تجربه‌های کانون را به اندونزی هم منتقل کنید

چند استاد دانشگاه‌های اندونزی در جریان بازدید از مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ایجاد ارتباط فرهنگی مدارس آن کشور با کانون استقبال کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون این اساتید از جمله مسوولان و اعضای موسسه‌ی دولتی برنامه‌ریزی درسی کشور اندونزی بودند که کار ارزیابی و نظارت و ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش آن کشور را بر عهده دارند.

در ابتدای این بازدید محسن حموله مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون با بیان تاریخچه‌ای از کانون و حوزه‌های فعالیت آن، به وجود بیش از 900 مرکز فرهنگی‌هنری در سراسر کشور و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی و حضور در جشنواره‌ای جهانی و تولید محصولات فرهنگی‌هنری و راه‌اندازی هفته‌های دوستی در کشورهای مختلف به عنوان شاخص‌ترین فعالیت‌های کانون در ایران اشاره کرد و خواستار گسترش مبادلات فرهنگی و انتقال تجربه‌های دو طرف به یک‌دیگر شد.

وی با اشاره به همکاری‌های کانون با برخی موسسه‌های فرهنگی در کشورهای لبنان و عراق و افغانستان برای همکاری محتوایی و آموزشی با اندونزی به منظور انتقال تجربه‌های کانون اعلام آمادگی کرد.

در این میان یکی از اعضای حاضر در این بازدید نیز توضیح داد که در کشور 250 میلیون نفری اندونزی بیش از 350هزار مدرسه وجود دارد در حالی که هیچ مرکزی خدماتی مشابه فعالیت‌های کانون را ارایه نمی‌دهد.

این استاد دانشگاه یادآور شد که در اندونزی تنها خانواده‌های دارای توان مالی می‌توانند فرزندان‌شان را در کلاس‌های فرهنگی و هنری و با پرداخت شهریه ثبت‌نام کنند و امیدواریم دولت آینده اندونزی که تا چند روز دیگر سوگند یاد می‌کند در زمینه‌ی گسترش این نوع فعالیت‌ها در بین دانش‌آموزان تلاش بیشتری به خرج دهد.

وی با اشاره به علاقه‌ی نسل جدید کودکان در این کشور به هنرهای جدید اظهار داشت که دولت در صدد است تا هنرهای سنتی و ادبیات کهن اندونزی را نیز احیا کند.

پروفسور نلسن یکی از اساتید بازدید‌کننده از کانون اظهار امیدواری کرد که کانون زمینه‌هایی را برای آموزش معلمان و مربیان اندونزی فراهم کند تا مربیان آن به کشور ما سفر کنند.

جعفر امیرالدین دیگر استاد بازدید‌کننده از کانون نیز تاکید کرد که با توجه به این که در اندونزی چنین فعالیت‌هایی مشابه کانون وجود ندارد به دولت اندونزی پیشنهاد ایجاد چنین مراکزی را ارایه خواهم داد تا بچه‌های آینده کشور ما به خوبی تربیت شوند.

دکتر سوهارتو یکی از اعضای این گروه نیز فضای مراکز کانون را - که شباهتی به کلاس‌های رسمی آموزش در مدارس ندارد - بسیار جالب توصیف کرد و گفت که این فضاها باعث جلب توجه دانش‌آموزان افزایش کیفیت آموزش‌های غیر درسی خواهد شد.

برپایی هفته‌های فیلم‌ از سوی کانون برای دانش‌آموزان اندونزی نیز از سوی یکی از اعضای این گروه پیشنهاد شد.

گروه اندونزیایی روز 24 شهریور 1393 به دعوت رایزنی فرهنگی سفارت در مرکز آفرینش‌های کانون از مرکز فرهنگی‌هنری شماره 43 کانون تهران و کارگاه‌های هنری این مرکز بازدید کردند.

در پایان این دیدار هدایایی شامل محصولات فرهنگی‌هنری کانون به آنان اهدا شد.