کانون پرورش فکری پدیده‌ای منحصربه فرد در خاورمیانه است

هجری، نویسنده و پژوهشگر ادبی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در خاورمیانه و بسیاری از کشورهای در حال توسعه، پدیده‌ای منحصر به فرد معرفی کرد و گفت: الگوی فعالیت این نهاد می‌تواند برای سایر جوامع در حال توسعه، الگویی مناسب باشد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن هجری، نویسنده و پژوهشگر با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس کانون، این نهاد را در خاورمیانه و بسیاری از کشورهای درحال توسعه، پدیده‌ای منحصربه فرد معرفی کرد و گفت: الگوی فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند برای سایر جوامع درحال توسعه، الگویی مناسب باشد، اما درعین حال نیز نیاز به درس‌آموزی از تجربه‌های سایر کشورها دارد. چون مخاطبان کنونی ما در شرایطی پیچیده قرار دارند که با شیوه‌های سنتی نمی‌توان به نیاز آن‌ها پاسخ داد و باید به دنبال یافتن شیوه‌های جدیدتر بود. 
این نویسنده و منتقد ادبی توضیح داد: با آن‌که شکل‌گیری نهاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند ناشی از اهداف سیاسی و فرهنگی نظام پیشین تصور شود، اما به دلیل آن‌که در ارتباط مستقیم با جامعه بوده، درطول زمان از مخاطبان تاثیر پذیرفته و مسیری متفاوت را طی کرده است، به گونه‌ای که درحال حاضر، کانون تبدیل به نهادی اجتماعی و فرهنگی بادوامی شده که نبودش قابل تصور نیست.
نویسنده رمان «اقلیم هشتم» افزود: کانون به تدریج به توانایی تربیت کتاب‌خوانان حرفه‌ای دست یافته و همین‌طور توانسته در پرورش خلاقیت‌های هنری و ادبی مخاطبان خود نقشی تعیین‌کننده داشته باشد، و کسب این توانایی میسر نبوده، مگر با کمک نویسندگان، هنرمندان و مربیانی که سالیانی متمادی بدون چشم‌داشت برای این مجموعه کار کردند.
این پژوهشگر با تاکید بر ضرورت توجه به تفاوت بین ساختار سیستم آموزش و پرورش و نهاد کانون پرورش فکری اظهار کرد: اشتباه بزرگی خواهد بود اگر بخواهیم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به سبک و سیاق مدارس اداره کنیم و روابط خشک و اداری یک محیط کلاسیک را بر آن تحمیل کنیم، زیرا در این صورت خلاقیت مخاطبان شکوفا نخواهد شد و تجربه محیط‌های آموزشی نیز در این فضا تکرار خواهد شد. بنابراین باید به مربیان و کتاب‌داران کانون اجازه دهیم که با ایجاد روابطی صمیمانه و انسانی، مخاطبان را به سمت این نهاد  جذب کنند.
نویسنده کتاب «تحقیق چیست، محقق کیست» با اشاره به گستره جغرافیایی مراکز کانون، نهاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نهادی فرا قومیتی دانست که با فرهنگ بومی مناطق مختلف ایران هم‌نشینی دارد و پیشنهاد داد که بر این اساس کانون به فراخور هر منطقه‌ای به نیروهای بومی خود اجازه دهد تا متناسب با مخاطبان بومی‌اش برنامه‌ریزی کنند.
خالق کتاب «آتشی به لطافت بنفشه‌ها» در ادامه به سابقه حرفه‌ای خود در حوزه نویسندگی اشاره کرد و گفت: نخستین اثر من در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ و منتشر شد و در تداوم کار حرفه‌ای‌ام نیز آثار مختلفی را به مخاطبان این نهاد ارایه دادم. همین طور در طول این سال‌ها به مراکز مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درسراسر ایران سر زده‌ام. درعین حال نزدیک به هشت سال در مرکز آموزش کانون، درخدمت مربیان عزیز و دلسوز کانون بوده‌ام. بنابراین وقتی از کانون سخن می‌گویم، پشتوانه آن نزدیک به دودهه ارتباط گسترده با مخاطبان این نهاد و نیازهایشان است. و تمامی این اتفاق‌ها درشرایطی افتاده که من کارمند این مجموعه نبوده‌ام و به صورت افتخاری در ارتباط با آن بوده‌ام.
هجری درپایان پیشبرد اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در گرو همکاری تمامی نیروهای خلاق و متخصص عنوان کرد و گفت که نباید دایره این نیروها را تنگ کرد. بنابراین شایسته است از همه افرادی که می‌توانند در شکوفایی و بالندگی این نهاد و مخاطبانش نقشی ایفا کند، دعوت به همکاری شود.