صنعت اسباب‌بازی، در آینده‌ی کشور تاثیرگذار است

نماینده‌ی مردم در مجلس شورای اسلامی درباره‌ی اهمیت اسباب‌‌بازی و سرگرمی در آینده‌ی کشور می‌گوید که بازی هم به لحاظ فیزیکی، هم به لحاظ روانی و عاطفی، و هم به لحاظ اجتماعی موجب رشد کودک می‌شود؛ مثل هر کار دیگری نیز، بازی هم به اسباب‌هایی نیاز دارد و اسباب‌بازی می‌تواند تاثیر زیادی بر روح و عاطفه و شرایط جسمی کودک بگذارد و او را برای آینده آماده می‌کند.

علی‌رضا منظری به بازی‌های بچه‌ها مثل ماشین‌بازی و آشپزی اشاره می‌کند و می‌گوید: بنابر نظر بسیاری از روان‌شناسان، پسربچه‌ها و دختربچه‌ها با انجام بازی‌های خاص، برای زندگی آینده آماده می‌شوند. وسایل بازی دخترها عروسک است و پسرها تفنگ و ماشین.
این نماینده در حاشیه‌ی اولین جشنواره‌ و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی تاکید می‌کند که اسباب‌بازی عاملی است که می‌تواند بازی را برای فرد مطبوع یا نامطبوع جلوه دهد و باعث شود که به بازی ادامه دهد یا از آن اجتناب کند. او تصریح دارد که باید اسباب‌بازی به لحاظ شرایط جسمی و سنی کودک بهداشتی و امن باشد.
بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نماینده‌ی مردم بافت، رابر و ارزوئه در مجلس می‌گوید: بازی معمولا با اسباب‌بازی انجام می‌‌شود و به مرور زمان، طی دوران‌های مختلف، نوع اسباب‌بازی‌ها فرق می‌کند. اولین اسباب‌بازی‌های ما سنگ و چوب بود، ما حتی ماشین را خودمان با گل رس می‌ساختیم و استفاده می‌کردیم. امروز بچه‌ها کم‌تر از بازی‌های دست‌ساخت خودشان استفاده می‌کنند.
عضو فراکسیون کودک و نوجوان مجلس شورای اسلامی معتقد است که اگر طبق روال سابق، بچه‌ها با همان اسباب خودساخته بازی می‌کردند شاید برایشان بهتر بود.
او در مورد واردات اسباب‌‌بازی هم تذکر می‌دهد: امروز اسباب‌بازی‌های متفاوتی از فرهنگ‌های متفاوت وارد کشور شده است. هر کشوری که بخواهد آینده‌ی خودش را تضمین کند باید به بازی، قصه‌ها و همین‌طور اسباب‌بازی کودکانش توجه کند. شاید این امر از دیدگاه بسیاری از مسئولین مغفول است در حالی که می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد.
وی اظهار امیدواری می‌کند که اولین جشنواره و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی که از 12 تا 16 مرداد در تهران برگزار می‌شود، آغازگر راهی بسیار مهم باشد و برای مردم و مسوولان روشن کند که اسباب‌بازی و بازی شخصیت‌ساز است و در درازمدت حتی می‌تواند اساس سازندگی یک کشور باشد.
او معتقد است یکی از مفیدترین جشنواره‌ها، همین جشنواره‌ی اسباب‌بازی است.
وی بار دیگر می‌گوید که وارداتی بودن اسباب‌بازی‌ها، یکی از گرفتاری‌های اصلی فرهنگ کشور ماست: ما باید خودمان این ابزار مهم را با توجه به فرهنگ خودمان بسازیم، جای این کار در کشور ما خالی است. علاوه بر آثار فرهنگی تولید اسباب‌بازی بر کودکان، اشتغالی که از این طریق ایجاد می‌شود می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکل اشتغال کشور را حل کند.
او درباره‌ی ملاک‌های یک اسباب‌بازی مناسب هم عقیده دارد که اولین و مهم‌‌ترین ملاک، رعایت اصول بهداشتی است و در درجه‌ی دوم، مفهوم فکری داشتن: وقتی امکانش نیست که مثل قدیم بچه‌ها در فضاهای باز با هم بازی کنند، باید به دنبال پرورش فکرشان باشیم. هر چند هر قدر بتوانیم فعالیت بچه‌ها را زیاد کنیم به سلامت آن‌ها در آینده کمک کرده‌ایم.