مدیرعامل کانون: حل مشکلات شغلی کارکنان، یک سرمایه‌گذاری فرهنگی است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اولین قدم‌ها برای بازنگری در قوانین حقوق و دستمزد کارکنان کانون با تشکیل یک کارگروه و دعوت از متخصصان برداشته شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در جمع کارشناسان مسوول و کارشناسان هنری کانون سراسر کشور این مطلب را بیان کرد و افزود: حل مشکلات شغلی و معیشتی کارکنان و مربیان کانون به اعتقاد من در مقطع فعلی یک سرمایه‌گذاری و قدم بزرگ فرهنگی است و من در جریان مسایل مربیان پاره وقت، تبدیل وضعیت‌ها،  تعطیلات، سطح حقوق‌ها، مسایل رفاهی و تبعیض در بعضی تصمیم‌ها قرار دارم و تلاش می‌کنیم یک نوع نظام‌مندی ایجاد کنیم.
وی در این نشست که روز 30 بهمن 1392 در قزوین برگزار شد، تاکید کرد: تا وقتی کارکنان در این زمینه‌ها مشکل داشته باشند کار فرهنگی هم به خوبی انجام نمی‌شود اگر‌چه معتقدم در مربیان و کارکنان کانون انگیزه‌های درونی بسیار زیادی برای کار فرهنگی وجود دارد و این مساله، لطمه‌ای به تلاش‌های آنان وارد نمی‌کند اما خودم را موظف می‌دانم به این مشکلات رسیدگی کنم.
مدیرعامل کانون در عین‌حال به مشکلاتی که برای حل این مسایل پیش روی مسوولان کانون قرار دارد نیز اشاره کرد و یادآور شد که در برخی مواقع نمی‌توان معجزه کرد و نباید به همکاران قولی داد که قابل اجرا نباشد، ولی در حال حاضر مذاکراتی را با کارشناسان تخصصی آغاز کرده‌ایم و کارگروهی را تشکیل داده‌ایم.
حاجیان‌زاده با اشاره به وجود بیش از 4هزار نیروی قراردادی در کانون گفت که پیگیر دریافت مجوز استخدامی و مجوز جذب هستیم اما فکر می‌کنید مراجع قانونی اجازه‌ی جذب چند نفر را به کانون بدهند؟ به هر حال حل چنین مشکلاتی در کوتاه مدت از همان معجزه‌هاست که باید به صورتی تدریجی حل شود.  ایجاد یک نظام تعریف‌شده و رعایت عدالت در اختصاص همین سهمیه‌ها به باور من از اهمیت بیشتری برخوردار است واقعا متاثر می‌شوم وقتی همکاری با 16 سال سابقه‌ی کار همچنان قرادادی باقی مانده است و فرد دیگری با دو یا سه ماه کار رسمی شده است، از این اتفاق‌ها باید پرهیز کنیم.
مدیرعامل کانون جذب نیروهای پاره وقت را فرصتی مناسب برای تمرین مربی‌گری و مدیریت دانست و گفت اگرچه دستمزد‌ها در این بخش کمتر است ولی باید به دنبال این باشیم که پاره‌وقتی را به ایستگاه تربیت مربی تبدیل کنیم و آن را دوره‌ای برای ارتقا و آموزش نیروی انسانی ببینیم این از امتیازات ویژه کانون است و ما آن را به عنوان یک راهبرد جدی پیگیری می‌کنیم.
وی توضیح داد کانون در یک کار تشکیلاتی به دنبال رشد دادن اعضای خود است و می‌توان از آن‌ها پس از پایان سن عضویت به عنوان کمک مربی استفاده کرد و آنان را ابتدا به عنوان مربی پاره وقت و بعد به عنوان مربی تمام وقت جذب کانون کرد.
حاجیان‌زاده در همین نقطه به درخواست یک کارشناس مسوول هنری که می‌گفت «از نیروهای داخلی برای مدیریت کانون استفاده نکنید چرا که آن‌ها از تجربه‌ی مدیریت برخوردار نیستند» پاسخ داد و افزود: این مربیان جدید در سلسله مراتب کانون می‌توانند بعدها به کارشناسان و مدیران بسیار خوبی تبدیل شوند و ما نباید نگران این موضوع باشیم.
وی تاکید کرد که بهترین اتفاق، استفاده از ظرفیت‌های داخلی است و ما به کانون و ظرفیت‌های آن اهمیت می‌دهیم اما باید تلاش کنیم تا سیر کار به درستی انجام شود و افراد در این مسیر به درستی ارتقا پیدا کنند.
 
کاهش تعداد جشنواره‌ها
مدیرعامل کانون بخش دیگری از سخنان خود را به پاسخ‌گویی به سوال‌های همکاران در حوزه‌ی مسایل فرهنگی و هنری اختصاص داد و در بحث تراکم جشنواره‌ها و مشکل ارسال فراخوان‌های متعدد به مراکز افزود: این مساله از همان روزهای نخستی که وارد کانون شدم به یکی از دغدغه‌های ما تبدیل شد این جشنواره‌ها حجم زیادی از امکانات و زمان مراکز را اشغال کرده است در حالی که معتقدم در فرآیند فعالیت‌های کتاب‌خانه، اصل، فعالیت‌های خود مرکز است و نتیجه آن باید به جشنواره ختم شود چرا که برگزاری جشنواره می‌تواند باعث  تشویق، مطرح‌شدن اعضا و مربیان، موج‌آفرینی و فضاسازی در افکار عمومی شود.
وی در عین حال تصریح کرد که این امر باید به پشتوانه‌ی فرآیندهای کاری صورت پذیرد و جشنواره نباید برای جشنواره برگزار شود در مجموع در حال تشکیل کارگروه‌های تخصصی و ایجاد نظام پیشنهادها هستیم در مورد جشنواره‌های رضوی هم شاید به نتیجه برسیم که تعداد جشنواره‌ها کاهش پیدا کند چرا که این امر باعث می‌شود رفت‌و‌آمدها، خستگی‌ها و هزینه‌های غیر ضروری کمتر شود.
 
کیفیت به جای کمیت و پرهیز از موازی‌کاری
حاجیان‌زاده در ادامه گفت که ارایه آمار و ارقام در حوزه‌ی فعالیت‌های مراکز برای وی اولویت نیست و خاطر نشان کرد که نفر به نفر همین اعضای کانون برای ما اهمیت دارند اعضایی که شناخته شده و شناسنامه دارند ما به دنبال کار - به اصطلاح - فله‌ای نیستیم اگرچه در صورت داشتن امکانات بیشتر، اعضای بیشتری نیز جذب خواهیم کرد.
وی تاکید کرد که علاقه‌مند شدن و توانمند شدن اعضا به فعالیت‌های کانون از اهمیت بیشتری برخوردار است و من به دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش هم گفتم که زمانی که مدارس به هر دلیلی تعطیل می‌شوند بچه‌ها شادمانه به سمت مراکز کانون روی می‌آورند.
پرهیز از موازی کاری در کارهای کانون از دیگر مسایلی بود که مدیرعامل در پایان سخنان خود و در پاسخ به دغدغه‌های کارشناسان مبنی بر موازی کاری در حوزه‌ی تئاتر بر آن تاکید کرد و گفت من به این مساله اشراف دارم و مطالعاتی نیز در بخش‌های مختلف انجام داده‌ایم در اولین فرصت سازمان‌نمای کانون بازنگری می‌شود و به این موازی‌کاری‌ها پایان می‌دهیم.
در ابتدای این نشست که در حاشیه‌ی هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان برای کودکان برگزار شد، حسین موذن مدیر آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون هدف از برگزاری این نشست را مشارکت دادن  کارشناسان هنری در تصمیم‌سازی‌های ملی عنوان کرد و گفت در جمع حاضر، هنرمندان بسیار شاخصی حضور دارند که باید  توانمندی‌های آنان را شناسایی کنیم.
وی در گزارش خود یادآور شد که در این نشست دو روزه، یک روز به هنرهای تجسمی و روز دوم به هنرهای نمایشی اختصاص داشت.
کارشناسان هنری کانون نیز در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و بخش عمده‌ای از سخنان آنان به مسایل شغلی و مشکلات مربیان پاره وقت کانون اختصاص داشت.
معادل سازی مدارک خوشنویسی، استفاده از مساله کسر حقوق و فسخ قرارداد مربیان پاره وقت به عنوان یک ابزار تنبیهی، ارایه‌ی آمارهای کمی به جای کیفی، مشکلات ادامه تحصیل و بیمه‌ها به ویژه بیمه تکمیلی همکاران از جمله مسایلی بود که کارشناسان به آن اشاره کردند.