آموزش‌های تخصصی به مربیان کانون؛ پیشنهاد داوران جشنواره نمایش ‌عروسکی

داوران هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواستار ارایه آموزش‌های تخصصی به مربیان کانون سراسر کشور شدند.

به ‌گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صبح روز 8 مهر 1395 و در آیین پایانی جشنواره نمایش عروسکی؛ نوجوانان و مربیان برتر جوایز خود را از دست‌ مدیرعامل کانون دریافت کردند.
در این مراسم هیات داوران متشکل از «مریم سعادت»،‌ «حسن دادشکر» و «زهرا صبری» در بیانیه‌ی خود آورده‌اند: «در دنیای امروز علی‌رغم حضور فراگیر پدیده‌های مدرن و تکنولوژیک، با اطمینان می‌شود گفت که تاثیر مثبت و مفید هنر تئاتر (در همه‌ی انواع آن) بیشتر از هر زمان دیگری روشن و ثابت گردیده است. خوشبختانه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به اهداف متعالی و فلسفه وجودی خود و با آگاهی و شناخت عمیق و استفاده کاربردی از این هنر، از دیر باز در جهت پرورش اندیشه، تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان کشور بهره برده و نتایج درخشان و پُرباری را دراین مسیر به بار آورده است.
در ادامه این بیانیه که حسن دادشکر آن را قرائت کرد آمده است: ما در این جشنواره شاهد اجراهایی زیبا، نو، سرشار از خلاقیت و هنر، با مفاهیم و مضمون‌های برخاسته از فرهنگ بومی و ملی و آفرینش و به‌کارگیری شیوه‌های بدیع نمایشی در ساختار و اجرا بوده‌ایم که همه حاصل اندیشه¬های کودکان ، نوجوانان عضو و مربیان دلسوز و صمیمی مراکز فرهنگی بوده‌اند . این‌جا به‌راستی همه برنده¬اند، همه موفق و قابل و تقدیر و لذا در بخش داوری، انتخاب‌های این هیئت براساس مقررات جشنواره و گزینش بین خوب و خوب‌تر صورت گرفته است.»
آنان در ادامه به منظور ارتقا کیفی جشنواره و جلوگیری از تکرار پاره‌ای اشکالات پیشنهاداتی را ارایه کردند.
این داوران توجه، دقت و مداومت بیشتر در نوشتن، بازنویسی، برداشت از داستان در نگارش متون نمایشنامه‌ها را خواستار شدند. همچنین از اعضا خواستند با حضور در کلاس‌های مربوطه و استفاده از دانش مربیان، آموخته‌های خود در زمینه‌های مختلف از جمله نمایش‌گری عروسکی، کارگردانی، طراحی و ساخت عروسک را گسترش دهند. استفاده درست و ضروری از موسیقی مناسب و طراحی و ساخت دکور و عروسک در اندازه‌های مورد نیاز مراکز و پرهیز از ساخت موارد حجیم و سنگین دکور و عروسک‌های بی‌تحرک از دیگر توصیه‌های این داوران بود.
هیات داوران خواستار توجه مدیران جشنواره و کانون نیز به چند نکته شدند. آنان برگزاری کلاس‌های آموزشی و تکمیلی جهت مربیان فعلی، جذب و به ‌کارگیری مربیان تخصصی و تحصیل‌کرده رشته تئاتر بعنوان مربی در مراکز فرهنگی، برگزاری مجدد کلاس‌های نمایش خلاق در مراکز فرهنگی را ضروری دانستند.
آن‌ها تاکید کردند که برگزاری سالیانه جشنواره سراسری نمایش عروسکی با زمینه‌سازی قبلی یعنی برگزاری جشنواره نمایش عروسکی شهرستان، استان و منطقه‌ای به ارتقای جشنواره کمک شایانی خواهد کرد.
انجام مشاوره و برگزاری نشست‌های تخصصی با کارشناسان و اساتید مجرب و آشنا با کانون در زمینه سیاست‌گذاری‌های کلان هنر تئاتر در کانون (آموزش تئاتر  و تئاتر عروسکی. آموزش‌های تخصصی به مربیان و .... دیگر پیشنهاد این گروه بود.
این جشنواره روزهای 6 تا 8 مهر 1395 در ساری برگزار شد.