تقویت ساختار مراکز فرهنگی‌هنری کانون بررسی شد

هویت‌بخشی و تقویت ساختار سازمانی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موضوع نشستی بود که با حضور مدیرعامل کانون و رییس امور ساختارها و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بررسی شد.

 به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی‌رضا شاهپری رییس امور ساختارهای سازمانی و دولت الکترونیک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در این نشست گفت: به اعتقاد من در حوزه مباحث فرهنگی گرچه همواره نگاه حاکمیتی وجود داشته و بسیار بر آن تاکید شده به نظر می‌رسد در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی آن‌گونه که شایسته کشور باشد کار نشده است.
وی افزود: به خاطر علاقه‌ی شخصی که به حوزه فرهنگی دارم همواره تلاش کرده‌ام به سازمان‌های فرهنگی با نگاهی متفاوت نسبت به‌دیگر سازمان‌ها بنگرم و امروز هم تمام دغدغه‌های مسوولان کانون در این حوزه را درک می‌کنم و نیز آگاهی داریم که این مجموعه از اعتماد خوبی نزد خانواده‌ها برخوردار است، بنابراین در حد توانمان کمک می‌کنیم تا در بازنگری ساختار فعلی آن با دید مثبت به این موضوع نگاه کنیم.
رییس امور ساختارهای سازمانی و دولت الکترونیک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اضافه کرد: اما با وجود تمام این دغدغه‌هایی که از سوی مسوولان کانون بیان شد همان‌طور که می‌دانیم دولت در توسعه تشکیلاتی سازمان‌ها محدویت‌هایی ایجاد کرده و با جدیت تمام به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تکلیف شده است که هیچ‌گونه پست جدیدی در ساختارها واگذار نشود.
وی ادامه داد بر همین اساس، دیدگاه‌ ما این است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که مسوولیت حساس پرورش استعداد بچه‌ها را برعهده دارد تا جایی که امکان دارد بخش های سیاست‌گذاری، اتاق فکر، مدیریت ونظارت باید تقویت شود، اما در بخش‌های عملیاتی باید خرید خدمت شود تا از ظرفیت‌های عمومی جامعه، بخش غیر دولتی و دیگر نهادها بیشتر استفاده شود.
در این نشست که روز چهارم بهمن در دفتر مدیرعامل کانون برگزار شد، علیرضا حاجیان‌زاده ابتدا گزارش جامعی از شرایط فعلی کانون و اقدام‌های صورت‌ گرفته و در دست اقدام برای ساماندهی ساختار این مجموعه‌ی فرهنگی ارایه کرد.
مدیرعامل کانون ابتدا ضمن قدردانی از حمایت و همکاری‌های اخیر مسوولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سابقه‌ای 50 ساله‌ برخوردار است و با توجه به دارا بودن 920 مرکز فرهنگی‌هنری، در مجموع بیش از 5 میلیون کودک و نوجوان از خدمات آن بهره‌ می‌برند.
وی افزود: تنوع بیش از 40 نوع فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی، مذهبی، تولید محصولات فرهنگی شامل: کتاب، فیلم، سرگرمی، تئاتر، بازی‌های رایانه‌ای، نوشت‌افزارهای ایرانی‌اسلامی و برگزاری جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی، کانون را در دنیا به مجموعه‌ای منحصر به‌فرد تبدیل کرده است که در هیچ کشوری مشابه آن وجود ندارد.
حاجیان‌زاده در ادامه با اشاره به برخی ارتباط‌های بین‌المللی با موسسات مشابه در خارج از کشور، خرید و فروش حق نشر کتاب‌ها، برپایی هفته‌های دوستی و عضویت در کنوانسیون حقوق کودک یادآور شد: اعتماد خانواده‌ها، حضور داوطلبانه بچه‌ها در مراکز، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان، پرورش و رشد فکر و استعدادها با استفاده از شیوه‌های تخصصی و مربیان آموزش دیده از شاخصه‌های مهم این مجموعه‌ی فرهنگی است.
وی هم‌چنین با بیان این‌که در سال‌های اخیر برخی بخش‌های کانون که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را داشته واگذار شده و مابقی فعالیت‌های فرهنگی قابل واگذاری نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به مطالبات و توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه‌ی فعالیت‌ها، گسترش تولیدات برای بهره‌مندی تمامی مخاطبان کشور، جذب هنرمندان جوان و ایجاد زمینه‌ی فعالیت برای آن‌ها و معرفی این نهاد فرهنگی به افکار عمومی به نظر می‌رسد مباحث تربیتی و پرورش فکر کودکان و نوجوانان  قابل واگذاری نیست، بنابراین باید تلاش کنیم ساختار کنونی را در حد امکان تقویت و ساماندهی کنیم.
مدیرعامل در ادامه گفت: اگر بخواهیم کم‌ترین استانداردها را رعایت کنیم و به نسبت تعداد مراکز برای هر مرکز پنج نفر شامل چهار مربی و یک نفر خدمات در نظر بگیریم تنها برای مراکز در حدود پنج‌هزار نفر نیروی انسانی نیاز است که با احتساب دو هزار نفر نیروی ستادی باید هفت‌هزار پست سازمانی در ساختار کانون وجود داشته باشد در حالی که در حال حاضر در مجموع ستاد و مراکز، چهار هزار و 600 نفر در کانون مشغول به کار‌اند که از این تعداد نیز کمتر از دو هزار نفر پست سازمانی دارند.
وی نسبت کانون با آموزش و پرورش از نظر فضای فیزیکی و مخاطب را حدود یک به صد عنوان کرد و افزود: این نسبت در نیروی انسانی شاغل، بودجه فضا و سایر بخش‌ها و فعالیت‌ها بسیار پایین‌تر است که امیدواریم با حمایت و همکاری مسوولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حد امکان تغییرات و اصلاحات لازم در ساختار سازمانی این مجموعه فرهنگی صورت گیرد.
در ابتدای این نشست نیز فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع کانون نیز ضمن قدردانی از نگاه فرهنگی مسوولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و کمک و همکاری در اصلاح و بازنگری در برخی بخش‌های ساختاری، خواستار همراهی بیشتر برای هویت‌بخشی به ساختار مراکز فرهنگی‌هنری کانون شد.
این نشست با حضور رییس و کارشناسان امور ساختارهای سازمانی و دولت الکترونیک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مدیرعامل، معاون توسعه و مدیریت منابع، مشاور اجرایی مدیرعامل، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی کانون برگزار شد.