی و دوست‌داشتنی دین بیشتر توجه کند.

علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در هفتمین سوگواره عاشورایی کانون قزوین با بیان این مطلب افزود: عرصه‌هایی مانند شعر، قصه، نمایش و تئاتر، فیلم و سرگرمی به ایجاد محبت و استقرار ایمان در وجود کودکان کمک می‌کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این سوگواره با موضوع حماسه در کربلا صبح 11 دی 1392 با حضور مدیرعامل کانون، امام جمعه و استاندار قزوین و جمعی از مسوولان کانون و استان در مجتمع کانون قزوین کار خود را آغاز کرد.
حاجیان‌زاده در نخستین سفر خود به استان‌های کشور پس از انتصاب به این مسوولیت در قزوین گفت: تربیت دینی باید مبتنی بر دو روش محبت و عقلانیت باشد و این دو در کنار هم باید قرار بگیرند البته محبت مقدمه‌ای برای عقلانیت به شمار می‌رود و هرچه سن مخاطب پایین‌تر باشد باید به بعد محبت توجه بیشتری داشته باشیم.
مدیرعامل کانون اظهار امیدواری کرد که کانون در عرصه‌ی هنر متعالی و آیینی بتواند با برداشتن گام‌هایی بلند به ایجاد این محبت و علاقه در کودکان کمک کند.
حاجیان‌زاده واقعه‌ی کربلا را تولد دیگری برای دین اسلام دانست و با بیان فرازهایی از سخنان حضرت امام حسین(ع) ابعاد مختلفی از حماسه ی عاشورا را تبیین کرد.
وی در همین زمینه هدف سالار شهیدان از پای گذاشتن در این مسیر سخت و دشوار را زنده کردن اسلام و حفظ و نگهداری دین رسول خدا عنوان کرد و یادآور شد که برای محافظت از دین  علاوه بر بیان جنبه‌های معرفتی و شناختی و ترویج احکام و معرف دینی باید به جنبه‌های عملی و تاثیرگذاری دین به ویژه در حوزه‌ی امر به معروف و نهی منکر توجه داشته باشیم.
مدیرعامل کانون پیام عاشورا را دغدغه  و درد دین عنوان کرد و گفت: در وجود نورانی امام حسین(ع) و یاران ایشان محبت خالصانه و صادقانه به خداوند درخور توجه است و اصل تربیت دینی هم بر همین گرایش‌های قلبی تکیه دارد.
 در این آیین مرتضی روزبه استاندار قزوین نیز طی سخنانی بر اهمیت تعلیم و تربیت دینی کودکان و نوجوان تاکید کرد و علاوه بر طیب ملکی‌پور مدیر کل کانون استان قزوین، دکتر محمد رضا سنگری پژوهش‌گر دینی نیز به سخنرانی پرداخت.
آیت‌الله هادی باریک‌بین امام جمعه و جمعی از مدیران کل و مسوولان استان قزوین و کانون و داوود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین حضور داشتند.
اجرای سرود و نمایش، مداحی و قصه‌گویی و شعرخوانی اعضا و مربیان کانون 28 استان کشور از بخش‌های دیگر این سوگواره بود.
همچنین نمایشگاه عکس‌های برگزیده این سوگواره نیز با حضور مدیرعامل کانون افتتاح شد.
هفتمین سوگواره عاشورایی قزوین روز 12 دی 1392 با برپایی آیینی در حسینیه قدیمی آسید جمال این شهر به کار خود پایان می‌دهد.
حضور میهمانی از کشورهای عراق، افغانستان و لبنان از ویژگی‌های این دوره از سوگواره به شمار می‌رفت.