120 مرکز سیار شهری و روستایی؛ کانون برای همه‌ی بچه‌های ایران

تعداد مراکز سیار شهری و روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از 95 مرکز در زمستان 1392 به 120 مرکز در ابتدای تابستان سال 1395 رسیده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون‌، در گزارشی که اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی کانون در به مناسبت هفته‌ی دولت منتشر کرده، از رشد کمی مراکز سیار خبر داده و تعداد این مراکز سیار در روستاها را 104 مرکز و در شهرها 16 مرکز عنوان کرده است.
بر اساس این گزارش، در کنار 753 مرکز ثابت کانون در زمستان 1392، 10 مرکز به سیار شهری و 85 به سیار روستایی تعلق داشت که هم‌اینک، این رقم در بخش سیار شهری به 16 و سیار روستایی به 104 مرکز رسیده است.
طبق چشم‌اندازی که در سخنان مدیران کانون ترسیم شده، توسعه‌ی مراکز سیار کانون خصوصا در روستاها و مناطق مرزی، همچنین در مناطق محروم شهری، اولویت توسعه‌ی این نهاد است. بر همین مبنا، در سه سال گذشته، با تامین خودرو و نیروی انسانی، چند مرکز دیگر نیز آماده‌ی بهره‌برداری هستند.
علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون روز 14 دی 1394 در جمع بیش از 80 مربی کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی کانون سراسر کشور، این مراکز را اثرگذار و راهبردی توصیف کرد و گفت: علاقه‌ی بیش از حد کودکان روستایی به این مراکز و مربیان کانون نشان‌دهنده‌ی موفقیت آن است.
او پوشش صددرصدی کودکان ساکن روستاهای تحت پوشش را یکی از ویژگی‌های این مراکز برشمرد و توضیح داد: در مراکز ثابت نمی‌توانیم تمامی کودکان را تحت پوشش قرار دهیم ولی در هر یک از روستاهایی که کتاب‌خانه‌ی سیار به آن‌ها مراجعه می‌کند تمامی بچه‌های آن روستا عضو کتاب‌خانه‌ی کانون هستند.
حاجیان‌زاده در این زمینه از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نقل قول کرد که: دانش‌آموزان روستایی به جز مدرسه و کتاب درسی به امکان دیگری دست‌رسی ندارند اما کانون با ارایه فعالیت‌های متنوع خود کار بسیار ارزشمندی را انجام می‌دهد.
کتاب‌خانه‌های سیار کانون از سال 1345 کار خود را با کتاب‌رسانی به مناطق عشایری استان فارس آغاز کرده است.