اینجا همه چیز برای کودکان مهیاست

در نمایشگاه امسال هفته ملی کودک ایران بیش از 60 غرفه از سازمان‌های دولتی و مردم نهاد، غیردولتی و متولیان کودک و نوجوان از سراسر کشور حضوری فعال داشته و تولیدات، دست‌آوردها و اقدام‌های خود را در این عرصه به نمایش گذاشته‌اند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جشنواره هفته ملی کودک ایران امسال شامل بیش از 7هزار متر فضاست که در بخش‌های مختلف نمایشی، سرود، نقاشی، عکاسی، اسباب‌بازی، بازی‌های فکری، کودکان کار و... درهای نمایشگاه برای بازدید کودکان و علاقه‌مندان هر روز از ساعت 9 صبح تا 18 به روی علاقه‌مندان باز است.
سالن‌های دو طبقه، همان سالن‌هایی که از درب ورودی که وارد می‌شوی مقابلت رخ می‌نمایند و بخش اعظم فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص داده است. از غرفه عکاسی تا غرفه نقاشی، از هلال احمر تا آب و فاضلاب، از موسسه‌های خیریه مرتبط با کودکان تا بانک ملی، و البته غرفه‌های متعدد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
انجمن کودکان حمایت از کار، یکی از همین غرفه‌هاست. تعدادی دختر و پسر خردسال دور میزی نشسته‌اند و در حال کشیدن نقاشی هستند. نقاشی‌هایی که نمونه‌هایش را روی دیوارهای غرفه می‌توان دید. فرح سجادی‌، کارشناس غرفه یاد شده در مورد فعالیت‌های این انجمن می‌گوید: بیشترین تمرکز ما روی رسیدگی در مورد کودکان کار و کودکان بدسرپرست است.
وی با بیان این‌که این انجمن بیش از 11 سال عمر دارد می‌گوید: در حال حاضر ما 3 مدرسه داریم که بچه‌هایی که امکان تحصیل ندارند در آن‌جا آموزش می‌بینند تا از تحصیل باز نمانند.
سجادی با اشاره به این‌که 3 مدرسه این انجمن در دروازه غار، مولوی و خاوران قرار دارد ادامه می‌دهد: در همین خصوص لوازم مورد نیاز برای تحصیل این کودکان در اختیارشان قرار می‌گیرد، ضمن این‌که برای کمک هر چه بیشتر به این کودکان جلسه‌های مشاوره‌ای با والدین آن‌ها نیز ترتیب می‌دهیم تا برای تربیت کودکان بیشتر و بهتر وقت بگذارند.
غرفه بعدی غرفه مراحل تولید کتاب در کانون است. غرفه‌ای که همان‌طور که از نام آن پیداست، تلاش می‌کند تا از طریق ماکت‌ها و نوشته‌های خود، مراحل تولید یک کتاب را برای کودکان به نمایش بگذارد. غرفه‌ای که با استقبال خوبی از سوی کودکان مواجه است. کودکانی که روی ماکت‌ها و دیوار نوشته‌ها و نمونه کتاب‌ها خیمه زده‌اند تا کنجکاوی کودکانه‌شان ارضاء شود.
غرفه مرغک همان غرفه نشریه اختصاصی کانون است. کانون است و فصل‌نامه "کوشش" آن که برای دو رده سنی تا 6 سال و از 6 تا 12 سال منتشر می‌شود. سمانه قاسمی مسوول این غرفه با اشاره به این دو نشریه می‌گوید: هر یک از این نشریه‌ها منطبق با نیازها و علاقه‌ رده‌های سنی کودکان، تهیه و تولید می‌شود. به عنوان مثال در نشریه مربوط به رده سنی خردسالان، بیشتر از تصویر استفاده شده است. به طوری‌که حتی داستان‌ها نیز با تصاویر نمایش داده می‌شوند و کودک خودش می‌تواند از روی تصاویر، داستانی درست کند و آن را برای والدینش نقل کند.
وی با بیان این‌که کتاب‌ها و نشریه‌های کانون یکی از مهم‌ترین مرجع‌  برای مربیان مهدهای کودک و خانواده‌ها است گفت: در این کتاب‌ها تلاش کرده‌ایم تا روش‌ها و مهارت‌های زندگی، بازی‌ها و سرگرمی‌ها و... را با استفاده از روش‌های روز دنیا به کودکان و والدین آن‌ها آموزش دهیم.             
کارگاه عکاسی کانون، توقف‌گاه بعدی کودکان است. جایی که علی‌رضا امیری‌فر، عکاس و کارشناس واحد عکس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آن به کودکان اصول اولیه عکاسی را یاد می‌دهد. در این‌جا کودکان پشت دوربینی که در غرفه روی سه پایه قد علم کرده می‌ایستند و با کادربندی و نور آشنا می‌شوند. امیری‌فر نیز با حوصله تلاش می‌کند تا هم پاسخ‌گوی کودکان باشد و هم نکات اولیه را به آن‌ها آموزش دهد.
گرچه تنها گلایه وی از کم بودن تبلیغات است. به خصوص برای سالن منفی یک که وی در آن قرار دارد.
مجله اینترنتی هدهد سوژه بعدی ماست. غرفه‌ای که به معرفی این مجله اینترنتی کودکان کشور می‌پردازد. محسن دارونی، مدیر داخلی این نشریه الکترونیکی کانون در مورد مضمون این نشریه می‌گوید: مطالب ما به 5 دسته تقسیم می‌شود. حرف آشنا (شامل مطالب خواندنی)، گپ و گفت‌وگو، دنیای داستان، خانه خیال و مطالب دیگر.
به گفته وی این نشریه که برای نوجوانان تا بچه‌های دبیرستانی تولید شده است؛ با سردبیری بابک نیک‌طلب، امروز مخاطبان بسیاری پیدا کرده است. مخاطبانی که مجله را از روی پایگاه اینترنتیhodhod.ir  می‌بینند و می‌خوانند.
هرچه می‌گذرد، تعداد کودکان حاضر در نمایشگاه بیشتر و بیشتر می‌شود. بچه‌هایی پر از سروصدا و شلوغ. کودکانی که بیشتر با مادران‌شان به نمایشگاه آمده‌اند. گویی پدران چندان حوصله یا علاقه‌ای برای چند ساعت بودن با کودکان را ندارند.
گویا استقبال از غرفه‌ها و بخش‌های مختلف زیاد است چرا که بلندگوی نمایشگاه در حال اعلام این خبر است که به دلیل استقبال بازدیدکنندگان، جشنواره تا ساعت 19 ادامه پیدا خواهد داشت. خبری که با جیغ و شادی بچه‌ها همراه است. جیغی از سر همان دنیای زیبا و عجیب کودکی. این‌جا دور، دور کودکان است. محلی که در آن کودکان می‌توانند هر چه می‌خواهند بازی کنند و با محصولات کودکانه تولید شده برای‌شان آشنا شوند. این‌جا جشنواره کودکان است.  
جشنواره هفته ملی کودک ایران که در سراسر کشور از روز 15 مهر کار خود را آغاز کرده است تا پایان روز 21 مهر در تمامی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار می‌شود.
این جشنواره در تهران در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب دایر است.