معرفی ایران به کودکان بلغارستان

هفته دوستی کودکان ایران و بلغارستان بخشی از آیین‌های سنتی و بومی ایرانیان را به مردم این کشور اروپایی معرفی می‌کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این رویداد فرهنگی فعالیتی مشترک است که کانون، با همکاری اداره‌کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان آن را طی روزهای14 تا 21 دی در استان «استارازاگورای» این کشور برپا می‌کنند.
این برنامه از دو بخش نمایشگاهی و کارگاهی تشکیل شده است که در بخش نمایشگاهی آن بیش از 120 عنوان از کتاب‌های برگزیده کانون و کتاب‌های دو و سه زبانه، کتاب فیلم، و کتاب‌های الکترونیک همچنین نسل جدید عروسک دارا و سارا، عروسک تکم و مجموعه‌ای از سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه ای تولید کانون به نمایش گذاشته می‌شود.
پخش انیمیشن‌های منتخب تولید کانون و به نمایش گذاشتن آثار نقاشی کودکان و تصویرگری‌های منتخب و برگزیده هنرمندان ایرانی کتاب‌های کودک از دیگر برنامه‌های بخش نمایشگاهی هفته دوستی است.
در همین حال مربیان کانون استان خراسان‌رضوی - که به عنوان نمایندگان ایران و با هماهنگی‌های انجام شده از سوی اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون در این رویداد بین‌المللی حضور دارند - در بخش کارگاهی نیز برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده‌اند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به برپایی کارگاه‌های سفال، کاردستی، مشبک، عروسک‌سازی، کلاژ، نقاشی و اجرای فعالیت‌های عروسکی اشاره کرد.
در این میان با توجه به نزدیک شدن به جشن‌های سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر انقلاب اسلامی، فرصت مناسبی فراهم شده است تا بخشی از برنامه‌های هفته دوستی کودکان ایران و بلغارستان به موضوع انقلاب اسلامی و جشن‌های دهه مبارک فجر و معرفی این جشن ملی ایرانیان به کودکان بلغارستانی اختصاص یابد.
ترسیم نقاشی با موضوع‌های پیروزی انقلاب اسلامی برای ایرانیان مقیم و صلح و دوستی، ساخت مهر شمسه و آرم مرغک کانون و درج نام آن در کارگاه‌های سفال و اجرای آیین عروسکی اسب چوبی، علاوه بر معرفی رویدادها و سنت‌های ایرانی به کودکان بلغارستان، به ایجاد فضای شاد و نشاط انگیز این رویداد بین‌المللی کمک می‌کند.
همچنین قرار است پوستر این هفته دوستی - که با آرم کانون و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پرچم دو کشور و نمادهای کودکان از اقوام گوناگون به چاپ رسیده است - در بین ایرانیان مقیم و کودکان و نوجوانان بلغاری توزیع شود.
میزبانی هفته دوستی کودکان ایران و بلغارستان را استانداری استان «استارازاگورای» این کشور با همکاری استانداری و شهرداری شهرهای استارازارگورا و کازانلک برعهده دارند.
بر همین اساس در این هفته رونمایی از کتاب قصه «دو ستاره ایرانی» که رایزنی فرهنگی ایران در بلغارستان آن را ترجمه کرده است، از سوی معاون استاندار رونمایی می‌شود.