جشنواره‌ی شخصیت‌سازی در کانون برگزار می‌شود

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مشارکت انجمن علمی هنرهای تجسمی، جشنواره‌ی شخصیت‌سازی معاصر ایران- آفریده را برگزار می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مناف یحیی‌پور، معاون تولید کانون در نشست طرح برگزاری جشنواره‌ی شخصیت‌سازی معاصر ایران- آفریده با بیان این مطلب گفت: کانون پرورش فکری از گروه‌های مختلف هنری، تصویرسازان و انیماتورها، طراحان گرافیک، عروسک‌سازان و نقاشان دعوت می‌کند تا شخصیتی تاریخی اسطوره‌ایی و یا مدرن را با اهداف انسانی، اعتقادی، فرهنگی برای طراحی داستان، بازی رایانه و انیمشین شخصیت‌های تبلیغاتی، تجاری، فرهنگی برای مخاطبان کودک و نوجوان طراحی کنند.
وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره توجه دادن به نقش فرهنگی و نفوذ شخصیت و شخصیت سازی در دنیای معاصر و تأثیر و تأثر آن بر مخاطبان، ترغیب هنرمندان جوان به تولید شخصیت‌هایی بومی، ملی و اسطوره‌ایی با توجه به ارزش‌ها و فرهنگ ایرانی است.
معاون تولید کانون با اشاره به این که این جشنواره در دو بخش نظری و عملی برگزار خواهد شد، افزود: در بخش نظری به تحلیل و شناخت و بررسی و بازخوانی شخصیت‌های معاصر ایران پرداخته می‌شود.
وی بخش‌های اصلی و فرعی جشنواره را شامل برنامه‌ریزی و برگزاری جشنواره‌ی شخصیت‌سازی معاصر ایران، تأسیس دبیرخانه‌ی دایمی، طراحی و برگزاری جایزه‌ی ایران-آفرین برای برترین شخصیت تخیلی و فرهنگی سال، تدوین و ترجمه‌ی آثار تحقیقی و پژوهشی در زمینه‌ی چگونگی خلق شخصیت‌های ماندگار فرهنگی، برپایی بازار فروش شخصیت‌های خلق شده از سوی هنرمندان و... بیان کرد.
یحیی‌پور تاکید کرد: کانون پرورش فکری اقدام به تشکیل بانک اطلاعات شخصیت‌های ایرانی و ارایه‌ی امکان ثبت شخصیت‌ها و جذب سرمایه‌گذار در این حوزه کرده است.
معاون تولید کانون با اشاره به این که جشنواره شخصیت‌سازی معاصر ایران جشنواره‌ای دانش‌محور خواهد بود، افزود: این جشنواره به شناخت علمی و آکادمیک، و نیز بازگویی تجربه‌های عملی، درحوزه‌های مختلف شخصیت‌سازی می‌پردازد.
یحیی‌پور گفت: این جشنواره‌ی سالانه اهدافی نیز مانند دعوت از کارشناسان داخلی و خارجی، و طرح مسایل نوظهور و ابعاد علمی مسئله‌ی شخصیت‌سازی، نقد و بررسی شخصیت‌های متنوع موجود یا نوظهور و رفع اشکالات و کمبودها، همگرایی و حضور همزمان صاحبان سرمایه، صاحبان دانش، صاحبان هنر و فن خلق شخصیت‌های ماندگار و ... دارد.
وی با بیان این که نیازمند طراحی نقشه‌ی راهی جامع و عملی هستیم که با تکیه بر آن، بتوان به سمت تحقق این اهداف حرکت کرد، افزود: برنامه‌هایی را مانند راه‌اندازی و فعالیت دبیرخانه‌ی دائمی جشنواره‌ی شخصیت‌سازی، استمرار مطالعه، تدوین و ترجمه‌ی آثار علمی، تخصصی و پژوهشی و تشکیل بانک شخصیت‌های ایرانی در نظر گرفته‌ایم.
افسر طوسی مدرس دانشگاه و دبیر علمی جشنواره نیز در این نشست گفت: جشنواره شخصیت‌سازی 2 بخش دارد و هنرمندان شخصیت و موضوعی را تهیه می‌کنند و آن را محور قرار می‌دهند و در همایش‌ها از آن استفاده می‌کنند و به مسابقه نیز بگذارند.
وی گفت: در دورانی زندگی می‌کنیم که با قوم‌های مختلف و جامعه گسترده روبرو هستیم و نیاز به همبستگی داریم که خلق این شخصیت‌ها می‌تواند انسان‌ها را در همه جای کشور به هم نزدیک کند.
این مدرس دانشگاه افزود: با خلق یک شخصیت ملی - که مردم بر آن اتفاق‌نظر داشته باشند -با استفاده از شیوه‌های هنری و البته بتواند نظر تولیدکننده را هم جلب کند کار فرهنگی خیلی مهمی انجام داده‌ایم.
محمدعلی شامانی مشاور عالی مدیرعامل کانون نیز در این نشست گفت: کانون پرورش فکری از خرد جمعی دعوت می‌کند تا در این اتفاق تازه که نیاز حیاتی جامعه نیز خواهد بود به خلق شخصیت‌های تازه بپردازند و از طریق آن بتوان کار فرهنگی انجام داد.
وی با بیان این‌که این طرح را 10 ساله در نظر گرفته‌ایم، افزود: نقصان جدی در این زمینه داریم و کاری جدی و موثر تاکنون انجام نشده است باید مساله ایجاد کرد و از آن حمایت کرد و با این خلق و ایجاد به فکر پایداری شخصیت‌ها و اسطوره‌ها باشیم که مخاطب کودک و نوجوان به شدت به آن نیاز دارند.
فروغ جمالی نویسنده حوزه کودک و نوجوان نیز در این نشست گفت: شخصیت‌سازی در ادبیات کودک خیلی اهمیت دارد و معدود شخصیت‌هایی را در این حوزه داریم و ادبیات و شخصیت‌سازی کودک آسیب‌شناسی جدی می‌خواهد.
وی با بیان این که جنبه نظری را باید در این جشنواره در نظر بگیریم افزود: اگر ادبیات کودک در شخصیت‌سازی اهمیت دارد باید انعکاس داده شود و شخصیت‌های مورد علاقه بچه‌ها ساخته شوند.
در این نشست سید محسن هاشمی مدرس دانشگاه، فریدون مردانی دبیر اجرایی بخش آثار جشنواره، حامد تاملی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز ریاست جمهوری و پرویز حاصلی معاون پژوهشی دانشگاه شاهد، کورش مفاخری کارشناس صدا و سیما و نیره توکلی جامعه شناس و... حضور داشتند.