نویسندگان کودک در ایران ناشناخته می‌مانند

فریدون عموزاده خلیلی گفت: آشنایی کودکان با نویسندگان ضروری است چون نویسنده باید با بازخوردهای اثرش به اصلاح نقاط ضعف خود بپردازد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عموزاده؛ نویسنده حوزه کودک که همراه کودکان بر قطار کودکی از تهران به کرج سفر کرده بود با اشاره به عدم شناخت کودکان نسبت به نویسندگان اظهار کرد: می‌توان از فروش طبیعی کتاب به میزان استقبال از آن اثر پی‌برد اما بعید می‌دانم کودکان چندان نویسندگانی چون من را بشناسند چون سیستم و مدلی که در کشور ما در باره بحث نویسندگی و ارتباط مخاطب با نویسنده وجود دارد به گونه‌ای نیست که نویسنده میان کودکان شناخته شده باشد.
وی ادامه داد: در کشورهای دیگر نویسنده با استفاده از رسانه‌ها و ابزار دیگر از بازخوردهای مخاطبان نسبت به اثرش مطلع می‌شود و می‌تواند آثارش را به این شکل با مخاطبان تنظیم کند اما در کشور ما ممکن است نویسنده‌هایی از طریق رسانه رسمی و یا ثبت آثارشان در کتاب‌های درسی شناخته شوند اما باقی در فضای غیر دولتی ناشناخته می‌مانند.
به گفته عموزاده، در خارج از ایران بهانه‌هایی مانند مسابقه سالانه کتاب خوانندگان ایجاد می‌شود که بر اساس آن 50هزار نوجوان درگیر انتخاب کتابی می‌شوند. در چنین فضایی مشخص است که کودکان کتاب را می‌خوانند و در باره آن نظر می‌دهند. این فضا توسط برخی حامیان ایجاد می‌شود تا نویسنده بتواند به طور طبیعی از مخاطبان خود بازخورد دریافت کند.  
نویسنده «فریاد کوهستان» افزود: تولیدکنندگان فرهنگی ما نویسنده‌ها هستند اما معمولا ناشناخته می‌مانند در حالی که باید زمینه‌ای فراهم شود که نویسنده بتواند میان دانش‌آموزان برود و اثر خود را معرفی کند. اما درهای آموزش و پرورش به روی نویسندگان بسته است و بارها انجمن نویسندگان به این سازمان نامه زده که به مناسبت هفته کتاب درِ مدارس را به روی نویسندگان بگشاید تا کودکان آشنایی بیشتری با آن‌ها و آثارشان پیدا کنند.