نمایش عروسکی کانون به ریشه‌های تئاتر ایران خدمت می‌کند

فعالیت‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تربیت انسان‌هایی سالم، بافرهنگ، خلاق و متکی به خویش به ریشه‌های تئاتر ایران خدمت می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بخشی از  دیدگاه‌های حسن دادشکر پیشکسوت هنرهای نمایش کودک و نوجوان است که هم‌زمان با برگزاری هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی در ساری ابراز کرد.
به اعتقاد این داور جشنواره نمایش عروسکی، فعالیت‌های نمایشی کانون از دو منظر به ریشه‌های تئاتر ایران خدمت کرده است نخست اعضای نوجوان مراکز کانون - که البته قرار هم نیست به بازیگر و کارگردان تئاتر تبدیل شوند - با فرمول و کاتالیزوری به نام تئاتر، خلاقیت‌هایشان را بروز می‌دهند، مدیریت را فرا می‌گیرند و دست‌کم در آینده‌ی شخصی و اجتماعی‌ خود به یکی از علاقه‌مندان به تئاتر تبدیل خواهند شد.
فرض دوم این کارگردان نمایش‌های عروسکی این است که همین نوجوانان بخواهند در آینده به صورت حرفه‌ای و علمی کار تئاتر را دنبال کنند آن‌گاه خدمت دوم کانون این است که به صورت غیرمستقیم نسلی را تربیت می‌کند که اگر خواست در آینده به عنوان رشته‌ی تحصیلی وارد این کار بشود با یک زمینه‌ی قوی وارد می‌شود و هضم و درک مطالب دانشگاهی برای او راحت‌تر است و تردیدی نیست که بسیار موفق‌تر از هم‌کلاسی‌های خودش عمل خواهد کرد و در نهایت همین بچه‌ها می‌توانند نویسنده‌ها، کارگردان‌ها و بازیگرهای خوبی باشند.
دادشکر در ارزیابی آثار ارایه شده در جشنواره اظهار نظر کرد: سطح کار نمایش در کتاب‌خانه‌ها بالا رفته است و بچه‌ها راه‌شان را پیدا کرده‌اند. آثار ارایه شده در جشنواره به لحاظ محتوا، خلق و آفرینش شیوه‌های جدید، اجرای عروسکی و هم از نظر طراحی‌ها، ساخت عروسک و بازی‌دهندگی به‌واقع گام مهمی برداشتند و این جای امیدواری است.
وی ادامه داد: ما در بیانیه هیات داوران هم نوشتیم که نوجوانان، آثار بدیع و زیبایی را خلق و ارایه کردند که به‌واقع خوب بود و منهای محدودیت‌هایی که جزو مقررات جشنواره است، از نظر رعایت زمان، استفاده کمتر از تعداد بازیگر، استفاده از گروه کوچک‌تر، طراحی صحنه و ساخت عروسک‌های کمی جمع و جورتر، نمایش‌ها دیدنی و زیبا شده‌اند و از نظر فنی خیلی موارد را رعایت کردند.
به اعتقاد این کارگردان شاخص نمایش‌های کودکان، اجراهای این جشنواره، مسوولان کانون و همه کسانی را که از پدیده‌های فرهنگی حمایت می‌کنند، به چالش می‌کشد تا به این بچه‌ها بیشتر توجه کنند.
 او تصریح کرد: من چون کانونی بودم درک می‌کنم که یکی از نقاط ضعف کمبود بودجه است. اما ما باید به هر قیمتی این بودجه را تامین کنیم چرا که این کودکان و نوجوانان به کتاب‌خانه کانون آمده‌اند، مراحلی را در نمایش طی کرده‌اند، خودشان نمایش‌نامه را نوشته‌اند، کارگردانی کرده و مربی هم کنارشان بوده است. حال نباید این‌ها را  رها کرد. کانون روی بنیه‌ی فکری بچه‌ها کار می‌کند و مسوولان کانون باید بسیار هوشیار باشند و دقت کنند. اگر نتوانند تا یک مرحله از این نوجوانان حمایت کنند این‌ استعدادها هرز می‌رود و بچه‌ها سرخورده می‌شوند.
کارگردان نمایش «کودک غریب» با بیان این‌که اعضای کانون ارتباطی با مربیان خود برقرار می‌کنند که حتی ممکن است با خانواده‌ی خود این ارتباط را نداشته باشند، یادآور شد: کانون محل تکیه و اعتماد آن‌هاست و در آن احساس امنیت می‌کنند و زمانی که یک اثر را با همان شیوه فرآیند محور کانون، ارایه می‌کنند انتظار دارند که از آن‌ها حمایت شود خوشبختانه مسوولان کانون تصمیم گرفتند با اهدای مبلغی به گروه‌های راه یافته به مرحله کشوری شرلیطی را فراهم کنند تا نمایش‌های آن‌ها در مدرسه‌ها و مراکز فرهنگی شهرهای‌شان اجرا شود این آثار طرفداران فراوانی پیدا خواهد کرد.
وی در عین حال گفت: مهم‌تر از این، پخته‌تر و کامل‌تر شدن آثار در جریان اجراهای پی‌در پی است. کارگردان، مدیرصحنه و کسانی که گروه را شکل می‌دهند با این اجراها دست به تجربه‌های مدیریتی می‌زنند و در هر اجرا در مقابل تماشاگر به نقاط ضعف و قوت جدیدی پی می‌برند و اجراهای‌شان کامل‌تر می‌شود.
این داور هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون همچنین بر خواسته هیات داوران این جشنواره مبنی بر سالانه شدن این دوسالانه تاکید کرد و گفت: زمانی که بین تولیدات نمایشی مراکز دو سال فاصله می‌افتد بسیاری از نیروها هرز می‌روند، انگیزه‌های‌شان را از دست می‌دهند و کارهای‌شان بیات و کهنه می‌شود چرا که شمادر طول دو سال آن‌قدر امکانات و بودجه نداری که دو یا سه نمایش تولید کنی. بچه‌ها مثل یک فوتبالیست می‌مانند که هر روز تمرین می‌کنند اما بازی رودرو با هیچ تیمی ندارند.
هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون روزهای 6 تا 8 مهر 1395 در ساری برگزار شد.