سومین کارگاه آموزشی الکساندر پتروف برگزار شد

سومین کارگاه الکساندر پتروف استاد بزرگ روسی با موضوع «جادوی انگشتان» در نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، الکساندر پتروف در سومین کارگاه آموزشی خود تیزری با موضوع آثارش نشان داد که مربوط به المپیک زمستانی در روسیه بود. پس از آن به طراحی روی شیشه با رنگ پرداخت و یکی از فریم‌های اثر معروفش «پیر مرد و دریا» پرداخت.
وی در حین طراحی گفت: برای کشیدن موج و دریای این اثر چندین بار امتحان کرده و حتی مرجع‌های مختلف را دیده تا بتواند طرح را بزند.
برنده سه جایزه اسکار انیمیشن، در پاسخ به یکی از حاضران که پرسید چرا به جای استفاده از قلم از انگشتان دست برای طراحی استفاده می‌کند گفت: دست سریع‌ترین ابزاری است که می‌توان از آن استفاده کرد. به نظر من انتخاب قلم و استفاده از آن سرعت کار را از شما می‌گیرد. ولی با انگشت می‌توانید خودتان کار را لمس کنید و ارتباط بهتری با آن برقرار کنید.
وی پس از آن یک نمونه از کارهای دانشجوهایش را برای حاضران نشان داد و گفت: من در کار به دانشجویانم اختیار تام داده‌ام. آن‌ها در کارشان کاملاً مستقل عمل می‌کنند.
سپس این استاد روسی پشت صحنه‌ای از کارش را به نمایش گذاشت و گفت: 4  فیلم قبلی را به تنهایی کار می‌کردم ولی از وقتی با این دانشجویان آشنا شدم دیدم این پتانسیل را دارند که با هم کار کنیم.
سپس نمونه انیمیشنی که با دانشجویانش ساخته بود را به نمایش گذاشت که در خصوص رونمایی از متروی روسیه و شهری بود که پتروف در آن‌جا متولد شده بود.
براساس این گزارش، این کارگردان مشهور روسی در خلال صحبت‌های خود شیوه کارش که نقاشی روی شیشه بود، برای حاضران توضیح می‌داد.
در همین حال و در آیین پایانی جشنواره که روز 21 اسفند 1393 در تهران برگزار شد دبیر جشنواره یکی از جایزه‌های ویژه خود را به این کارگردان شهیر اهدا کرد.
 در متن بیانیه جشنواره از سوی محمدرضا کریمی صارمی عنوان شده است: با کمال افتخار و اشتیاق تندیس طلایی جشنواره را که به ظاهر گویی است قرمز و ساده، ولی مسلماً نشانه عشق و دوستی مردم این سرزمین است به مردمان سایر ملل و به نمایندگی از جامعه پویانمایی ایران به همراه یک تخته فرش نفیس که تکامل یافته ذهن و روح متعالی مردم هنردوست ایران است تقدیم می‌کنیم به استادی که با خلق آثار شگفت‌انگیز و بی‌بدیل پویانمایی خدمت شایان توجهی به ارتقای هنر، صنعت پویانمایی کرده است.
گفتنی است؛‌‌ نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز 21 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد.