کودکان با نیازهای ویژه حلقه گمشده سیستم آموزشی

کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهان توجه بیشتر به کودکان با نیازهای ویژه از طریق گسترش کتاب‌خانه‌های فراگیر کانون در سراسر کشور شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، زهرا عبدالحی با حضور در نشست تخصصی «مشکلات کودکان با نیازهای ویژه (نگاهی به مراکز فراگیرکانون)» که در زمره نشست‌های تخصصی «هفته ملی کودک» بود با بیان این مطلب تصریح کرد: با وجود این‌که حدود دوازده سال از افتتاح و مناسب‌سازی این مراکز می‌گذرد این مراکز هنوز شناخته شده نیستند.
وی تاکید کرد: کم‌‌توجهی به کودکان دارای نیازهای ویژه باعث شده است این کودکان در جامعه در شرایط نابرابر با دیگر کودکان قرار گیرند یعنی ملاک‌ها و معیارهای درست و مناسبی برای سنجش توان بچه‌های با نیازهای ویژه وجود ندارد.
در ادامه این نشست که در محل سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد دکتر فریده ترابی میلانی گفت: در سطح جهان 12درصد کودکان و نوجوانان مدرسه‌ را کودکان با نیازهای ویژه تشکیل می‌دهند که از مشخصه‌های آنان این است که به راحتی تحت آموزش قرار نمی‌گیرند و این افراد برای یادگیری مسایل آموزشی خود نیازمند سبک‌ها و روش‌های خاصی هستند.
این مدرس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: اغلب این کودکان می‌توانند در طرح فراگیر آموزشی این کودکان در کنار کودکان عادی قرار می‌گیرند و ضمن برخورداری از آموزش‌های تخصصی، از هم‌جواری و معاشرت با هم‌سن و سالان خود بهره می‌برند. یعنی شناسایی این افراد به واسطه آزمون هوش، شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی است و الزاما نیازی به جداسازی فضاهای آموزشی آنان از بچه‌های عادی نیست.
وی تاکید کرد: این کودکان طیف وسیعی را شامل می‌شوند. اما مشکل این است که ما در نگاه به این بچه‌ها فقط و فقط به محدودیت‌های آنان نگاه می‌کنیم . در حالی که باید به توانایی‌ها و نقاط قوت آنان هم توجه داشته باشیم چون در بین همین افراد هستند کسانی که فقط می‌توانند با کمک آموزش‌های ما نیازهای شخصی خود را برطرف کنند هم‌چنان که در میان آنان کسانی هستند که می‌توانند به واسطه همین آموزش‌ها وارد مباحث پیچیده‌ی علمی شوند.
مهرناز خراسانچی مدرس دروس کتاب‌داری و فعال در کتاب‌خانه حسینیه‌ارشاد از دیگر مدعوین حاضر در این نشست نیز گفت: فعالیت ما در کتاب‌خانه حسینیه‌ارشاد در زمینه کودکان با نیازهای ویژه و در مورد کودکان نابینا، ناشنوا و کم‌توان ذهنی است و امیدواریم بتوانیم به زودی در زمینه کودکان اوتیسم هم‌کاری‌های تازه‌ای را کلید بزنیم.
این فعال کتاب‌خانه حسینیه‌ارشاد با بیان این‌که ما در حوزه آموزش و پرورش صرفا به آموزش توجه داشته و داریم تاکید کرد: کودکان نابینا اغلب دارای سطح هوشی خوبی هستند و اغلب بالاتر از سطح کودکان عادی درک می‌کنند. تجربه به من نشان داده است که مشکلات ناشنوایان در جامعه ما بیشتر است چون مشکلات کودکان نابینا دیده می‌شود و جامعه و مسوولان برای حل آن‌ها فکر می‌کنند. در حالی‌که ناشنوایان از مشکلات عمیق‌تری برخوردارند آن‌ها اگرچه می‌خوانند اما به دلیل مشکلی که با آن مواجه‌اند اغلب فهم درستی از مطلب خود ندارند.
وی تصریح کرد: معجزه خواندن را باور کنیم .ما برای این‌که کودکان ناشنوا بتوانند با کتاب‌ها ارتباط منطقی داشته باشند بسیاری از متون کتاب‌ها را با اجازه کتبی از نویسندگان و ناشران‌شان برای این کودکان کوتاه کرده‌ایم چون این بچه‌ها ارتباط‌شان در جملات طولانی با متن ممکن نیست. هم‌چنین در مورد کودکان کم‌توان ذهنی شخصیت‌سازی کرده‌ایم و داستان‌های این کودکان از طریق این شخصیت‌ها گفته می‌شود و هم زمان لوح‌فشرده قصه‌گویی با این شخصیت‌ها در پایان هر جلسه در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد تا با یادآوری مطلب امکان یادگیری آنان از متون تسهیل شود.
در جشنواره هفته ملی کودک چهارده نشست تخصصی تا 21 مهرماه در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.