کد خبر: 250810
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
سه کتاب کانون برگزیده جایزه ادبی آذریزدی شد

سه کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نخستین جایزه ادبی - هنری مهدی آذریزدی را به خود اختصاص داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کتاب‌های «رستم و اسفندیار» مرجان فولادوند، «زال و سیمرغ» مصطفی رحماندوست و «سیاوش»، از مجموعه داستان‌های شاهنامه (نامه‌ی نامور) به عنوان آثار برگزیده نخستین جایزه ادبی- هنری مهدی آذریزدی انتخاب شدند.
بر همین اساس «رستم و اسفندیار» پلاک جایزه آذریزدی‌، لوح افتخار و جایزه نقدی این دوره مهدی آذریزدی را از آن خود کرد.
هم‌چنین هیات داوران، از میان آثار بازنویسی و بازآفرینی برای کودکان و نوجوانان (۱۳۹۰-۱۳۹۲) کتاب «رستم و اسفندیار»، با تصویرگری پژمان رحیمی‌زاده را واجد دریافت جایزه ویژه ۲۰ میلیون ریالی این جشنواره دانست.
همچنین نویسنده کتاب «سیاوش» به‌عنوان نویسنده برتر آثار بازنویسی و بازآفرینی شده شناخته شد و لوح تقدیر جایزه آذریزدی‌ همراه با ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی به وی تعلق گرفت.
در بخش تصویرگری نیز کتاب «زال و سیمرغ» با تصاویری از مانلی منوچهری، به‌عنوان آثار برتر تقدیری بازنویسی و بازآفرینی نخستین دوره این جایزه شناخته شد و به تصویرگر آن لوح تقدیر جایزه آذریزدی همراه با۲۰ میلیون ریال تعلق گرفت.
مجموعه کتاب‌های «نامه‌ی نامور» داستان‌های شاهنامه‌ی حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر و حماسه‌سرای قرن چهارم را با نثری ساده و امروزی برای نوجوانان روایت می‌کند.
پیش‌تر نیز کتاب‌ «رویای گردآفرید» نوشته مینو کریم‌زاده به عنوان نامزد اولین دور جایزه ادبی- هنری مهدی آذریزدی معرفی شده بود.
همچنین در این مراسم از فریده فرجام نویسنده کتاب «مهمان‌های ناخوانده» که نخستین کتاب منتشر شده از سوی انتشارات کانون نیز هست، به عنوان نویسنده پیش‌کسوت کودک و نوجوان تقدیر شد.
مسئولیت دبیری علمی جایزه ادبی - هنری مهدی آذریزدی ۱۳۹۴را فروغ جمالی پژوهش‌گر ادبیات کهن و کارشناس ادبیات کودک و نوجوان بر عهده داشت.
بر این اساس، نخستین جایزه ادبی- هنری مهدی آذریزدی به همت شورای کتاب کودک و مؤسسه ریحانه‌الرسول یزد عصر روز یک‌شنبه ششم دی در هتل البرز برگزار شد.